MERRY CHRISTMAS AND HAPPY NEW YEAR

 
 
Perez har gjort sitt hos RBR som väntad...
 
...ersättaren blir Liam Lawson, Tsunoda får ett år till hos RB, sedan är det slut med F1 för hans del när Honda tar sina motorer till AM där det inte finns en ledig sits åt japanen. Så, är Lawson ett vettigt val som Verstappens stallkompis? En icke fråga, det kvittar vem som kör RBRs andra bil, det viktiga för RBRs del är att hitta en ny Verstappen, en inte alltför lätt uppgift. Lawson är en medelmåtta utan toppförare kapacitet, Tsunoda inte mycket bättre, inte heller RBR junioren Hadjar som lyfts upp från F2 till en RB sits. Den andra RBR junioren Lindblad som nästa år kör F2 kan bli något om några år, snabb är han men även ojämn i sina prestationer, saknar den så viktiga höga lägsta nivån som utmärker en toppförare som Verstappen. Max själv lär göra sin sista säsong med RBR 2025, sedan är det dags att flytta till AM tillsammans med Honda, Newey finns där redan liksom finansiella muskler, gammeltjuren Alonso får åka hem till Spanien, sätta sig under sin korkek och lukta på pengarna. Till nästa år ska RBR försöka bredda "fönstret" i sin bil för att göra den mer lätthanterlig, Neweys bilar har alltid varit tämligen svårkörda, ett smalt fönster där däcken fungerar i maskopi med en stark framända och en livlig bakdito kräver sin man, Kimi behärskade Neweys byggen till 100% hos McLaren, Verstappen har gjort det samma hos RBR. Men, breddar man "fönstret" i en Newey skapelse så tappar man prestanda, jag räknar med att RBR även nästa år använder Adrians grunddesign i sin bil men låter Waché "finjustera" den, något som inte lär sluta väl, det kan innebära att RBR hamnar ordentligt i efterkälken med McLaren, Ferrari och Mercedes före sig. Nu har ju RBR i Max den bästa föraren ett år till, Max gjorde gällande att han skulle ha tagit årets titel även i en Ferrari eller i en McLaren, något som jag personligen håller med om, men får Waché fria händer med nästa års RBR lär inte ens Max klara av att ta titeln nästa år.
 
Det om RBR, RB och deras förare, "F1 experter" har varit flitiga på sina håll i att betygsätta prestationer hos 2024 års F1 förare, så även kvällstidning "experter" i Sverige, varav deras expertis består av är en gåta för mig. Delar man ut pluspoängen  enbart efter poängskörden är man verkligen ute och seglar, det finns ett antal ingredienser att ta hänsyn till. För att bara nämna några, förarens kontraktsvillkor och status i stallet, kvalitén av hans manskap och hur föraren ifråga presterar i förhållande till materialet han förfogar över, hur föraren presterar i förhållande till sin stallkamrat och så vidare. Det sägs att ett gått skratt förlänger livet, jag tjänade nog in några dagar när jag tog del av kvällstidning expertisen, dessa "experter" borde ägna sig åt skvaller om förarnas fruar, barn och hundar, hänt i veckan F1 är mer deras melodi.
 
GM-Cadillac 2026 sägs bli en helamerikansk affär, jag för min del har lite svårt att se av vad den amerikanska består av i deras satsning. Visst jobbar det drygt 150 ingenjörer med deras satsning hemma i staterna hos GM, men deras faciliteter ligger i Silverstone, den tekniska direktören är britten Nick Chester, chefsdesignern är britt även han, John McQuillam, aerochefen är Jon Tomlinson, ännu en britt, ännu fler britter har värvats från RBR, Ferrari, Mercedes och McLaren. Fram till 2028 ska Cadillac köra med Ferrari motorer och växellådor, troligen även med ett komplett Ferrari bakaxel-upphängningspaket, men till 2028 kommer det sitta en riktig jänkarspis i Cadillac,.eller? Nja, GM motorer i Indycar är byggda av Ilmor Engineering, samma företag lär bygga även deras kommande F1 motor, Ilmor Engineering är lika brittisk som Union Jack, det kan hända att de 150 GM ingenjörer som sägs jobba med projektet har enbart som uppgift att ta fram en snygg Cadillac logga att sätta på motorns ventilkåpa. 
 
Så här års när jul och nyårsafton närmar sig brukar man ägna sig åt diverse kreationer från TV världen, jag kikade Netflix tolkningen av Sennas liv. Jösses jävlar vilken smörja, jag fick problem med att andas av alla skrattattacker när Senna och Prost körde sida vid sida runt en tom bana kurva efter kurva till tonerna av Vivaldis "fyra årstider". Lite kul var också Netflix tolkning av Sennas "hjältedåd" på hemmaplan, när han med enbart sexans växel i funktion lyckades hålla undan i sin McLaren för Patreses Williams, det som Netflix glömde bort att nämna var att även Patrese hade växellåds problem, och klarade därmed inte att ta sig förbi fast han var mycket snabbare, "konstnärlig frihet" från Netflix håll antar jag.
 
Om fem dagar dyker tomten Iceman upp hos alla snälla F1 fans...
 
 ...liksom hans tomtenissar, jag för min del önskar er alla god jul och gott nytt racing år 2025.
 
Amen,..må julskinkan vara med er.   
    

PULL THE PLUG

 
Jag har inte haft varken tid eller möjlighet att skriva i min blogg under de senaste två veckorna, men nu kommer några rader om lite av varje. För mig tog säsongen slut i och med när förartiteln blev klar, konstruktörstiteln handlar ju bara om pengar, något sportsligt värde har den inte, titeln hamnade i Bahrain, sportwashing i världsklass kan man väl kalla det. F1 cirkusen har formats till ett herre på täppen race i mellanöstern, Saudiarabien fajtas med Bahrain och Qatar om sportwashing titeln. Bahrain nöjer sig med att äga McLaren till 100%, Qatar vill göra det samma med Audi, men Saudiarabien vill ha hela kakan, senaste budet att köpa hela F1 cirkusen låg på 22 miljarder dollar, det lär inte dröja länge innan Liberty Media får ett bud det inte kan tacka nej till, money talks. F 1 cirkusen med Liberty Media i spetsen gör en Disneyland, publik i bröstmjölk ålder skapar familjär allsång på Skansen stämning på läktaren och knuffar hardcore fansen in i glömskan, racing har blivit ersatt med en "happening". Det är inne att kika på F1, helst live, att man sedan inte begriper ett dugg av det som pågår ute på banan räknas inte, det är mer viktigt att vinka till morsan där hemma när man fångas i en bild av kameramannen, och lägga ut videoklipp i facebook. 
 
Som sig bör, så genomfördes även årets sista testkörning i mellanöstern, några körde däcktester åt Pirelli, några andra lekte "unga talanger", var av "talangen" består av hos förare som till exempel Antonio Fuoco, Arthur Leclerc eller Frederik Vesti har jag svårt att se, men stallen vet säkert bättre så jag får nöja mig med det.  Några av de unga kommer att köra nästa år, Antonelli kan bli något om den mentala biten fungerar, Doohan och Lawson är medelmåttor, vad det blir av den så upphausade Gabriel Bortoleto återstår att se, mig har han inte övertygat på något sätt, han vann två race i F2 där tvåan Hajdar vann fyra. Brassen fick också en hel del serverad gratis av sin galna vingman Maini, indiern körde riktigt brutalt mot brassens titelkonkurrenter, körde på dem eller knuffade de utanför banan för att hjälpa brassen, i F1 kan han inte räkna med sånt hjälp från åldermannen Hulkenberg. 
 
Ferrari junioren Dino Beganovic är klar för F2 nästa år med Hitech GP, ett stall som ägs av Alpine stallchefen Oliver Oakes, något som senare kan öppna för en F1 sits för Beganovic hos Alpine om han sköter sig i F2 och har kvar sina starka sponsorer från Sverige. Någon framtida Ferrari förare ser jag inte i honom, han är en bra förare men inte mer än så, för en Ferrari sits krävs mer än Beganovic har att komma med. Jag skrev tidigare om Oliver Oakes och hans skumma kompanjoner i form av Urakali Capital S.A.R.L och Fungosa Management Limited, rysspengar gömda i Luxenburg och Cypern och den gamla skurken Briatore som rådgivare, jag undrar hur den svenska "gode kapitalisten" bakom Beganovic passar in i bilden, lika barn leker bäst?  Den andra nordbon i Ferraris juniorsatsning, Tuukka Taponen ska köra F3 hos ART nästa år, även det stallet har en F1 stallchef som ägare, nämligen Ferraris Vasseur. Om Tuukka sköter sig i F3 så finns chansen att fortsätta hos ART även i F2, sköter man sig även där och dyker upp i F1 vid rätt tidpunkt så kanske öppnar det för en Ferrari sits vad det lider, men inom alla klasser gäller samma förutsättningar, "tulos tai ulos" som man säger i Finland, leverera eller försvinn, tvåan är den första förloraren. 
 
Nu är det helt klart att nykomlingen Cadillac ska köra första tre åren med Ferrari motorer...
 
...jänkarna har redan varit i kontakt med Bottas som säger att Sauber kontraktet var ett misstag och att han är lättad nu när han har lämnat stallet, jag för min del undrar om ett kontrakt med GM-Cadillac skulle vara så värst mycket bättre, det är nog bättre för Valtteri att agera test-reservförare hos Merca och vänta tills någon förare  i de bättre stallen gör bort sig och hoppa in som ersättare. Även Indycar stallen har hört av sig, men Valtteri har avböjt deras erbjudanden, han vill tills vidare avvakta och se om det dyker upp en bra sits i F1. 
 
Dagens grid girls är nöjda med vad 2024 hade med sig angående F1, nästa år blir något av ett mellanår i väntan på 2026 med helt nya bilar, vi får väl hoppas på att 2025 bjuder på en tajt kamp om pokaler mellan flera stall, en paradåkning till en titel av ett dominerande stall är en sömnpiller av rang.
 
Amen,..må jultomten vara med er.