Kommentarer :
Är vi säkra på att det hela inte bara var en inspelning för Grumpy Old Men 3? Formel 1 är ju inte folkrace men sporten behöver två bittra rivaler. Själv kom jag att tänka på när Hansen,Eklund och Schanche en gång i tiden var bittra rivaler. Det var tider det! Kommer aldrig glömma när Eklund efter att blivit utprejad i första böj tar av sig hjälmen och drömmer den rätt i rutan på Hansen. Förlåt för sidospåret formel racing är något helt annat but im sure you get my point. Ha det gott.
Håller med fullständigt om Vettel ett race avstängning vore på sin plats. Han är alldeles för lik Schumacher för min smak.
Och har man inga åsikter om Hamilton beteende ?
#4: Peter
Och har man inga åsikter om Hamilton beteende ?
Hur menar du? Hamilton har gjort mycket tok men när det kommer till just det här racet som disskuteras så gjorde han absolut inget fel
Telemetrin visar det och som ledare så får han hålla det tempo han vill
Till och med Ricciardo sa så, att ledarbilen håller tempot och Hamilton gjorde inget fel
Man måste se detta objektivt och Vettel ska bära all skuld till detta
Som Brandon påpekade så hade vettel vunnit om han inte gjorde detta då Hamilton fick åka in i depon för att få skyddet åtgärdat
Hulinder
Telementrin i just kurvan ja, har du hört talas om att hålla tio billängder mellan ledarbilen och säkerhetsbilen så länge lamporna på bilen är tända, Vettel åkte på en drive thrugh för det när han körde RB
Kolla 2:05 in i klippet och döm själva, han gasar på för att minska avståndet till SC och får se i kurvan " åh fan lamporna är släckta, bäst att bromsa upp det hela".
Ham är inte nån gullunge precis, det vet Rosberg om inte annat.
Första SC omstarten fick Ham direkt en lucka till Vettel fö han låg längre bakom Ham då, denna gång ville han vara närmare och det gillade väl inte Ham
https://www.youtube.com/watch?v=wuUNTzVYVpk
Det är precis som Gunde skriver. När man åker med V och han rullar in i svängen med samma hastighet som H, stoppar H upp ut ur svängen och V rör inte gasen innan han knuffar till H.
Jag får inte ihop det att H inte bromsade, för han stoppade upp farten snabbt.
Det är klart att det är den som är bakom som gör fel, men en rutinerad domare ger bägge samma straff.
Felet V gör är när han ballar ur och kör på H. Jävligt dumt gjort.
Brandon ang. Ferpe på Blommans blogg. Jag tycker han är bäst, han jobbar inom flygindustrin med areodynamik och brukar ha vettiga förklaringar på olika lösningar. Det han skrev i veckan var inte något jag sett han skriva förut.
Jag förtydligar mig.. på blommans blogg tycker jag Ferpe är bäst av inläggen, men ingenting går att jämföra med dig
Brandon.
Tjena,
Det är faktiskt lite kul att påminna folk om tillkortakommanden i GP2-serien med det bästa teamet i ryggen. Då finns det inga förklaringar för att;
1. De nytillkomna motor-fansen vet inte vad GP2 är.
2. När de googlar så ser de att det stämmer.
(3). När de googlar lite till inser dom att t o m Palmer tog titeln i samma stall som ME misslyckades med. Då återstår bara att gråtrunka och inse sanningen.
Grejen med bestraffningar i F1 är att det går trögt och varierar i kraft från fall till fall.
Om dom nu ska hålla på och pilla med straff så gör det riktigt jäkla enkelt. Det finns bara två straff att dela ut i pågående tävling.
1. 15sek (inte 10) stop n go.
2. Svartflagg.
(3) Som komplement vid situationer - typ den i Mexiko när Hamilton hittade en egen väg genom första kurvan och räddade säkert 7-8 positioner... Då ska FIA klippa in på radion med ENVÄGSTRAFIK och berätta att föraren ska släppa förbi XXX & XXX inom 3 varv annars får man åtnjuta en 15sek stop n go.
Sen kan dom slå på lite extra moms efter tävlingen om dom känner att det är nödvändigt. F1 har råd med dessa bestraffningar. Startfältet är glest och det finns gott om utrymme för uppkörningar.
Håller dom sig bara till detta under race så sätter det sig och löser sig efter bara 2-3 tävlingar. Precis som en 4-5 lopp UTAN DRS! Kostar nada att testa.
Den förra finska bruttan Marja/Majken eller vad hon hette står fan i pole-position av de hittills presenterade G-Girls.
Ha det bra BL
Så vad skall man säga om disco pojkens tre omstarter ?
olika åsikter ser jag !
Detta är ingen snäll gosse skulle tillomed säga en riktig typ är han, vi har sätt att för många domslut som har gynnat han
Först och främst tack för bloggen! Jo Blomqvist och Eje har blivit tröttsamma. Inte en enda internationell motorjournalist håller Marcus högt. Men Blomqvist har alltid en bortförklaring för Marcus tillkortakommanden. Visst är det roligt med en svensk i formel 1,till en viss gräns. Vill se de bästa förarna i F1,nationalitet bryr jag mig inte om. Önsketanken skulle vara att Palmer,Marcus och Stroll lämnar och yngre förmågor får ta över deras platser. För utöver dem,tycker jag gridden är rakt igenom stark!
Ferrari har drabbats av en förbannelse på grund av det dem gjorde i Monaco, det är bara att titta hur det har gått dem 2 senaste racen. Jag hoppas fortfarande att Vettel lämnar efter denna säsong men det blir allt svårare att se vilket team han skulle hamna i.
Brandon - touché
Hej.Jag är svensk och hoppas naturligtvis att det ska gå bra
skrivenför Mackan,och blir självklart inte särskilt uppåt när det delas
ut stallorder av den typen som Sauber gjorde.Det har ju inget med Wehrlein att göra.Den förare som inte vill avancera framåt har väl knappast i F1 att göra.Undrar bara vad tanken med det hela var,det känns ju inte precis som att varje poäng till Wehrlein är dödsviktig, eller är det något jag missat?Är han möjligen i samma sits som Vettel och slåss om titeln?
PS Jag ingår absolut inte i någon kör utan gillar bara F1och svenskar har ju inte direkt stått i kö för att starta där de senaste decennierna.