2023, samtliga har visat upp "årets bil"...
Det dök upp en fjolårets RBR...
..en kopia av fjolårets RBR...
...och en till...
...och en till...
...och en till...
och en till...
...och en till...
...och ännu en...
...årets Mercedes som är en kopia av fjolårets Mercedes som enligt Mercedes går att "stalla"...
...och årets Ferrari som är en kopia av fjolårets Ferrari...
...dock med vissa modifieringar...
...som förväntas ge Ferrari en mer effektiv kylning, flödet genom sidepods-kylarna är en del av "inre aero", hastigheten i flödet varierar efter storleken och formen av intag-utblås, och flödet från avgaser hjälper till att dra ut det varma luften genom utblåset runt avgasutblåset...
...ett golv som producerar mer downforce genom att mer effektivt stänga in luften under golvet...

...och en framvinge som ger Ferrari vingar. På bilden här ovan visas en framvinge från Mercedes som fick kalla handen av FIA ifjol, och Ferraris framvinge i årets bil som är en kopia av Mercedes fjolårsvinge som FIA ratade. Så, varför tro sig Ferrari komma undan FIAs bannlysning? Jo, det handlar inte enbart om mått eller form, utan även syftet med designen, det vill säga vad är aerodelarnas arbetsuppgift. Här handlar det om de fem små styrfenor mellan den tredje och fjärde vingplanen vars uppgift är att "tvätta" icke önskade aeroflöden runt framhjulen, och styra ut dem så att de inte söker sig under golvet. Enligt FIA höll sig inte Mercedes design inom det tillåtna på grund av tvättfunktionen, Ferrari i sin tur kommer påpeka att de fem styrfenor i deras framvinge inte alls har någon tvättfunktion, det blir intressant att se huruvida Ferraris design håller måttet enligt FIAs syn på saken. Så, är de här små detaljer verkligen så viktiga för totalaero att stallen tar fram dem och chansar att FIA godkänner dem? Svaret är ja, varje millimeter som påverkar positivt på aeroflödet räknas, några millimeter på rätt ställe ger hundradelar på banan, många millimeter på rätt ställe ger tiondelar så varje millimeter räknas.
Splitters i framkanten av golvet leder in luftflödet till Venturi tunnlarna, lufttrycket framför splitters är högre än på bakom dem, diffusern har som uppgift att öka hastigheten i flödet genom Venturi tunnlarna för att skapa undertryck under golvet .Vackert så, men jag för min del undrar varför man inte försöker göra designen av splitter arealen mer effektiv genom mer kreativ tankeverksamhet "outside the box". Jag skulle sätta in en gänga eller räffla profil i kanalerna vänster och höger om den i mitten som skulle ha ett rakt flöde, vänster gänga/räffla på den ena sidan och höger på det andra, två roationsflöden som jobbar mot varandra på var sin sida av det raka flödet i mittkanalen och skapar högre hastighet i Venturi tunnlarna tillsammans med diffusern, räffla profilen kunde vara sänkt, gänga profilen höjt efter tycke och smak, hastigheten i aeroflödet i gänga/räffla tunnlarna skulle bestämmas av stigningen i gängan/räfflan.
Diffusern är högre i årets bilar för att kompensera förlusten av downforce orsakat av 15 millimeters höjningen av rideheight, , en höjning som bäddar för mer rake, Newey tackar och tar emot. Huruvida andra kommer dra nytta av den möjligheten återstår att se, men årets AT som är en kopia av fjolårets RBR bör ha mycket nytta av det, de använder samma delar i sin bil som RBR, deras fjolårs bil var av egen design, en misslyckat sådan, i år kommer det fungera bättre med lånad Newey design. Årets trend tycks vara en aerorelaterad modifiering av fram och bakvagnsgeometrin, Alpine har bytt pullrod mot pushrod i bakvagnen, Ferrari har pillat med track rod och så vidare, många bäckar små som sagt var, varje millimeter räknas.

Det om F1, jag har roat mig genom att följa F4 UAE mästerskapet, 40 bilar med chaufförer i 15-16 åldern som vill visa sig på den styva linan, däribland grabben på bilden här ovan, Tuukka Taponen. Det händer en hel del i matarserier, alla sitter i likvärdig material, alla vill vinna, alla drömmer om en sits i F1, något som sätter sina spår ute på banan. Man försöker ta en kurva där det finns plats för två bilar med fyra i bredd, man gör omkörningsförsök på helt galna ställen, SC dyker upp gärna och ofta, med andra ord, mycket mer underhållande än i F1. Hur gick det då för Ferrari junioren Tuukka i hans första mästerskap som rookie där han körde mot förare som redan hade erfarenhet från olika F4 serier? Inte pjåkigt alls, i femton race tog han fyra vinster, fyra andra platser och två tredje, slutade som totaltvåa i serien och var överlägst bäst bland rookies före RBR junioren Arvid Lindblad. Mycket bättre debut kan man inte göra i formel bilar som rookie, fortsätter han att leverera på samma sätt i matarserier är inte en F1 styrning hos Ferrari ingen omöjlighet framöver.
Dagens grid girl är redo för årets F1 säsong, hur är det med er, är ni redo?
Amen,.må årets säsong bli något utöver det vanliga.
Alltid lika uppskattat med ett nytt inlägg :) Jag hoppas verkligen Mercedes och Ferrari får ordning på sina bilar så att det blir en kamp. Dom andra som bara kopierat fjolårets Redbull lär väl i bästa fall nå upp till "fjolårets Redbull prestanda" vilket inte bör räcka i år.
Kommer du vara på plats något vid testerna?
Hare gött, Eric