IMOLA UPDATE PARTY

 
Dags för Europa premiär och Imola, en klassisk bana från femtiotalet byggt för bilar från femtiotalet, en meter kortare och fyrahundra kilo lättare än dagens grotesk stora pråmar, något som sätter sina spår i omkörningsstatistiken. Att lyckas i kvalet är därmed av högsta prioritet på Imola, banan är smal och har bara en DRS zon, man har bytt ut asfalt mot en grusfålla på vissa kurvor, depåstoppet tar en evighet och så vidare, med andra ord, risken för köbildning är överhängande. För mig är Imola intressant ur uppdaterings synpunkt, mer eller mindre samtliga stall kommer till Imola med stora uppdateringspaket som ska testas grundligt under den fria träningen, tråkigt för sprintrace förespråkare, intressant för de som gillar det tekniska i F1, smaken är delad som baken. Ferrari kommer med ett stort uppdateringspaket, McLaren bygger vidare på sin RBR kopia, Mercedes fortsätter med den andra delen av sitt stora uppdateringspaket, den första delen kom till Miami och så vidare. Nu är ju Imola inte den optimala testbanan på samma sätt som till exempel Barcelona, men kan ändå ge stallen chansen att samla in viktig aerodata som inte går att samla på stadsbanor.
 
Det senaste racet 2022 vanns av Verstappen före Perez, i år lär vi se en upprepning av RBR dominansen oavsett vilka uppdateringspaket de andra kommer med, utvecklingen står inte still hos RBR heller, även de kommer med uppdateringar. Vilka egenskaper man vill förbättra varierar från stall till stall, Mercedes är ute efter att bli bättre genom snabba-medelsnabba kurvor, Ferrari genom långsamma, varje uppdatering påverkar den totala aerobalansen. Det kan hända att när man får en bättre balanserad bil genom långsamma kurvor, så förlorar man lite balans genom snabba-medelsnabba kurvor, allt handlar om att aerobalanspunkten inte "vandrar" oavsett banavsnitt. Hos McLaren tror man på flera vinster redan i år, jag för min del har lite svårare för det, att Macken skulle slå RBR i ren speed finns inte. Norris hade tur med SC i det föregående racet , utan den skulle han inte kommit ikapp Verstappen trots det att Max tappade en hel del downforce på grund av en skada i golvet, det blev hål i golvet när han genade över kerbsen. Ferrari vill gärna glänsa på hemmaplan, fungerar deras uppdatering för långsamma kurvor så finns chansen att utmana RBR om podiums om Perez missar i kvalet, Max gör det sällan eller aldrig.
 
  
På Imola är det dem mjukaste gummiblandningar som gäller, ett stopp räcker men ett SC ingripande kan bädda för alternativ depåstrategi. Väderprognoser just nu siar om sol under fredag-lördag men regn under söndag, något som kan öppna för oväntade besökare på podium liksom bland poängtagare. Om man sedan ser regn som en risk eller en chans under racet är upp till var och en, några kommer att chansa med inställningar men bör hålla i minnet risken för köbildning, det spelar ingen roll om man har en snabb bil med regninställningar på söndag om man har missat i kvalet på grund av dem, och startar racet från sista ledet. 
 
Dagens grid girl är redo för både sol och regn, så även jag.
 
Amen,..må den härliga försommarvärmen vara med er.   
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Krister

Hej Brandon.
Bra inlägg som vanligt, sluta ALDRIG med din blogg, är du snäll.
Imola är ju numera enligt min bedömning rätt tramsigt. Precis som du skriver, så är banan bygd för 50-60 talets bilar. Förvisso fortfarande en bra bana för hojar, men det är ju inte hojar vi diskuterar här😉?
Varför är Imola så intressant ur uppdateringssynpunkt? Du berör det ovan, men hänger inte riktigt med på specifikt varför? Banan känns lite smal och "udda" för att uppdatera dagens F1-bilar, ändå kommer flera stall med uppdateringar?
Så, din synpunkt på varför Imola är en bra bana för att prova nya grejer?
Må gott.
//Krister

Svar: Imola bjuder inte bra racing, men är bra bana att testa aero på, nu testar man inte längre i Barcelona så Imola är ett bra alternativ, därav alla uppdaterings paket inför Europa säsongen, stadsbanor med sprintrace har noll testvärde ur aero aspekt. Ha det bra Krister.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Läste nu på Expressen att Dixon i Indycar skulle kunna vara lika bra som Verstappen, men det tror jag inte på. Hade han kört i F1 tror jag att han hade varit antigen en andre chaufför eller i ett mittfältsteam än en ny toppförare i Formel 1

skriven

Kommentera inlägget här :