SO CLOSE YET SO FAR AWAY

 
 
Den dynamiska lederhosen duon gjorde det, tog första startledet, Perez kom nära, men nära skjuter ingen hare, ännu mindre en Verstappen, Perez lär fundera var han förlorade 66 hundradelar. Kvalet blev en jämn historia, bara 1,2 sekunder skiljde mellan ettan Verstappen och Zhou på sista plats. RBR duon i första ledet är ingen överaskning, inte heller  Norris i tredje rutan, McLaren går bra genom medelsnabba-snabba kurvor. Sainz gjorde vad han kunde, men som jag skrev i det föregående inlägget så har Ferrari sin styrka genom långsamma kurvor. Alonso blev femma i sin allround AM, bra kvalat av spanjoren men AMs racepace lär inte räcka till, stallkompisen Stroll strulade till det i vanlig ordning och åkte ut redan i kval ett slagen med 0,8 sekunder av Alonso. Piastri fick stryk av Norris, Leclerc av Sainz, Russel av Hamilton och Ricciardo av Tsunoda. Piastri är inte lika snabb som Norris, och Leclerc tycks ha tagit skada mellan öronen av Hamiltons kommande intåg till nästa säsong, att bli slagen av en förare som ska lämna stallet är inte bra för självförtroendet, Leclercs position som Ferraris blivande världsmästare är inte längre någon självklarhet. Russel är en hygglig förare men inte ett världsmästarämne, och Ricciardo har sina bästa år bakom sig. Hulkenberg kvalade ut Magnussen, Bottas gjorde det samma med Zhou liksom Albon med Sargeant, och Ocon slog Gasly och tog sig till kval två, Alpine liket lever. 
 
Dagens bilar är rätt så känsliga angående bantemperatur, en del levererar optimalt med en hög bantemperatur, andra i låg beronde på hur effektivt deras aeropaket samarbetar med chassit, det vill säga, i vilka bantemperaturer ligger däcktemperaturen "inom fönstret" som i sin tur dikterar villkoren för däckslitaget. Racet ser ut att gå av stapeln på en torr bana med lufttemperaturer kring 20-21 grader, och med högre bantemperatur än under kvalet, något som till en viss grad kan påverka bilarnas racepace jämnfört med deras racepace i racesimulationer under den fria träningen. Givetvis försöker stallen under sina racesimulationer räkna ut däckslitaget i förväg under varierande temperaturer genom att mixtra med bränslemängden, downforce och traction, men det räcker att bantemperaturen stiger eller sjunker en grad för att sätta käppar i hjulen för samtliga inblandade. Toppstallen opererar med större marginaler än stallen från mittfältet, en bra bil är mindre känslig för skiftande bantemperaturer än en medelmåttig även om ett brett "fönster" kan ibland hjälpa en medelmåttig bil att leverera över förväntan. 
 
Att någon skulle kunna hota Verstappen i morgondagens race bortsett från mekaniska problem är uteslutet, Perez vet sin plats och Norris lider av "den eviga tvåan" sjukan, McLaren har en bra racepace, men RBR är lite vassare även där. Startpositionen är rätt så viktig även den på Suzuka, visserligen vann Iceman racet en gång i tiden från ruta sjutton och det går att köra om på sina ställen, men med dagens bilar är det svårare att köra om eftersom det finns även medel att försvara sig med. Verstappen, Perez och Norris på podium är en inte alltför vågad gissning, men som sagt var så kan däckslitaget ställa till det för vissa beronde på bantemperatur. 
 
Dagens grid girls ser framemot morgondagens race, så även jag, racet på Suzuka hör till årets höjdpunkter.
 
Amen,..må årets höjdpunkter vara med er.   
 
     
 
    

Kommentera inlägget här :