INNOVATE DON´T IMITATE

Innovate borde vara honnörsordet ur design synpunkt i F1, men det är istället imitate som regerar, det vill säga, varför skapa något själv när man kan kopiera av andra. Givetvis finns det en regelbok att rätta sig efter, men lite mer innovativ tänkande skulle inte skada när man drar riktlinjerna för bildesignen, för många av det gamla gardet har hängt med alltför länge, och har fastnat i gamla hjulspår utanför den optimala racelinjen ur designaspekt.
 
Ett antal aktörer har redan hunnit med att bjuda på ett smakprov av årets designtänkande, och när framvingens design begränsas av FIAs regelverk, så tvingas designers att rikta sig in på andra områden som bjuder lite mer aerodynamisk frihet. När man strävar efter aerodynamiska förbättringar, så brukar en tajtare paketering dyka upp som ett första val, så även med årets bilar. Samtliga i topp 3 har trollat bort några millimeter här, och en och annan centimeter där för en mer effektiv aerodynamik, något som i sin tur förutsätter att man har förbättrat kylningen och den "inre"  aerodynamiken i sidepods osv. En tajtare paketering skapar en accelererande kedjereaktion under varma förhållanden,  som är svår att förutspå eftersom testkörningen i Barcelona sker redan i slutet av februari i blygsamma temperaturer, det blir först en bit in i årets säsong innan de inblandade aktörerna kommer att bli varse om huruvida de har lyckats eller misslyckats med sin paketering. 
 
 Mercedes har paketerat brutalt tajt, och jobbat en hel del med bargeboards och diverse aerodetaljer som sitter framför luftintaget till sidepodsen samt på golvets framkant...
 
...samma gäller hos Ferrari, "Coca Cola " designen är extremt tajt, så tajt att man undrar hur de har fått plats för PU-växellåda och kylarna, vore intressant att se placeringen och storleken av kylarna hos Mercedes och Ferrari.
Även hos AR kör man med högt sittande lutfintag och sidepods design som liknar Mercedes och Ferraris..
 
...liksom hos McLaren, i F1 regerar "imitate, don´t innovate".
 
 fjolårets Toro Rosso har döpts om till...
...Alpha Tauri, det mesta som är nytt hittar man framför sidepodsen och i utformningen av just sidepodsen som har utsatts för ingreppet paketera mera liksom motorkåpan.
 
Nu ska man givetvis ta de här bilderna med en nypa salt, det brukar sitta en hel del fejkdelar på bilarna så här års, det är först i Australien vi får se hur bilarnas aeropaket egentligen ser ut, men trenden är "paketera mera" och lägga ner mycket tid på detaljer framför luftintaget till sidepodsen. 
 
För min del ser det ut just nu som så, att jag kommer att vara på plats i Barcelona under någon eller några dagar på den andra testveckan, att vara där under den första är mer eller mindre bortkastad tid eftersom det hela i första hand handlar om systemtester och till en viss del arbete med olika set up lösningar, det är först under vecka två man skruvar dit delar man ämnar använda under första halvan av årets säsong, dock inte alla, det bästa sparar man till premiären i Australien.  
 
Mediamurvlarna aka "F1 experterna" har börjat lungna ner sig med sina hittepå artiklar, Leo Turrini erkände att han drog en vals med sin "Ferrari har problem" artikel för att dämpa allmänhetens förväntningar inför årets säsong, och Rencken& Collantine hos Racsfans i sin tur skrev en artikel om fake nyheter där de anklagade journalister att fabricera såna. Det komiska i det hela är, att herrarna Rencken& Collantine i samarbete med Autocar själv publicerade tidigare en hittepå artikel, där de hävdade att  Mercedes skulle dra sig ur F1 efter årets säsong. Det tragiska i sammanhanget är dock hur F1 fansen helt utan källkritik tar till sig dessa hobbyjournalisternas svammel, och kör igång många och långa diskussioner där man utgår ifrån att dessa hobbyjournalister vet vad de pratar om, enligt min åsikt är det mindre än 10% av samtliga "F1 experter" som vet vad de pratar om, resten av gänget borde pyssla med något annat.
 
Apropå förare, det finns i år gott om Nordiska färger inom Formelbil racing , Danmark har Mangnussen i F1, Lundgaard i F2 och Vesti i F3, Finland har Räikkönen och Bottas i F1 och Kari i F3, och Norge Hauger i F3, vackert så, men var finns alla svenskarna, är det verkligen så svårt att hitta sponsorer i Sverige? Lite märklig utveckling kan man tycka, det fanns ju några talanger i Sverige men nu har det varit tyst om dem, vart tog de vägen?
 
Nog om fyrhjulingar, jag avslutar med en bild på en 30 tals hoj...
...som har blivit en "cafe racer".
 
 
Dagens grid girl symboliserar Kinas GP som försvann tack vare corona viruset, Vietnams GP sitter inte säkert den heller,.sånt är livet.
 
Amen,..må februari värmen vara med er.      
 
 
        
 
 
           
 
       
 
 
       
 
        
 
 
 

Kommentarer :

#1: Putte

Härligt, ser fram emot dina reflektioner från Barcelona. I år kan man ju även följa alla testdagar live också.....via F1:s egen F1TV pro.....ser redan fram emot nästa vecka nör det drar igång.
Ha det gott!!

skriven
#2: Genc

Många pratar om liveryn Alpha Taurin hur snygg den är, frågar du mig bryr jag mig inte ett skit om liveryn. Jag bryr mig främst om bilen utseende förskräckligt ful är den precis förra årets Toro Rosso, tänker inte som visa hjärndöda F1 fans som lyssnar allt på det medierna tills them. Think för det mest for myself, kan inte fatta att det finns visa som tror på allt det media säger. Typ tror på typ när de säger ”Oh Danill Kvyat är en ny Senna” och sådant bullshit. Ser framemot nästa års tjatbilar för de kanske ser bättre ut.

skriven
#3: Genc

Finns till och med idioter som tycker att det är bra att Grid girlsen är borta. Fy skäms på dessa feminister titta på länken nedan 🤮https://youtu.be/z3jBxjOvQZU.

skriven
#4: Janne

Underbart att du tar dig tid att resa till sista testveckan.
Det är jag tacksam för.
För att vara så gammal ser Köhlern riktigt modern ut.
Måste vara fint ljud med raka rör.
Ha de bra Brandon.

skriven
#5: Janne

Nu Brandon är ditt senaste inlägg verkligen aktuellt.
RP imitate och Mercedes innovate, frågan är om DAS är
en luring eller om det verkligen blir tillåtet.
Sen att Pappa Stroll köpt alla gjutformar av Toto och
har en rosa merca nu, frågan är hur de har lyckats under
skalet.
Vi behöver din expertis för att reda upp detta, hoppas verkligen att du kommer att vara på plats nästa vecka.
Ha de bra Brandon.

skriven
#6: Marcus

Man önskar att fler vågade testa nytt men de flesta vågar nog inte riskera något då det är så mycket pengar inblandade. De flesta har nog inte riktigt kunskapen heller. Sedan begränsas teamen av FIAs alla regler. Tänk om det bara fanns säkerhetsregler, så att ingen dör, och max 1000 hk. Därefter får de flera vad de vill och laborera med däcktryck vingar och vad som helst. Då hade vi nog fått se lite annorlunda lösningar 😀

skriven
#7: Fredrik Karlsson

Gilla knappen tryckt!!!!! alla vet varför.

Detta är bästa tiden med F1, Nu kan man försöka grotta in sig
hur det kommer att bli, vilka som blir snabba och vilka som floppar.

Ser fram emot rapportering efter testerna.

skriven

Kommentera inlägget här :