ROLE MODEL

 
 
Vettels uppvaktning av Hamilton i Baku fortsätter att väcka känslor bland såväl media folk som sakkunniga  från racing kretsar. 
 
Bilden här ovan med huvudpersonen själv är rätt så illustrativ i fråga om vad det var som pågick i huvudet på Vettel när han ville hångla med Hamilton, nämligen en kortslutning av rang, som enligt de allra flesta borde ha straffats mycket hårdare än med 10 sekunders stop and go, allt från svartflagg till ett races avstängning har har diskuterats, det återstår att se om FIA  kommer med några yttligare åtgärder i fallet Vettel.
 
Afa Heikkinen, vars Koiranen GP har fostrat förare som Bottas, Sainz, Ocon och Kvyat har även han sagt sitt, nämligen hur viktig förebild en F1 förare är för unga killar i matarserier.
RBR junioren Dan Tictum gjorde en liknande manöver i en matarserie, och fick som straff 2 års avstängning. Vettels 10 sekunders stop and go skickar helt fel signaler till ungtuppar på väg mot F1 kan det tyckas, att köra tufft är en sak, att köra medvetet svinigt en helt annan, enligt Hamilton avslöjar  Vettels beteende, att han har problem med att leverera under press, och agerar då i en sann Schumacher anda.
 
Inte ens den italienska median, som i vanliga fall alltid stryker medhårs sin guldkalv gillade Vettels tilltag, att den störtade diktatorn Bernie inte ser något fel på Vettels agerande är bara det slutgiltiga beviset för Vettels felsteg, ett race avstängning borde vara en självklarhet. 
 
 
Apropå sammanstötningen mellan Bottas och Räikkönen, även om det var frågan om en race incident, så är mer eller mindre alla överens om att det är Bottas som bär hela skulden, åter igen bromsade han för tidigt och studsade ut från kerbsen och in i Kimi, vars reaktion var: Inte den där jävla typen igen!
 
Dock saknades det inte heller komiska inslag, när Ferrari efter reparationen av bilen hade brottom att få ut Kimi på banan igen, de glömde nämligen att skruva dit ratten som föranledde till klassisk Iceman polemik över radion: Var är är ratten, kom igen, ratten och "paddels".
 
När krutröken efter det för Kimi mindre lyckade racet hade lagt sig, så såg Iceman även det komiska i sammanhanget när han sade, att det var inte så värst lyckat att bryta två gånger i ett och samma race.
 
Som plåster i såren följde kanske en utflykt på tu man hand på två hjul med frugan utan en Bottas i närheten som kan skicka en av från vägen, vad vet jag.
 
Den mest omtalade händelsen från Baku i Sverige har varit Sauber duons platsbyte, som gav Wehrlein den sista poängplatsen.
 
Innan det skedde så hade den dynamiska duon en hjul mot hjul momentum, som modiferade aero paketet till en viss del, dock inte så att det påverkade bilarnas prestanda på något sätt.
 
Min vapendragare Micke hade kikat in hos Blomqvist för att ta reda på hur Marcus fan klubb reagade på den för Mackan olyckliga platsbytet.  Enligt Micke som AIKs babiankör, som bara hittar fel och brister hos alla andra utom Marcus, precis på samma sätt fortsätter smutskastandet av Mackans nuvarande stallkamrat  som det gjorde under Nasr tid, dock är inte Wehrlein den enda hackkycklingen för Blommans babiankör, utan även Grosjean hånas med jämna mellanrum för sina återkommande bromsproblem och hans "gnäll" över radion.
 
Jag vet inte om Blommans adapter har blivit inspirerade av Vettels tilltag, men de bör hålla i minnet följande fakta: Grosjean tog titeln i F3 Europa serien, liksom i GP2/F2, har tagit 10 podiums och 226 poäng i F1, och att Mackan ett år efter Grosjeans titel fick chansen för att köra för samma stall i GP2 som fransmannen utan att åstadkomma något alls.
 
Micke, precis som jag, tycker att Marcus växer inte det minsta som förare i någons ögon bara för att några mer elle mindre imbecilla individer hos Blomman smutskastar och hånar hans konkurrenter. Det lär finnas någon slags sektledare där borta som kallas för Ferpes, Ferpe eller om det Herpes som skriver fantasifulla teorier om, hur Mackan motarbetas och smutskastas av utomstående krafter med Toto i spetsen som har Mercedes i ryggen. Marcus själv har aldrig varit en dålig förlorare, hans fans hos Blomman borde ta efter honom, och sluta kasta skit på andra förare, det finns inga värre loosers än dåliga förlorare.
 
 
Dagens grid girls, rock star rules.
 
Amen,..må babiankören bli av med sina bananer.      
 
      
 
      
 
   
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej.Jag är svensk och hoppas naturligtvis att det ska gå bra
för Mackan,och blir självklart inte särskilt uppåt när det delas
ut stallorder av den typen som Sauber gjorde.Det har ju inget med Wehrlein att göra.Den förare som inte vill avancera framåt har väl knappast i F1 att göra.Undrar bara vad tanken med det hela var,det känns ju inte precis som att varje poäng till Wehrlein är dödsviktig, eller är det något jag missat?Är han möjligen i samma sits som Vettel och slåss om titeln?

PS Jag ingår absolut inte i någon kör utan gillar bara F1och svenskar har ju inte direkt stått i kö för att starta där de senaste decennierna.

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Är vi säkra på att det hela inte bara var en inspelning för Grumpy Old Men 3? Formel 1 är ju inte folkrace men sporten behöver två bittra rivaler. Själv kom jag att tänka på när Hansen,Eklund och Schanche en gång i tiden var bittra rivaler. Det var tider det! Kommer aldrig glömma när Eklund efter att blivit utprejad i första böj tar av sig hjälmen och drömmer den rätt i rutan på Hansen. Förlåt för sidospåret formel racing är något helt annat but im sure you get my point. Ha det gott.

skriven
#3: Johan

Håller med fullständigt om Vettel ett race avstängning vore på sin plats. Han är alldeles för lik Schumacher för min smak.

skriven
#4: Peter

Och har man inga åsikter om Hamilton beteende ?

skriven
#5: Hulinder

#4: Peter
Och har man inga åsikter om Hamilton beteende ?

Hur menar du? Hamilton har gjort mycket tok men när det kommer till just det här racet som disskuteras så gjorde han absolut inget fel
Telemetrin visar det och som ledare så får han hålla det tempo han vill
Till och med Ricciardo sa så, att ledarbilen håller tempot och Hamilton gjorde inget fel
Man måste se detta objektivt och Vettel ska bära all skuld till detta

Som Brandon påpekade så hade vettel vunnit om han inte gjorde detta då Hamilton fick åka in i depon för att få skyddet åtgärdat

skriven
#6: Gunde

Hulinder
Telementrin i just kurvan ja, har du hört talas om att hålla tio billängder mellan ledarbilen och säkerhetsbilen så länge lamporna på bilen är tända, Vettel åkte på en drive thrugh för det när han körde RB
Kolla 2:05 in i klippet och döm själva, han gasar på för att minska avståndet till SC och får se i kurvan " åh fan lamporna är släckta, bäst att bromsa upp det hela".
Ham är inte nån gullunge precis, det vet Rosberg om inte annat.
Första SC omstarten fick Ham direkt en lucka till Vettel fö han låg längre bakom Ham då, denna gång ville han vara närmare och det gillade väl inte Ham
https://www.youtube.com/watch?v=wuUNTzVYVpk

skriven
#7: Janne

Det är precis som Gunde skriver. När man åker med V och han rullar in i svängen med samma hastighet som H, stoppar H upp ut ur svängen och V rör inte gasen innan han knuffar till H.
Jag får inte ihop det att H inte bromsade, för han stoppade upp farten snabbt.
Det är klart att det är den som är bakom som gör fel, men en rutinerad domare ger bägge samma straff.
Felet V gör är när han ballar ur och kör på H. Jävligt dumt gjort.
Brandon ang. Ferpe på Blommans blogg. Jag tycker han är bäst, han jobbar inom flygindustrin med areodynamik och brukar ha vettiga förklaringar på olika lösningar. Det han skrev i veckan var inte något jag sett han skriva förut.

Svar: Jag läste några av Ferpes aero skriverier, han fattade inte ens hur man skärmar av diffusern för att skapa down force, inte heller hur samarbetet mellan aero, mekanisk grepp och drivlina ska vara balanserad för att fungera överhuvudtaget ute på banan.Det mesta av hans grejer är klippa och klistra material, som han har grävt fram för att imponera folk som inte kan något om aero, dvs nästan samtliga som kommenterar hos Blomman, hos människor som kan något om aerodynamik skapar hans F1 aero "expertis" en hel del roade miner.

Dock är han i god sällskap hos Blomman, som inte heller begriper mycket i ämnet han låtsas vara expert på, jag tappade intresset för Viasat motor när Janne, Eje och Marcus inte kunde förklara vad blistering av däcken innebär, om man saknar kunskap av så enkla grundläggande saker, då bör man pyssla med något annat.

Apropå den första sammanstötningen mellan Ham och Vettel, man behöver inte släppa gasen för att sänka farten, turbon laddar noll på låga varv= ingen vrid=hastigheten tvärdör.
Brandon Lee

skriven
#8: Janne

Jag förtydligar mig.. på blommans blogg tycker jag Ferpe är bäst av inläggen, men ingenting går att jämföra med dig
Brandon.

skriven
#9: Nico

Tjena,

Det är faktiskt lite kul att påminna folk om tillkortakommanden i GP2-serien med det bästa teamet i ryggen. Då finns det inga förklaringar för att;

1. De nytillkomna motor-fansen vet inte vad GP2 är.
2. När de googlar så ser de att det stämmer.
(3). När de googlar lite till inser dom att t o m Palmer tog titeln i samma stall som ME misslyckades med. Då återstår bara att gråtrunka och inse sanningen.

Grejen med bestraffningar i F1 är att det går trögt och varierar i kraft från fall till fall.
Om dom nu ska hålla på och pilla med straff så gör det riktigt jäkla enkelt. Det finns bara två straff att dela ut i pågående tävling.

1. 15sek (inte 10) stop n go.
2. Svartflagg.
(3) Som komplement vid situationer - typ den i Mexiko när Hamilton hittade en egen väg genom första kurvan och räddade säkert 7-8 positioner... Då ska FIA klippa in på radion med ENVÄGSTRAFIK och berätta att föraren ska släppa förbi XXX & XXX inom 3 varv annars får man åtnjuta en 15sek stop n go.

Sen kan dom slå på lite extra moms efter tävlingen om dom känner att det är nödvändigt. F1 har råd med dessa bestraffningar. Startfältet är glest och det finns gott om utrymme för uppkörningar.
Håller dom sig bara till detta under race så sätter det sig och löser sig efter bara 2-3 tävlingar. Precis som en 4-5 lopp UTAN DRS! Kostar nada att testa.

Den förra finska bruttan Marja/Majken eller vad hon hette står fan i pole-position av de hittills presenterade G-Girls.

Ha det bra BL

Svar: Folk ser vad de vill se, och glömmer gärna fakta om det passar för dem. Apropå FIAs "straff", Vettel klarade sig undan med ett ursäkt= andra ska därmed också klara sig undan med ett ursäkt framöver för liknande manöver,..eller?Din ide med 4-5 race utan DRS är jävligt bra, skicka ditt förslag till FIA på en gång Nico!

Mailis är hur läcker som helst,.speciellt på riktigt nära håll;-) Simma lugnt Nico.
Brandon Lee

skriven
#10: Peter

Så vad skall man säga om disco pojkens tre omstarter ?
olika åsikter ser jag !
Detta är ingen snäll gosse skulle tillomed säga en riktig typ är han, vi har sätt att för många domslut som har gynnat han

Svar: Det finns inga snälla gossar i F1, så det gäller att vara vaken även för Vettels del, och för Vettel, han är ingen snäll gosse heller.
Brandon Lee

skriven
#11: qwa

Först och främst tack för bloggen! Jo Blomqvist och Eje har blivit tröttsamma. Inte en enda internationell motorjournalist håller Marcus högt. Men Blomqvist har alltid en bortförklaring för Marcus tillkortakommanden. Visst är det roligt med en svensk i formel 1,till en viss gräns. Vill se de bästa förarna i F1,nationalitet bryr jag mig inte om. Önsketanken skulle vara att Palmer,Marcus och Stroll lämnar och yngre förmågor får ta över deras platser. För utöver dem,tycker jag gridden är rakt igenom stark!

Svar: Tack själv, Blomman och Eje har för nära band till Mackan för att vara opartiska, och båda två ser givetvis också fördelar med att prata om honom i positiva ordalag eftersom de själv tjänar på det. Jag själv hade gärna sett Marcus leverera på en sådant nivå som väcker stallchefernas intresse, men något sånt har inte inträffat dess värre, sånt är livet.
Brandon Lee

skriven
#12: antonio

Ferrari har drabbats av en förbannelse på grund av det dem gjorde i Monaco, det är bara att titta hur det har gått dem 2 senaste racen. Jag hoppas fortfarande att Vettel lämnar efter denna säsong men det blir allt svårare att se vilket team han skulle hamna i.

Svar: Jag tror att Vettel är sugen att följa efter Allison till Merca, dock är jag inte alls säker på att Merca skulle vilja ha honom.
Brandon Lee

skriven
#13: Janne

Brandon - touché

skriven

Kommentera inlägget här :