MONTRÉAL MOMENTS

 
Kanada och Circuit Gilles Villeneuve nästa, en hybridbana med lika delar av Monaco och Monza, det vill säga, ett antal långsamma kurvor som hålls ihop av några snabba partier, den bästa omkörningsmöjligheten dyker upp in i sista chikanen på start-målrakan. Dock ska man hålla i minnet att om man har alltför bråttom genom sista chikanen, så riskerar man en närkontakt av tredje graden med wall of champions där Hill, Schumacher och Villeneuve en gång i tiden  parkerade under en och samma racehelg. Murarna ligger nära och kantstenar är höga på CGV, vill man vara snabb så måste man smeka muren och rida högt på kantstenen, CGV är mer mekanisk grepp än aero, mer traction än downforce och bromsarna tar stryk, banans DNA i ett nötskal. Greppnivån från det nyasfalterade underlaget är minimal i början av racehelgen men förbättras undan för undan, och precis som i Monaco har Pirelli valt de mjukaste gummiblandningar till Montréal. Ett stopp räcker, men eftersom risken/chansen för ett SC ingripande är stor så öppnar det upp för alternativa strategier liksom det lokala vädret, sol och värme kan i ett ögonblick förvandlas till regn och blåst.
 
I vanliga fall skulle det har varit lätt att tippa på segraren, men i och med RBRs verksamhet där de flyttar det övergripande ansvaret för uppdateringar från Newey till annan teknisk personal har det blivit svårare. Resultatet av att fasa ut Newey ur systemet har satt sina spår, chassi och aero lirar inte ihop som de borde, bilen hoppar upp och ner, långsamma kurvor med höga kantstenar är rena giftet för årets bil och så vidare. Så, har Newey för en gångs skull gjort bort sig med årets bil? Nej, det tror jag inte, men det tycks vara som så att hans arvtagare hos RBR inte klarar av att vidareutveckla årets designkoncept lika lite som de klarar av att hitta rätt med inställningar. Däcktemperaturen hamnar utanför "fönstret" och greppet bak försvinner, det enda som håller kvar RBR i kampen om segerbucklan är Maxs körskicklighet, Horner borde nog tänka om angående Neweys inblandning i det dagliga arbetet att hitta rätt i samarbetet mellan chassi-aero, resten av gänget tycks inte ha det som krävs för att lösa problemet.  
 
Som ni säkert redan vet så får inte Ocon förlängt med Alpine, man blir ju inte direkt förvånad, killen är en riktig bråkmakare som sprider osämja och dålig stämning vart han än går, och kör som en gris mot sin stallkompis, Indycar eller sportvagn nästa för Ocon. Att ha vunnit i F1 tycks inte betyda något alls i F1 numera, Ocon har gjort liksom Ricciardo, Sainz och Bottas, ingen av dem har chansen att hamna i ett toppstall i F1. Vilka ska man satsa på istället hos toppstallen, Antonelli , Bearman, Doohan eller någon annan från F2? Tja, inte vet jag, ingen av de har direkt övertygat i F2, att man ingår F1 stallens juniorverksamhet är inget bevis på körskicklighet, utan snarare en förhoppning om en brant utvecklingskurva i rätt riktning, hur det sedan blir i praktiken är en helt annan historia.
 
Här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, de team som brukar tampas om segern lär göra det även i Montréal om nu inte vädrets makter ställer till det.
 
Det om F1, i Indycar tävlade man när F1 paussade, det blev en tillställning utöver det vanliga där  bilen som log etta flest varv var Pace car. Dock började det ingen vidare för Pace car heller, GMs chef satte den i muren direkt...
 
...förarna ville inte vara sämre...
 
...utan fixade fram en riktig kraschfest direkt in första kurvan...
 
...och fortsatte sedan med diverse klanterier under hela racet, körde man inte in i muren så körde man på varandra eller över varandra, tjocka gubbar på depån sprang runt som yra höns liksom gubbarna som skulle bärga havererade bilar ute på banan, med andra ord, en helt vanlig Indycar helg,.att de bara orkar. Mackan hade flyt och höll sig borta från tokerier och belönades med en andra plats i mål när Armstrong fick ont om soppa och fick nöja sig med en tredje plats, vann gjorde den ålderstigne farbron Dixon. Det här "racet" måste väl vara bland de värsta man har sett, och det även med  tanke på att det handlade om Indycar, tänk om de här klantskallarna skulle hamna i F1 bilar, man ryser bara av tanken. 
 
Dagens grid girl förlängde sitt liv med många goda skratt under Indycar spektaklet, må hon leva ut till det hundrade år.
 
Amen,..må Pacecar chefens körskicklighet vara med er.   
 
 
 
     
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej du har så rätt men min åsikt är att indy car racingen är rolig att titta på speciellt när det gäller statsbana, den är inte lika klinisk som F1 det är underhållande när depåfplket slänger muttermaskiner omkring sig… tycker jag.
En reflektion som jag har, kan vara fel, men indycar karossen verkar vara mer hållbar än dom känsliga F1 bilarna.. inte lika mycket kolfiberskrot när dom hakar i varandra. Jag vill även ha mer vackra kvinnor på griden och i bild och även manliga om man så föredrar. Folk hycklar så mycket. Puss på er och framför mer racing i media.

skriven
#2: Genc

PS! Håller med om F1ans utveckling på tal om sociala medier, att allt handlar om hur populär du är på sociala medier. Eller om rik du är eller om du är en Amerikan men även att du är en 18-19 åring, får du direkt en plats i F1. Inte! Får du köra Indycar eller Formel E istället, för F1an idag handlar bara om vad tonårs tjejer eller om vad de amerikanska företagen eller motorsport fansen tycker. Då det ska vara som mer som ett tv-program för Drive to Survive serien med samma förare iår i princip precis som förra året. För att göra både Netflix och tonårs tjejerna på Tik Tok mellan 14-17 år glada där de kan rata förarnas utseenden hur mycket de än vill. Bland annat tönten Sargeant med sitt snygga utseende som en känd skådespelare, trots att han är totalt oduglig på att köra en F4a ens. Men även att tjäna bra med pengar på bankkontot som Netflix har, hade jag bestämt i Formel 1 hade jag haft de bästa i världen som är 19-20 och uppåt precis som förr, och inte en massa kids som inte ens är 18 till sporten. Som Domencalli och company tycker

skriven
#3: Krister

Hej Brandon.
Med tanke på Monacos "följa john", så ser jag fram emot Kanada. Trots allt finns det omkörningsmöjligheter i Kanada.
Således hoppas jag på ett hyfsat bra race.....😉

Må gott!
//Krister

skriven
#4: McLari

Hej Brandon !
Har du tatt del av Fias idéer om 2026 reglementet ?
Mindre , lättare och activ Aero både fram å bak , dessutom någon slags push to pass funktion med de nya elmotorsystemet .
Kan de bli lite bättre månne !
Ser fram emot dina synpunkter på detta !
Ha de bäst !

skriven
#5: Peter

Mindre å " lättare" bilar är bra men vill vi ha en surrande generator som drivlina samma varvtal hela tiden !
Ha det Brandon

Svar: 30 kg gör ingen större skillnad, de borde dumpa allt hybrid skräp och köra enbart med förbränningsmotorer,.det gör jag. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#6: McLari

Snurrande på samma varvtal , drivlina?
Var kommer den villfarelsen från månne ?
Drivlinan för 2026 blir ungefär som nu dvs en V6 motor och en elmotor med skillnaden att elmotorn ger mer kraft än nuvarande och ottomotorn lite mindre än nuvarande men sammantaget mer kraft än idag 🙏

Svar: Det är skillnad på kraft och kraft, jag tror att inom några år är V8 tillbaka med syntetisk bränsle.
Brandon Lee

skriven
#7: McLari

Jag hoppas innerligt att du har rätt !

skriven

Kommentera inlägget här :