MONACO MUCK UP

 
 
Dags för årets trafikstockning i Monaco, det bästa under racehelgen brukar vara kvalet, inte racet som för det mesta handlar om ett F1 lämmeltåg i snigelfart, dock kan ett SC ingripande med lite tur sätta lite färg på spektaklet, öppna upp för en alternativ depåstrategi. Även lämpligt tajmade regnskurar brukar liva upp följa John tristessen, men som det ser ut just nu finns det bara en liten risk för någon skur under lördag, fredag och söndag bjuder sol och lite drygt tjugo grader. 2022 vann Perez i Monaco, 2023 Verstappen med Alonso som tvåa och Ocon som trea, Verstappen lär ha en bra chans att vinna även i år, men vi kommer knappast se Alonso på podium, och ännu mindre Ocon. Årets race lär bli en uppgörelse mellan RBR och Ferrari om nu inte det ovannämnda med SC eller/och regn dyker upp och piggar upp tillställningen. Vill man vara med under kval och race så gäller det att chansa lite och ha närkontakt av tredje graden med räcket utan att krascha, någon eller några kommer garanterad göra det under racehelgen, i första kurvan brukar det hända saker med kalla däck.
 
Traction och downforce är bra att ha, bromsar är för fegisar och däckslitaget är minimalt, man skulle kunna köra hela racet utan att byta däck trots det att Pirelli har valt de mjukaste gummiblandningar till Monaco, jag vill minnas att Mika Salo gjorde det en gång i tiden i en Tyrrel. Greppnivån från den släta stadsasfalten är obefintlig speciellt i början av racehelgen, men förbättras undan för undan när mer gummi läggs på asfalten, dock är risken att hamna i räcket närvarande under hela racehelgen, inte ens den mjukaste gummiblandningen i form av C5 garanterar någon greppnivå utöver det vanliga. 
 
Monaco är ingen favorit i mina papper, men några ögonblick har fastnat i minnet, som till exempel Kimis promenad från bilen till båten...
 
...Schumachers fusk under kvalet 2006...
 
...och Sennas fenomenala uppvisning i en Toleman 1984, loppet bröts på grund av regn, men Senna tog in fyra sekunder per varv på ledaren innan loppet flaggades av,.vore kul med en dubbel bakvinge på dagens bilar.
 
Dagens grid girl skyltar för Sennas andra plats i mål i en Toleman 1984, kanske får vi med lite tur se någon annan förare upprepa Sennas bravur någon gång i framtiden även om jag tvivlar på det.
 
Amen,.må trafikstockningen i Monaco vara med er.  
 
 
    
       

Kommentarer :

#1: uffe_a

Blandat resultat efter FP2.
1. Ferrari
2. Mercedes
3. Aston Martin
4. Red Bull
5. McLaren
6. Ferrari
7. Aston Martin
8. Red Bull
9. Williams
10.Mercedes
Fortsätter det så under kvalet eller får Max ordning på bakänden av bilen och ordningen blir återställd. Det var i alla fall spännande att se hur nära apex de tordes köra. Helst så att lite av skyltmaterialet följde med i varje kurva.

skriven

Kommentera inlägget här :