DAS AUTO

 
DAS  har varit veckans snackis i Barcelona, Mercedes omtalade "två stegs framvagnsgeometri", döpt till DAS efter dual-axis steering. Ett antal teorier från diverse "experter" har lanserats för att belysa DAS funktion och användningsområde, man har diskuterat camber och toe in, huruvida systemet hjälper till att få upp däckstemperaturen eller få ner den osv. Jag för min del ser DAS som något som indirekt påverkar aerobalansen, ett rörlig, icke tillåtet aerodynamisk hjälpmedel, en variant av semi active ride eftersom trixandet med framvagnsgeometrin påverkar ride height fram. DAS hjälper till att "stalla" , höja framvingen på rakor, och sänka den in kurvor när man via ratten påverkar framvagnsgeometrin, vid full styrutslag genom kurvor blir påverkan ännu mer påfallande, eftersom det redan finns en "laglig" sänkning av ett antal millimeter vid full styrutslag godkänt av FIA.  Givetvis påverkar trixandet med framvagnsgeometrin även på däckstemperaturen och slitaget, men det primära målet med DAS är att skaffa sig aerodynamiska fördelar, Lotus hade något liknande där man via bromspedalen kunde trixa med ride height fram, ett system som fick kalla handen av FIA.
 
Mercedes har jobbat mycket med aerorelaterad till årets bil och DAS är en del av den satsningen, framvingen styr ju det mesta av totalaero, som tex  luftflödet fram till bargeboards och vidare över golvet och fram till diffusern. Mercedes har rensat golvet framför bakhjulet och byggt en ny variant av bakvagnsupphängningen där aerodynamiken har legat i fokus, med semi active ride i en low rake bil kan man tjäna en hel del tid både rakt fram och genom kurvor. Anledningen till att FIA har godkänt DAS sägs vara att systemet inte styrs av bilens dator utan av föraren, jag för min del ser ingen skillnad i om ett rörlig, aerodynamisk hjälpmedel styrs av datorn eller av föraren eftersom målsättningen är det samma, att skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter på ett sätt som harvar omkring bland 50 nyanser av grått.
 
Vi kan väl dra en kort redovisning av framvagnens inställningsmöjligheter för vetgiriga.
Camber är hjulets lutning i sidled, den ändras vid kurvtagning, lätt negativ är att föredra.
Caster är styrspindelns lutning bakåt.
KPI är hur mycket styrspindeln lutar inåt.
Toe In är hur mycket hjulen pekar inåt i framkanten, Toe Out hur mycket de pekar utåt i framkanten, Toe In rakt fram blir till Toe Out genom kurvor, graden av Toe Out genom kurvor är hastighets beroende.
 
Nog om DAS, det andra stora samtalsämnet i Barcelona har varit copy cat verksamheten, RP är en kopia av fjolårets Mercedes, AT en kopia av fjolårets RBR, HAAS en kopia av fjolårets Ferrari osv. Det är så det fungerar i F1, något som jag påpekade i det föregående inlägget, man spionerar, tar bilder, bygger delar och testar dem i en vindtunnel och i en simulator, eller köper rakt av färdiga delar, F1 cirkusen fungerar som den kinesiska bilindustrin, som kopierar allt de får tag på och döper sedan om sina kopior.
 
 
 
Som jag nämnde tidigare är inte första veckans varvtider mycket att bry sig om, man kör med olika gummiblandningar, har olika bränslemängder osv, men jag lägger ut varvtiderna i alla fall om de roar någon, det produceras ett antal show varv i Barcelona i februari varje år.
 
En vänlig själ på plats har skickat mig några videoklipp tagna under den gångna veckan på rätta ställen av banan, Mercan ser giftig ut liksom RBR, Ferrari har ännu inte visat något alls men kommer att vara räkna med när årets säsong startar i Australien.  Macken såg bättre ut än ifjol genom viss typ av kurvpartier de hade problem med ifjol, AR med en framvagnsupphängning inspirerad av en Ferrari dito några år tillbaks i tiden gick skapligt den med osv. Jag ska kika lite närmare på samtliga på plats någon dag under den här veckan, rent generellt ser årets bilar ha otroligt mycket grepp, inga tendenser till hjulspinn överhuvudtaget, lite större utmaning  borde det nog vara att hantera en F1 bil.
 
Apropå motorer från förr, BRMs V16 fanns från 1,5 liters till 3,0 liters variant, gav lite drygt 600 hk vid 12000 varv som bäst, och fick alla mekaniker att kallsvettas när det var dags att justera ventiler, 64 stycken är inte att leka med.
 
Dagens grid girl är inte utrustad med DAS, men har en aerodynamik som slår det mesta.
 
Amen,..må DAS vara med er.        
 
        
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Pär

Blir intressant att läsa vad du har för uppfattning om teamen/bilarna när du sett dem på plats. Keep up the good work.

skriven
#2: David

Härligt att få en update!
Så, Brandon, vad tror du, kommer merca få fortsätta med DASen även i Australien? Har FIA verkligen godkänt det? Kommer väl isf bli sjukt mycket gnäll från team som Ferrari och RBR, om det nu fungerar på det sättet du beskriver där man kan manipulera luftflödet..

mvh

skriven
#3: Classe P

Det var då slående hur lik RP var fjolårsmercan! Ser framemot dina vidare analyser från testerna, de brukar vara träffsäkra inför resten av säsongen. Bra grid girls från Monster som vanligt!

skriven
#4: Eric

Tack för en mycket bra update!
Ser verkligen framemot dina analyser från testerna.

skriven
#5: ThomasF

Läser jag rätt,har Kimi bäst tid av alla efter Mercorna över alla tre passen,!!!!?En gammal man i Alfavraket.Hur känner de andra sig nu?Tack för att du fortsätter skriva Brandon//Thomas

Svar: "En gammal man i Alfavraket",.ha ha, fy på dig Thomas;-) Åldern är bara en siffra på pappret,.gäller även för dig och mig. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#6: Genc

Ett flertal journalister är nyfikna på James Key som ingenjör, vad tror du om honom är han en ny Newey eller bara en medelmåttig ingenjör som Brawn? Skulle vara intressant att höra dig säga om vad du tycker om det.

Svar: James Key är bara en i mängden, duktig ingenjör men inte av samma kaliber som de bästa hos toppstallen, han lär aldrig designa en vinnarbil.
Brandon Lee

skriven
#7: Genc

PS Feminister är tråkiga tråkmånsar som gillar att synas och hittar på mängder med bullshit. För att de ska kontrollera typ oss som njuter av livet, för att de har ett stort jävla bekräftelse behov. Alla feminister som typ Greta Thunberg kan skickas istället till månen där ingen hör de.

skriven

Kommentera inlägget här :