SAME SAME

 
 
Max Verstappen gjorde det igen, tog pole med lika delar av skicklighet och tur när solen tittade fram och höjde bantemperaturen, bra för RBR, mindre bra för Mercedes och Ferrari vars bilar är mer överstyrda i grunden än RBR. Den tunna luften påverkar bilarna på många olika sätt, har man till exempel problem med "drag" gillar man Mexiko där den tunna luften ser till att drag reduceras kraftigt, har man valt en stor turboaggregat istället för en små så orkar motorn bättre i den tunna luften och så vidare. Ferrari brukar vara snabba ut ur långsamma kurvor, på den höga höjden i Mexiko fungerar inte deras lång insug-liten turbo för snabb respons konceptet på samma sätt som på normala höjder, turbon blir kastrerad av den tunna luften. Mercedes i sin tur har haft stora problem med drag, i Mexiko reduceras graden av drag, något som gynnar bilar som producerar mycket downforce men samtidigt även mycket drag som Mercedes, man får mer grepp genom-ut ur kurvor och högre toppfart på långa rakor. RBR är den mest välbalanserad av toppbilarna, den producerar mycket downforce utan att producera mycket drag, Honda PU alstrar mycket kraft oavsett om man tävlar på hög eller på låg höjd, och i Verstappen har man hittat en chaufför som kan hantera Neweys något svårkörda skapelse. Det kan se lätt ut på on board bilder, men Neweys bilar är alltid lite nervösa av sig, ligger alltid på gränsen samtidigt som de är giftigt snabba i händerna av rätt förare, en förare som har det lilla extra som andra saknar.
 
Så, Verstappen på pole före Mercedes duon Russel-Hamilton där den förstnämnda har sagt att han kommer satsa allt för att vinna,.lika med att knuffa ut Verstappen i första kurvan? Nu är det ju en bra bit fram till första kurvan, så de som startar från andra ledet får en bra möjlighet att slipstreama på dem som startar från första ledet, något som kan innebära närkontakt av tredje graden väl framme i första kurvan. Russel brukar köra med huvudet under armen, Perez vill mer än gärna vinna på hemmaplan, Hamilton vill hålla sin "vinna race varje år" statistik intakt, och Bottas har ett gyllene läge att skaffa några värdefulla poäng åt AR för att hålla stallet före AM i konstruktörsmästerskapet där miljoner står i spel och så vidare. 
 
Verstappen gjorde ett starkt kval, han har förbättrat sin kvalkörning undan för undan, Mercedes duon gjorde bra ifrån sig de med, Perez har aldrig varit en kvalspecialist och har vissa problem med Neweys snabba, men samtidigt nervösa skapelse. Sainz kvalade ut Leclerc, och Bottas ,som blev köttbiten i en Ferrari hamburgare gjorde ett riktigt kanonkval i sin AR, Valtteri brukar vara snabb på en "grön", halkig  bana av den här typen där hans körstil hjälper till att snabbt få upp temperaturen i framdäcken. Norris blev bäst hos McLaren i vanlig ordning med sin åttonde ruta, och Alonso kvalade ut Ocon. Ricciardo missade chansen till kval tre med en bred marginal, Zhou fick stryk av Bottas med sju tiondelar, AT duon hittade ingen fart alls och får nöja sig med att starta racet från sjunde ledet, Magnussen kvalade ut Schumacher, Vettel gjorde det samma med Stroll,det sista ledet delas av Williams duon Albon-Latifi. 
 
Nu har Verstappen i dag en bra chans att ta sin fjortonde seger för säsongen och bli bäst genom tiderna med det, om han nu inte blir rammad av Boy George, RBR brukar ha en bättre race än kvalpace liksom  Mercedes ,men Mercedes duon får se upp med Perez som vill ha en podium i sitt hemmarace, jag tippar att  Verstappen vinner före Perez och Hamilton.
 
Dagens grid girls bryr sig inte om vem som vinner racet, det räcker mer än väl om det bjuds på bra racing med tuffa tag och många omkörningar. 
 
Amen,.må den tunna luften i Mexiko vara med er om ni hamnar där.     
 
 
 
 
 
      

Kommentera inlägget här :