THE BACKDOOR MAN

 
 
Så, nu har F1 stallen avverkat testkörning i dagarna tre i Bahrain, är det något som antyder att fjolårets "peckin order" har rubbats? Inte mycket, RBR är, om möjligt ännu mer välbalanserad och följsam än ifjol, mer evolution än revolution,  snabb över ett varv och snabb i racesim oavsett gummiblandning, bränslemängd och bantemperatur, med andra ord, ett perfekt verktyg för Verstappen att bärga sin tredje VM titel med.
 
Ferrari har offrat lite stabilitet för att kunna matcha RBR i toppfart, bilen är fortfarande bra genom långsamma kurvor men lite mer instabil, lite mer nervös genom snabba kurvor, på vissa banor finns chansen att matcha RBR i kval, i race tycks Ferrari dras med lite högre däckslitage än RBR.
 
Mercedes håller fast vid sin zero size sidepod koncept, årets bil har en starkare framända på bekostnad av en lösare bak dito, något som märktes vid utgångar ur kurvor när greppet bak inte riktigt fanns där. Mercedes saknar RBRs utsökta balans, och har tydligen kvar fjolårets Dr Jekyl, Mr Hyde beteende, på topp idag, helt vilse i morgon utan att stallet vet anledningen till det, Mercan trivs bäst med de mjukare gummiblandningar och är hyggligt snabb men saknar kapacitet att utmana RBR och Ferrari.
 
Aston Martin såg bra ut i Bahrain med Alonso bakom ratten, välbalanserad och snabb med samtliga gummiblandningar, redan under Force India tiden byggde stallet bilar som var snabba på viss typ av banor, det återstår att se huruvida AM kan prestera på topp på mer krävande banor som avslöjar eventuella brister i designkonceptet.
 
Alfa Romeo var en annan utmanare från mittfältet som såg bra ut i Bahrain, mer välbalanserad än fjolårets bil med mer grepp bak och högre toppfart, med samma gummiblandning(C4) låg Bottas bara två tiondelar efter Hamilton under ett kvalvarv och presterade bra varvtider under samtliga racesim.
 
 
McLaren gjorde inga McLaren fans glada under testdagarna, årets bil tycks vara både svårkörd och saknar balans när den pendlar mellan över-understyrt och saknar både aerodynamisk och mekanisk grepp. Från stallets håll har man sagt att man inte har nått sin målsättning med uppdateringar, jag för min del tycker att James Key som svarar för bilens design saknar det lilla extra som toppdesigners har, årets bil som den är just nu har inte ens kapacitet att kriga om förstaplatsen i mittfältet.
 
Alpine förarna fick jobba en hel del bakom ratten, inga märkvärdiga varvtider men bilen har nog kapacitet att blanda sig i kampen om täten på mittfältet, huruvida Alpines förarduo har det låter jag vara osagt, enligt Ocon har årets bil bättre balans och är bättre in i-genom kurvor.
 
AT har ärvt en hel del från fjolårets RBR , men stallet tycks ha problem med att hitta rätt med inställningar, De Vries är ny i stallet och Tsunoda har sina brister som testförare, bilen bör vara bättre än fjolårets men AT kan behöva lite draghjälp från RBR för att kunna låsa upp bilens potential.
 
HAAS tycks ha tagit ett steg bakåt sedan ifjol, Williams ett framåt, den dynamiska duon lär få nöja sig med att kriga med varandra längst bak i startfältet.
 
 
 
 
Här ovan hittar ni lite varvtider från testdagarna, kan vara kul att ta del av, men man ska hålla i minnet att bilarna har använd olika gummiblandningar, varierande bränslemängder samt varierande PU inställningar, varvtiderna är satta under varierande bantemperaturer och så vidare. Om en vecka kommer det gå betydligt snabbare för samtliga när det är dags att visa sina kort, det är först då vi får en någorlunda vettig bild om vilka ha hittat rätt och vilka har inte gjort det.
 
 
Dagens grid girls har hittat rätt med det mesta, fattas bara annat.
 
Amen,..må även ni hitta rätt med det mesta.     
 
     
 
 
        
 
 
 

Kommentarer :

#1: SirLance

Tack för update

Svar: Tack själv att du kikade in här hos mig.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Ja snart så får vi veta vad årets bilar kan göra
Mvh Peter

Svar: Japp, och vad förarna kan åstadkomma, alltid kul att kika hur nykomlingar presterar. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#3: Mattias

jättefint skrivet.

skriven

Kommentera inlägget här :