PRINCE OF MONACO

 
 
Prinsen av Monaco klarade av att ta pole idag, men kommer han klara av att vinna racet imorgon och bli kungen av Monaco? Charles är en monegask, men en monegask med franska nerver, något som lite då och då resulterar besök i muren när han är pressad. Nu är ju inte Charles den enda som kan missa under press, Max gjorde det idag när han kom lite för långt ut till vänster in i första kurvan i sitt sista försök i kval tre, kysste muren lite lätt, och en möjlig plats i första ledet förvandlades till en sjätte ruta i tredje ledet. Piastri slog teamkompisen Norris och tog andra rutan, Sainz fick stryk av Leclerc och hamnade i tredje, Russel kvalade ut Hamilton, Tsunoda slog åter igen Ricciardo och startar racet från åttonde rutan, Albon gjorde det samma med Sargeant, den sista platsen i kval tre gick till Gasly.
 
Kvalet i Monaco blev en otrolig jämn historia, i kval ett skilde det bara en halv sekund mellan ettan Leclerc och den artonde placerade Perez, det var bara Sauber duon som hamnade en hel sekund i efterkälken, mästerdesigner James Keys uppdateringar tycks innebära nedgraderingar, Sauber blir bara sämre för varje "uppdatering". Det mest uppseendeväckande under kval ett var dock att både Perez och Alonso åkte ut direkt. Att Perez gör det lite då och då är inget nytt, men att även Alonoso gör det är definitivt det. Kan det vara som så, att nu när Alonso har säkrat ett nytt kontrakt så har motivationen hamnat i lä, och han nöjer sig med att söndagsåka hela vägen till banken med pensionspengarna med ett leende på läpparna.
 
RBRs tycks lida av samma problem i Monaco som den har gjort tidigare i år på andra stadsbanor med den mjukaste gummiblandningen, det saknas lite grepp bak, kanske på grund av att de inte riktigt hittar rätt med inställningar. Det i sin tur kan ha samband med Neweys "interna cardening leave", det vill säga att han inte längre tillåts vara med på första parketten. I början av racehelgen gick han omkring "civilklädd", till idag hade han RB uniformen på men var inte med på depådisken. Horner har uttalat sig om att RBR kommer klara sig utmärkt utan Newey som nu ska koncentrera sig på RBRs hyperbil tills han lämnar stallet, jag för min del tror att det är bara Adrien som fullt ut begriper hur årets bil ska ställas in för att fungera perfekt. Horners självgodhet i samband med Neweys "intern cardening leave"  utfrysning kan bli en kostsam affär för RBR och Verstappen, att fasa ut stallets viktigaste resurs i form av Newey i förtid är kortsiktigt tänkande av Horner, som vill framstå som den stora ledaren som är en garanti för stallets fortsatta framgångar.
 
Det om kvalet och slöseriet med resurser, silly season för förare fortsätter, häromdagen var Bottas på väg till Willams enligt "säkra källor", nu är det Sainz som är på väg dit, vem blir nästa man, Perez? Jag har aldrig riktigt förstått det här hysterin med vem ska köra var, det kommer visa sig var förarna hamnar när alla kontrakt är skrivna, ballast är bara ballast ovsett namn. Apropå 2026 års bilar, FIA fortsätter med att hitta briljanta lösningar. Halva effekten ska ju komma från förbränningsmotorn 2026, den andra halvan från batteriet. Bilen ska bli kortare, smalare och lättare, cirka 40 kilo ska bort, problemet är att det nya batteriet väger 35 kilo mer än det gamla, så totalvikten bantas med bara 5 kilo, att de bara orkar, FIA utan knuff.
 
 
Dagens grid girls vänder ryggen åt morgondagens F1 lämmeltåg och vandrar hem till mig.
 
Amen,..må lämmeltåget vara med er.   
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Tomas

Och till 2030 funderar FIA o Dominicalle att ta tillbaks V8:or som ska kunna gå på förnybart bränlse. Ok vrf tog dom inte den funderingen till 2026? för ingen har varit nöjda med ljudet sen dem införde hybridmotorerna. Snacka om att vara sen på tapeten

skriven
#2: Mats

"Dagens grid girls vänder ryggen åt morgondagens F1 lämmeltåg och vandrar hem till mig."

In my Dreams Brandon ;-)

skriven

Kommentera inlägget här :