SAME PROCEDURE AS EVERY YEAR

 
2020, Barcelona, 6 dagar, 10 stall, 20 förare... 
 
...Alfa Romeo har den snabbaste bilen och Robert Kubica är stallets snabbaste förare...
 
...om nu inte Vettel och Ferrari är det...
 
...eller Bottas och Mercedes.
 
Skämt åsido, med hjälp av statistik kan man vrida och vända det hela efter tycke och smak, men väldigt lite eller ingenting har förändrats sedan 2019, 3 toppteam-mittfältet-eftersläntare, "same procedure as every year".
 
Det finns några seglivade feltolkningar av data som lever vidare bland hobbyjournalister och fans, däribland klyschan "banan har blivit långsammare-snabbare". Set up arbetet går bland annat ut på att ta hänsyn till en viss temperaturinterval med en viss gummiblandning, det vill säga, en set up som ger optimal greppnivå med en viss gummiblandning på en bana med låg asfalt temperaturer ger inte alls samma greppnivå på en bana med högre asfalt temperatur eftersom set uppen är tok för aggressiv och sliter ut däcken på nolltid.
 
 
En annan vanligt förekommande missuppfattning kan härledas till data som på bilden här ovan, "om Verstappen , Perez och Kvyat hade använd C5 istället för C3 så hade de varit snabbare än Kubica". Det må vara så, men inte om man hade optimerat set up för C3, då skulle C5 tar slut på nolltid. Varvtider säger mycket lite eller ingenting alls om bilens set up, bränslemängd eller med vilka PU inställningar man kör med under testkörning, ingen vill visa sina kort redan i Barcelona, så man lyfter av lite då och då för att dölja bilens riktiga prestanda.
 
Om man tittar på Kimis toppfartsnotering, och jämför den med andra som kör med Ferrari PU, så kan man undra om det var ett resultat av enbart slipstreaming, eller ett test av PU kvalmode eller en kombination av båda två. Hos Ferrari var det plattan i mattan bara då när det inte syntes på varvtider, samma sak hos Merca, de var inte i närheten av samma toppfartsnoteringar som tex RP med en Merca PU, det blir intressant att se hur mycket de olika aktörerna kan klämma ur sina PU när allvaret sätter igång i Australien.
 
Det om vilseledande statistik, hur såg bilarna ute på banan då?
Mercedes var som vanligt, såg ut att vara mycket välbalanserad och lättkört, inga som helst problem någonstans på banan, dock återstår det att se om deras DAS system får klartecken även av stewards i Australien.  Jag för min del fick en "officiell bekräftelse" från RBR, att min analys angående Mercedes DAS system var på rätt spår, RBR gänget har även de påpekat trixandet med aerodynamiken med Mercedes DAS, är det bara Adrian och jag som klarar av att upptäcka sånt?
 
Ferrari såg mycket bättre ut genom viss typ av kurvor i år än den var ifjol, hur snabb deras bil är rakt fram ville de inte alls visa, men jag räknar med att Ferrari PU har minst lika många hk som Mercedes dito, vilken av dem bjuder den bästa körbarheten återstår att se, en alltför "spetsig" motorkaraktär är inte optimal ute på banan.
 
RBR såg ut som en sedvanlig Newey skapelse, mycket downforce, snabb genom kurvpartier men något svårkörd som hans bilar brukar vara. Kimi kunde hantera Neweys bilar under sin McLaren sejour, Montoya hade uppenbara problem med det, huruvida Verstappen och Albon kan tygla RBRs lite nervösa "living on the edge" karaktär i år återstår att se.
 
McLaren har gjort framsteg med sin bil angående hur bilen hanterar viss typ av kurvpartier, dock räcker inte deras framsteg till att ta in på avståndet till "de tre stora".
 
RP har en bil som styr in bra på samma sätt som McLaren, årets bil är utan tvekan ett steg framåt för RP, får de tillgång till fjolårets uppdateringar från Mercedes på samma sätt som AT får  från RBR kan det bära långt i kampen om titeln best of the rest.
 
Renaults mål för året var att bygga en bil som är kvalsnabb, något som de tycks ha lyckats med, dock var inte deras racesim alltför övertygande, att bygga en bil som är snabb över ett varv brukar straffa sig under en racedistans.
 
AT är en kopia av fjolårets RBR, och kommer att förses med uppdateringar från RBRs håll under årets säsong, Gasly trivdes inte med fjolårets RBR, hans aggressiva körstil fungerade inte i den något svårkörda Newey skapelsen, dags att tänka om för Gasly angående hans körstil om han vill nå bra resultat i år, bilen har kapacitet, frågan är om förarna har det.
 
AR är en blandning av gammalt och nytt ur design aspekt, den har inte direkt några svaga punkter men sticker inte heller ut på några, AR säger att de har byggt en helt ny bil för i år, men något nytänkande ur design aspekt är det svårt att hitta i årets AR, de kan få det tufft att hänga med i jakten om titeln best of the rest.
 
HAAS fortsätter med att bygga bilar som inte imponerar på något sätt, årets bil tycks hantera däcken lite bättre än fjolårets men mycket mer än så har de inte att komma med, med så liten budget som de har kan man inte åstadkomma några underverk.
 
Williams har fått ett lyft för i år, en inte alltför svår uppgift med tanke på hur djupt svacka de hamnade ifjol, men någon poängmaskin har de inte skapat, Williams storhetstid är ett minne blott.
 
Det om Barcelona tester, man ska  dock hålla i minnet, att det är löpande uppdateringar som är grejen i F1, så maktbalansen mellan stallen både kan och kommer att variera under årets säsong, men har man en välfungerande grunddesign är mycket vunnet, så jag satsar på mina slantar på Mercedes.
 
Nog om F1, jag kikade lite på vilka hade skaffat sig en styrning i matarserier, "show me the money" dyker upp i skallen liksom "no money, no honey".
F3 har 4 australiensare, 4 britter, 3 italianare och 3 tyskar, F2 har 3 ryssar, 3 japaner och 3 brassar, många förare från länder där man inte är så krystad PK inriktade ur klimataspekt som tex i Sverige. Dock kan man starkt ifrågasätta den svenska regeringens klimatmål när de agerar som de gör, att höja gränsen för avgasutsläpp för att Volvo ska kunna sälja sina stadsjeepar i Sverige är dubbelmoral är värsta sorten, Löfwen& Co borde lämna regeringen och ta en fast anställning hos Volvo istället att bara fortsätta som PRAO elever.
 
Apropå grid girls...
 
...den här grabben,.ursäkta damen Ellie Norman hos Liberty Media bär ansvaret för att grid girls försvann från F1, hon tituleras som "director of marketing", som tur är har feministen Ellie inget att säga om i MotoGP...
 
 
...eller hos grandprixracing,.länge leve grid girls!
 
Amen,.må grid girls vara med er.      
 
           
 
         
 
       
 
 
 
      
 
        
 
     
 

Kommentarer :

#1: Thomas

Den där "damen" från Liberty Media var ju ingen skönhet precis - förstår att hon känner konkurrens.

Svar: Hennes typ av "damer" brukar vara kvinnohatare, avundsjuka såna, hon gjorde ett antal tjejer arbetslösa.
Brandon Lee

skriven
#2: Anders

Hej Brandon! Tack för, som alltid, intressanta iakttagelser. För ett stort McLaren-fan sen länge undrar jag om det finns något ynka halmstrå gällande formen. Att som de senaste åren intala sig att det är ”sandbagging” har ju bara hjälpt fram till Australien 😂
Med vänlig hälsning
Anders

Svar: Ingen större fel på formen hos Macken, de gör framsteg, problemet är att toppstallen gör ännu större framsteg, men 2021 lär Macken ha en bättre chans att närma sig toppen med det nya designkonceptet. Ha det bra Anders.
Brandon Lee

skriven
#3: Flying finns

Ellie Norman......ser ju ut som en jävligt ful HEN utan tuttar
inte undra på att gridgirlsen försvann....

Svar: Som en torr skinkmacka som hatar riktiga kvinnor;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finns

Bromacen mellan newey och toktalangen från Suomi på 90talet skulle ju ha burit så många titlar till toktalangen, om bara puffran som leverar nu för tiden hade haft 50% av vad den har tillförlitlig nu!

Svar: Ha ha,.så sant, det försvann några VM titlar,.vore kul att vara PRAO hos Newey;-)
Brandon Lee

skriven
#5: F1 One

Tack för bra sammanfattning.
Får hoppas att Bottas får lika möjlighet att få utmana deras "superstjärna" men det kanske är för mycket att hoppas på?

Svar: Om han börjar årets säsong bra så finns det en chans att han får utmana Lewis. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Fuck you Ellie Norman! Fuck her! Går och förstör F1 på det sättet, jävla hon. Snart säger hon till chaufförerna att de ska endast köra i 30 km/h, för att göra F1 endast för dagisbarn. Vrf kan inte sådana gaphalsar istället gå och starta barnprogram som liknar Teletubbies istället? Blir spyfärdig av sådana som hon.

skriven
#7: Mats Sjöbom

Har följt F1 sedan 60-talet och din blogg på senare år. Din blogg ger mig mer nöje och information än något annan media. Hoppas du du fortsätter läääänge med att underhålla oss.

P.S. Har någonstans i mina gömmor opublicerade bilder på Ronnie P. Joakim Bonnier och Jackie Stewart tillsammans på em motorutställning tillsammans, sent 60-tal, i Malmö. Kan detta vara av intresse ?
Med vänlig hälsning, Mats

skriven
#8: Fricco

He he he... jag skulle lätt hänga med kvinnan ifråga...tänk vilket tillfälle att få gå som man vill i depån...lite får man offra för det ju....he he he.
Jag ser nog denna säsong som en transportsträcka till nästa reglemente.

skriven
#9: Patrik Jansson

Hej Brandon,

Tack för intressanta inlägg åter igen! En fråga vad säger du om den så kallade Ferrari-Gate om uppgörelsen som dom Gjort med FIA och som tydligen är hemlig ? Ha det !

skriven
#10: Genc

PS Har kommenterat massor hos Janne Töntens blogg fy fan, vad mycket kritik jag fick av en massa petiga idioter som inte kan förstå att jag säger bara en sak bara så där. Utan måste förklara en massa detaljer trots att jag förstår jag är ingen idiot. Men för de verkar jag vara det. Jag rekommenderar därför att inte kommentera hos honom och alla hans petiga anhängare.

skriven
#11: tombau

LEWIS VERKAR FÅ ETT LÖNELYFT AV MERCEDES,23 KRONOR I SEKUNDEN,ÅRET OM...I TRE ÅR...
herregud!!verkar finnas pengar,för somliga

skriven
#12: christer

Tack Brandon för ett mycket intressant inlägg. keep up the good work.

skriven

Kommentera inlägget här :