Perez har gjort sitt hos RBR som väntad...
...ersättaren blir Liam Lawson, Tsunoda får ett år till hos RB, sedan är det slut med F1 för hans del när Honda tar sina motorer till AM där det inte finns en ledig sits åt japanen. Så, är Lawson ett vettigt val som Verstappens stallkompis? En icke fråga, det kvittar vem som kör RBRs andra bil, det viktiga för RBRs del är att hitta en ny Verstappen, en inte alltför lätt uppgift. Lawson är en medelmåtta utan toppförare kapacitet, Tsunoda inte mycket bättre, inte heller RBR junioren Hadjar som lyfts upp från F2 till en RB sits. Den andra RBR junioren Lindblad som nästa år kör F2 kan bli något om några år, snabb är han men även ojämn i sina prestationer, saknar den så viktiga höga lägsta nivån som utmärker en toppförare som Verstappen. Max själv lär göra sin sista säsong med RBR 2025, sedan är det dags att flytta till AM tillsammans med Honda, Newey finns där redan liksom finansiella muskler, gammeltjuren Alonso får åka hem till Spanien, sätta sig under sin korkek och lukta på pengarna. Till nästa år ska RBR försöka bredda "fönstret" i sin bil för att göra den mer lätthanterlig, Neweys bilar har alltid varit tämligen svårkörda, ett smalt fönster där däcken fungerar i maskopi med en stark framända och en livlig bakdito kräver sin man, Kimi behärskade Neweys byggen till 100% hos McLaren, Verstappen har gjort det samma hos RBR. Men, breddar man "fönstret" i en Newey skapelse så tappar man prestanda, jag räknar med att RBR även nästa år använder Adrians grunddesign i sin bil men låter Waché "finjustera" den, något som inte lär sluta väl, det kan innebära att RBR hamnar ordentligt i efterkälken med McLaren, Ferrari och Mercedes före sig. Nu har ju RBR i Max den bästa föraren ett år till, Max gjorde gällande att han skulle ha tagit årets titel även i en Ferrari eller i en McLaren, något som jag personligen håller med om, men får Waché fria händer med nästa års RBR lär inte ens Max klara av att ta titeln nästa år.
Det om RBR, RB och deras förare, "F1 experter" har varit flitiga på sina håll i att betygsätta prestationer hos 2024 års F1 förare, så även kvällstidning "experter" i Sverige, varav deras expertis består av är en gåta för mig. Delar man ut pluspoängen enbart efter poängskörden är man verkligen ute och seglar, det finns ett antal ingredienser att ta hänsyn till. För att bara nämna några, förarens kontraktsvillkor och status i stallet, kvalitén av hans manskap och hur föraren ifråga presterar i förhållande till materialet han förfogar över, hur föraren presterar i förhållande till sin stallkamrat och så vidare. Det sägs att ett gått skratt förlänger livet, jag tjänade nog in några dagar när jag tog del av kvällstidning expertisen, dessa "experter" borde ägna sig åt skvaller om förarnas fruar, barn och hundar, hänt i veckan F1 är mer deras melodi.
GM-Cadillac 2026 sägs bli en helamerikansk affär, jag för min del har lite svårt att se av vad den amerikanska består av i deras satsning. Visst jobbar det drygt 150 ingenjörer med deras satsning hemma i staterna hos GM, men deras faciliteter ligger i Silverstone, den tekniska direktören är britten Nick Chester, chefsdesignern är britt även han, John McQuillam, aerochefen är Jon Tomlinson, ännu en britt, ännu fler britter har värvats från RBR, Ferrari, Mercedes och McLaren. Fram till 2028 ska Cadillac köra med Ferrari motorer och växellådor, troligen även med ett komplett Ferrari bakaxel-upphängningspaket, men till 2028 kommer det sitta en riktig jänkarspis i Cadillac,.eller? Nja, GM motorer i Indycar är byggda av Ilmor Engineering, samma företag lär bygga även deras kommande F1 motor, Ilmor Engineering är lika brittisk som Union Jack, det kan hända att de 150 GM ingenjörer som sägs jobba med projektet har enbart som uppgift att ta fram en snygg Cadillac logga att sätta på motorns ventilkåpa.
Så här års när jul och nyårsafton närmar sig brukar man ägna sig åt diverse kreationer från TV världen, jag kikade Netflix tolkningen av Sennas liv. Jösses jävlar vilken smörja, jag fick problem med att andas av alla skrattattacker när Senna och Prost körde sida vid sida runt en tom bana kurva efter kurva till tonerna av Vivaldis "fyra årstider". Lite kul var också Netflix tolkning av Sennas "hjältedåd" på hemmaplan, när han med enbart sexans växel i funktion lyckades hålla undan i sin McLaren för Patreses Williams, det som Netflix glömde bort att nämna var att även Patrese hade växellåds problem, och klarade därmed inte att ta sig förbi fast han var mycket snabbare, "konstnärlig frihet" från Netflix håll antar jag.
Om fem dagar dyker tomten Iceman upp hos alla snälla F1 fans...
...liksom hans tomtenissar, jag för min del önskar er alla god jul och gott nytt racing år 2025.
Amen,..må julskinkan vara med er.