FIRST BLOOD

 
Dags för "first blood" i Bahrain, en rätt så intetsägande Tilke skapelse med ett antal långsamma och medelsnabba kurvor plus en och annan raksträcka, bästa omkörningsmöjligheten dyker upp i slutet av start-målrakan, där man efter en hård inbromsning kan välja lite alternativa spår in i första kurvan tack vare den väl tilltagna banbredden. Dubbel vänstersvängen halvvägs in i banan kan vara lite klurig, dels på grund av att  det är svårt för förarna att se apex, och dels för att man tvingas bromsa under insvängning. Traction är bra att ha liksom väl fungerande bromsar som inte överhettar, på grund av de ovannämnda raksträckorna tvingas man köra med mindre downforce än man egentligen vill, något som sätter sina spår in i-genom-ut ur kurvor om man saknar mekanisk grepp=traction. Kastvindar som stör aerobalansen kan förekomma liksom sand på banan som reducerar greppnivån, dock har F1 nytta av det faktum att även F3 och F2 kör igång sina mästerskap i Bahrain, och kan därmed bidra med att lägga ner gummi på asfalten och rensa den från sand. FP 1 och FP 3 är mer eller mindre bortkastad tid eftersom FP 2, kval och race körs i bantemperaturer som är 15 grader lägre, det är FP 2 som gäller när man jobbar med set up för att hitta rätta inställningar för kval och race. 2022 tog Leclerc pole före Verstappen, i år lär det bli något liknande med RBR och Ferrari i de två första leden, sedan en hel koppel förare från Mercedes, AM, AR och Alpine som vill vara best of the rest, med andra ord, kan bli ett spännande kval inför årets första race.
 
På bilden ovan hittar ni all nödvändig information inklusive valet av gummiblandningar, det som är nytt för i år är att Pirelli har hela 6 gummiblandningar att välja mellan, från C 0 till C6 där C1 är fjolårets C2, C2 är fjolårets C3 och så vidare. Tvåstoppare lär bli årets melodi, den med låg däckslitage ligger bra till, RBR tar hand om däcken bättre än Ferrari, startar Verstappen från pole och tar ledningen in i första kurvan lär han bli svårstoppad. Varje förare har 2 set hårda, 3 set medium och 8 set mjuka däck att leka med, en del bilar fungerar bäst med mjuka, andra med medium, någon kommer chansa med hårda, det blir intressant att se hur däckslitaget blir i år, ju mer välbalanserad bil man har desto lägre blir däckslitaget, i det avseendet har RBR ett övertag gentemot Ferrari.
 
Ni som läser här hos mig är rätt så kunniga på den tekniska biten, ljusår före Facebook och Netflix fansen, men några ord om det här med rideheight och FIAs direktiv att bilen ska köras 15 millimeter högre än ifjol. Egentligen är det vilseledande att prata om en höjning av rideheight, 15 millimeters höjningen syftar på avståndet mellan banan och golvets ytterkant, det sitter 6 sensorer på varje sida som ska se till att regeln om 15 millimeters höjning efterlevs. Hur lågt man vågar köra bilen innan plankan slår i banan beror på hur bilens aerodynamik sköter sig, RBR klarar av att köra sin bil 10 millimeter lägre än andra utan att drabbas av porpoising när bilen bottnar= RBR har bättre aeropaket än någon annan som producerar mest downforce utan att för den skull skapa mycket drag. När avståndet mellan banan och golvets ytterkant blir högre så blir det svårare att stänga in luften under bilen=man tappar downforce, den förlusten kompenseras i år med en högre diffuser, så FIAs direktiv har en plus-minus- noll effekt på downforce men den reducerar porpoising, dock kommer en del porpoising alltid finnas där, den hör ihop med ground effect konceptet och är omöjlig att helt bli kvitt med.
 
Det om bahrain och tekniska direktiv, jag kom över ett exempel av ABs-Anna Andersons "F1 Bibel" som en mindrevetande polare hade köpt, bläddrade lite i den och kom på att ett gott skratt förlänger livet, maken till en samling av faktafel har jag nog aldrig sett tidigare. Som en del i bibeln hittar man blandt annat Janne Blomqvist "Formel 1-lexikon ABC",  där man till exempel hittar följande "fakta". Blister="När däcken överhettar och ytan börjar släppa. Blister betyder blåsor, här bildas blåsor som går sönder". Downforce=" Kraften, aerodynamiken, som trycker bilen mot banan. Tänk att det är ett upp-och nervänt flygplan som trycks mot banan , i stället för att lyfta". Understyrning= "Det är ett fenomen när framändan på bilen har ett sämre grepp än bakaxeln". Trafik=" När en bil ligger bland flera andra bilar och inte har fri väg framför sig",.och så vidare. Jösses jävlar, jag undrar om Blomqvist har verkligen skrivit sånt här svammel, och om så är fallet, till vilka är den inriktad, femåringar eller gamla tanter med noll intresse för F1? Hela "F1 Bibeln" med alla dess faktafel och märkliga utlåtanden från diverse "experter" passar bäst som utedass underhållning när man gör ettan och tvåan, och behöver papper att torka sig med där bak, kan man inte bättre än så här så är det bättre att låta bli, den här bibeln lär inte locka flera att bli medlemmar i F1 sekten. Jag kom att tänka på alla dessa mästerliga översättningar från engelska till svenska som dyker upp bilrelaterade TV program, "build sheet" blir "bygg blad", "black plate car" blir "svart plåt bil", "bucket seat" blir "hink sits" och så vidare, riktiga F1 fans är ett utdöende släkte som sakta men säkert blir ersatta med Facebook och Netflix fans som diskuterar färgen på bilarna, och F1 fruarnas klädval när de kör sin svart plåt elbil med hink sitsar till fartfesten i Las Vegas.
 
Dagens grid girls tror sig veta vem tar taktpinnen i F1 VM i Bahrain, jag för min del säger inte emot.
 
Amen,..må ABs F1 Bibel vara med er.   
 
 
          
 
 
        
 
         
 
      
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: kjell levén

Bäste Brandon,
Härligt att du är tillbaka! Hoppas på en spännande säsong och få fortsätta läsa din blogg

Bästa
/kl

Svar: Lite ont om tid, men jag försöker blogga så ofta jag kan. Ha det fint Kjell.
Brandon Lee

skriven
#2: Anders

Alltid lika lärorikt och underhållande, mången tack!

Svar: Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#3: OK

Kul med start på säsongen - tyvärr tror jag du är spot on angående hackordningen och att det blir promenadseger för Verstappen. Mittfältet får bli fokuspunkten för mig tror jag. Ang AB-bibeln (har inte läst den) tror jag att det är just målgruppen som gör den till vad den är…

Svar: Max lär ta en promenadseger, Newey är svårslagen som designer när han är på topp utan att överdriva. Apropå AB-bibeln, det är nog som du skriver, anpassad efter vissa premisser för folk som är nyblivna F1 fans.
Brandon Lee

skriven
#4: Crusse

No Mercy, no pardon om AB bibel där inte ;-)

Svar: Nä, tanken var god, genomförandet haltar, lite mer väntar man av sig folk som kallas för F1 experter.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :