En annan vanligt förekommande missuppfattning kan härledas till data som på bilden här ovan, "om Verstappen , Perez och Kvyat hade använd C5 istället för C3 så hade de varit snabbare än Kubica". Det må vara så, men inte om man hade optimerat set up för C3, då skulle C5 tar slut på nolltid. Varvtider säger mycket lite eller ingenting alls om bilens set up, bränslemängd eller med vilka PU inställningar man kör med under testkörning, ingen vill visa sina kort redan i Barcelona, så man lyfter av lite då och då för att dölja bilens riktiga prestanda.
Om man tittar på Kimis toppfartsnotering, och jämför den med andra som kör med Ferrari PU, så kan man undra om det var ett resultat av enbart slipstreaming, eller ett test av PU kvalmode eller en kombination av båda två. Hos Ferrari var det plattan i mattan bara då när det inte syntes på varvtider, samma sak hos Merca, de var inte i närheten av samma toppfartsnoteringar som tex RP med en Merca PU, det blir intressant att se hur mycket de olika aktörerna kan klämma ur sina PU när allvaret sätter igång i Australien.
Det om vilseledande statistik, hur såg bilarna ute på banan då?
Mercedes var som vanligt, såg ut att vara mycket välbalanserad och lättkört, inga som helst problem någonstans på banan, dock återstår det att se om deras DAS system får klartecken även av stewards i Australien. Jag för min del fick en "officiell bekräftelse" från RBR, att min analys angående Mercedes DAS system var på rätt spår, RBR gänget har även de påpekat trixandet med aerodynamiken med Mercedes DAS, är det bara Adrian och jag som klarar av att upptäcka sånt?
Ferrari såg mycket bättre ut genom viss typ av kurvor i år än den var ifjol, hur snabb deras bil är rakt fram ville de inte alls visa, men jag räknar med att Ferrari PU har minst lika många hk som Mercedes dito, vilken av dem bjuder den bästa körbarheten återstår att se, en alltför "spetsig" motorkaraktär är inte optimal ute på banan.
RBR såg ut som en sedvanlig Newey skapelse, mycket downforce, snabb genom kurvpartier men något svårkörd som hans bilar brukar vara. Kimi kunde hantera Neweys bilar under sin McLaren sejour, Montoya hade uppenbara problem med det, huruvida Verstappen och Albon kan tygla RBRs lite nervösa "living on the edge" karaktär i år återstår att se.
McLaren har gjort framsteg med sin bil angående hur bilen hanterar viss typ av kurvpartier, dock räcker inte deras framsteg till att ta in på avståndet till "de tre stora".
RP har en bil som styr in bra på samma sätt som McLaren, årets bil är utan tvekan ett steg framåt för RP, får de tillgång till fjolårets uppdateringar från Mercedes på samma sätt som AT får från RBR kan det bära långt i kampen om titeln best of the rest.
Renaults mål för året var att bygga en bil som är kvalsnabb, något som de tycks ha lyckats med, dock var inte deras racesim alltför övertygande, att bygga en bil som är snabb över ett varv brukar straffa sig under en racedistans.
AT är en kopia av fjolårets RBR, och kommer att förses med uppdateringar från RBRs håll under årets säsong, Gasly trivdes inte med fjolårets RBR, hans aggressiva körstil fungerade inte i den något svårkörda Newey skapelsen, dags att tänka om för Gasly angående hans körstil om han vill nå bra resultat i år, bilen har kapacitet, frågan är om förarna har det.
AR är en blandning av gammalt och nytt ur design aspekt, den har inte direkt några svaga punkter men sticker inte heller ut på några, AR säger att de har byggt en helt ny bil för i år, men något nytänkande ur design aspekt är det svårt att hitta i årets AR, de kan få det tufft att hänga med i jakten om titeln best of the rest.
HAAS fortsätter med att bygga bilar som inte imponerar på något sätt, årets bil tycks hantera däcken lite bättre än fjolårets men mycket mer än så har de inte att komma med, med så liten budget som de har kan man inte åstadkomma några underverk.
Williams har fått ett lyft för i år, en inte alltför svår uppgift med tanke på hur djupt svacka de hamnade ifjol, men någon poängmaskin har de inte skapat, Williams storhetstid är ett minne blott.
Det om Barcelona tester, man ska dock hålla i minnet, att det är löpande uppdateringar som är grejen i F1, så maktbalansen mellan stallen både kan och kommer att variera under årets säsong, men har man en välfungerande grunddesign är mycket vunnet, så jag satsar på mina slantar på Mercedes.
Nog om F1, jag kikade lite på vilka hade skaffat sig en styrning i matarserier, "show me the money" dyker upp i skallen liksom "no money, no honey".
F3 har 4 australiensare, 4 britter, 3 italianare och 3 tyskar, F2 har 3 ryssar, 3 japaner och 3 brassar, många förare från länder där man inte är så krystad PK inriktade ur klimataspekt som tex i Sverige. Dock kan man starkt ifrågasätta den svenska regeringens klimatmål när de agerar som de gör, att höja gränsen för avgasutsläpp för att Volvo ska kunna sälja sina stadsjeepar i Sverige är dubbelmoral är värsta sorten, Löfwen& Co borde lämna regeringen och ta en fast anställning hos Volvo istället att bara fortsätta som PRAO elever.
Apropå grid girls...
...den här grabben,.ursäkta damen Ellie Norman hos Liberty Media bär ansvaret för att grid girls försvann från F1, hon tituleras som "director of marketing", som tur är har feministen Ellie inget att säga om i MotoGP...
...eller hos grandprixracing,.länge leve grid girls!
Amen,.må grid girls vara med er.
Den där "damen" från Liberty Media var ju ingen skönhet precis - förstår att hon känner konkurrens.