INTO THIN AIR

 
AUTODROMO HERMANOS RODRIGUEZ är lika med traction och bromsar, en bana där allt aerorelaterad kommer i andra hand på grund av den höga höjden och denna tunna luften, en bana där turboaggregatet tappar andan och elkicken tar över. Stop and go, gasa och bromsa, bilen understyr som en dräktig kossa genom alla långsamma kurvor, saknar man traction ut ur sista kurvan innan raksträckan ligger man risigt till på en bana där DRS och slipstreaming kommer i andra hand.  AHR är en bana där Ferrari bör ha en bra chans att utmana RBR om segern på grund av banans icke aerorelaterade karaktär, deras bil har fungerat bra genom och ut ur långsamma kurvor, RBR har bättre balans men saknar lite mekanisk grepp när aeroflödet ströps av den tunna luften, och kastrerar flex-stall fenomenet trots det att man kör med max vinge. Det som talar mot för Ferraris vinstchanser är bilens aptit för däck, där ligger RBR steget före tack vare bilens optimala balans, men som sagt var, saknar man lite mekanisk grepp, det vill säga traction, så ökar däckslitaget även för en välbalanserad bil.
 
COTA bjöd underhållande racing tack vare några SC ingripanden, något liknande kan mycket väl inträffa även på AHR med tanke på att det finns ett antal förare som kör med huvudet under armen och kniven mot strupen , och skapar kalabalik med sina mindre genomtänkta manövrar.  Att någon annan än RBR och Ferrari skulle blanda sig i kampen om segern är rätt så osannolikt,. om nu inte Boy George levererar en Kinder överraskning till första kurvan, och tar ut minst tre av toppbilarna för att förbättra oddsen för Hamilton. Russel har varit brutalt överskattad som förare, men saknar enligt min mening det lilla extra som toppförarna har, stalledningen hos Mercedes är nog sugna på att ha kvar Hamilton några år tills de hittar en fullvärdig ersättare. Nu har ju inte Mercedes farten att utmana om segern, men med mycket tur, några SC perioder och med Hamiltons förmåga att krama ur allt och lite till ur materialet finns det en pytteliten chan, att han kan ta sin efterlängtade seger när aerodynamiken inte har en lika avgörande betydelse som på "riktiga" banor.
 
 
Det är den näst hårdaste gummiblandningen som gäller på AHR, greppnivån från asfalten är låg men förbättras något fram till racedagen när mer gummi hamnar på asfalten, däckslitaget är beronde på hur mycket traction man har. Man kör med max vinge men den tunna luften raderar kicken från DRS, jag skulle gärna vilja se att man dumpar DRS redan till nästa säsong eller erätter den med PTP som kan utnyttjas var som helst på banan ett antal gånger under racet, DRS suger eftersom alla i förväg vet var och när den kommer att utnyttjas. Väderprognoser just nu siar om risk för regnskurar under hela racehelgen, men vädret i Mexiko så här års är ombytligt, det kan lika gärna bli sol under dagarna tre.
 
Publik har aldrig varit en bristvara i Mexiko, och med Perez i en RBR har intresset ökat ännu mer, vore kul om mexikanaren skulle få chansen att vinna på hemmaplan.
 
Dagens grid girls vill se sol och värme, jag med, regnrace i F1 håller inte måttet på grund av Pirellis undermåliga regndäck.
 
Amen,..må oktober värmen i Sverige vara med er.     
 
          
 
 
 
 
     

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Nu är ju inte motoreffekten så avgörande då turbon kompenserar det lägre lufttrycket. Aero balansen har däremot ett ett avgörande. Gissar på att RB tar plats 1 och 2 på söndag.

Svar: Nja, bara delvis, kylsystemet är inte optimerat för höga höjder så man blir tvungen att skruva ner motorinställningar inklusive turbo för att slippa överhettning, plus att motorn jobbar efter självantändnings principen, det räcker med att stå lite för länge i startgriden för att drabbas av överhettning. Aerobalansen kommer i andra hand, det är totalbalansen som regerar på AHR, dvs balansen, förhållandet mellan chassi-aero, mellan mekanisk grepp-aerodynamisk grepp med tyngdpunkten på det mekaniska. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Underbart när man får höra lite sanning .
Ha det Brandon

Svar: Sanningen brukar ju vara den första som stupar i ett krig, gäller även i F1 krig,.eller hur? Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :