VIVA VERSTAPPEN

 
 
Max Verstappen gjorde det igen, pole och racevinst, hans fjortonde seger för året och den trettiofjärde totalt. Max tog starten och höll undan fram till första kurvan rätt så enkelt, det finns gott om klös i Honda PU som limmas fast på banan med traction ur den högre skolan. Russel klantade till det och blev passerad av Hamilton i första kurvan, och sedan även av Perez några kurvor senare, det vill sig inte riktigt för Boy George nu när Hamilton har ryckt upp sig och slipper testa lika  mycket som han gjorde i början av säsongen.  RBR började racet med mjuka däck liksom Ferrari, Mercedes satsade på medium, när det sedan blev dags för depåstopp tog RBR medium och Mercedes hårda, något som visade sig vara ett perfekt val av gummiblandning för RBRs del och ett mindre lyckat val av gummiblandning för Mercedes del. Nu var det inte enbart Mercedes som valde fel gummiblandning, AR kastade bort några poäng när de på varv 40 gav Bottas hårda däck istället för mjuka, dock räddare Bottas en poäng åt stallet när Alonso fick bryta racet, vissa stall skulle må bra av att ta in nytt folk bland dem som styr den strategiska biten under racehelgen.
 
De fyras gäng behöll sedan sina placeringar från första varvet ända fram till målflaggan, Hamilton hängde med Verstappen rätt så bra under första stinten, men efter depåstoppet seglade Verstappen ifrån britten och vann till slut med femton sekunders marginal. Ferrari duon slutade som femma och sexa i mål, Ferraris turbo koncept fungerar inte på hög höjd, att man sedan även klantade till det för Sainz del under hans depåstopp hör på något sätt till när man pratar om Ferrari, att klanta till det ligger i deras DNA.  Ricciardo körde upp sig till en sjunde plats i mål tack vare mjuka däck i slutet av racet, dock tycker jag att han kom billigt undan med tio sekunders straff efter det när han under ett klantigt omkörningsförsök skickade Tsunoda ur racet, det som fungerade i en toppbil hos RBR fungerar inte i en medioker McLaren, eller med en medioker Ricciardo i en rätt så skaplig McLaren, hur man nu vill se det. 
 
 
Ocon skrapade ihop fyra poäng åt sig själv och Alpine, Norris hamnade för en gångs skull bakom Ricciardo på sin nionde plats, och Bottas som sagt var på tionde med hårda däck som saknade grepp, jag har lite svårt att förstå hur de tänkte hos AR, om nu medium höll 40 varv utan problem så borde mjuka har klarat resten av racedistansen utan problem. Gasly och AT hamnade åter igen utanför topp tio, AT har haft en genomusel säsong, deras bil fungerar inte alls,mest på grund av att till i år kunde de inte kopiera fjolårets RBR utan fick bygga sin bil själv. Albon kramade ut allt och lite till ur sin Williams och tog en tolfte plats i mål före Zhou, AM duon hade en mindre lyckat racehelg och fick nöja sig med fjortonde och en femtonde plats före HAAS duon, den sista att ta målflaggan blev Latifi i vanlig ordning, Alonso och Tsunoda tvingades bryta racet.
 
Det om det rätt så mediokra racet, apropå straffet för RBR på grund av överträdelsen av budgettaket, några miljoner böter och 10% mindre vindtunnel tid, ett hård straff eller,.? Inte direkt enligt min mening, några miljoner spelar ingen roll för RBR, inte förlusten av vindtunnel tid heller, de har ju Newey som "ser" aero och är därmed inte beroende av vindtunnel timmar på samma sätt som andra designers, ritbordet vs aeromappar i datorn, och vinnaren är?
 
 
Dagens grid girls skulle kunna dyka upp i Brasilien om två veckor, dock inte som grid girls men som åskådare, någon som vill göra de sällskap?
 
Amen,..må Brasilien komma med bättre racing än Mexiko.   
 
       
 
 
       
 
      
 
     

Kommentera inlägget här :