

Kvalet till Bahrains GP bjöd på några överraskningar, att en McLaren förare skulle knipa pole var väl förväntat, men inte det att den andra skulle hamna i sjätte startrutan, Norris fick stryk av polemannen Piastri med hela fyra tiondelar. Russel gjorde ett starkt kval med en andra ruta liksom Leclerc med tredje och Antonelli med fjärde, men den största överraskningen i topp tio blev Gaslys femte startruta, bra jobbat av fransosen. Norris sexa som sagt var, en förmodligen missnöjd sådan, Verstappen dansar knappast av glädje han heller, en sjunde ruta är inte mycket av skriva hem om. Sainz gjorde sin bästa insats hittills hos Williams genom att knipa ruta åtta före Hamilton, som fick stryk av Leclerc med hela fem tiondelar, det vill sig inte för Lewis. Sista platsen i kval tre hamnade hos Tsunoda som gjorde en helt ok insats med tanke på att Verstappen inte mäktade mer än en sjunde tid.
Elvan Doohan fick stryk av Gasly med fem tiondelar, tolvan Hadjar kvalade ut sin stallkompis Lawson med samma siffror, dock hade Lawson problem med sin DRS på en av rakorna, men under den inledande delen av årets mästerskap har han helt klart hamnat i skuggan av sin rookie stallkompis Hadjar. Alonso kramade ut allt och lite till ur sin AM men blev inte bättre än trettonde man, Ocon som kvalade ut Bearman hamnade i fjortonde rutan, och Albom som inte hittade någon fart alls i den femtonde. Hulkenberg kvalade i sin tur ut Bortoleto som vanligt, Lawson kommer inte vara kvar i F1 nästa säsong, Bortoleto har nog med sponsorslantar att bli kvar nästa år, Stroll Jr blir kvar i F1 så länge Stroll Sr äger AM, och Bearman får spotta upp sig i racet efter sitt misslyckade kval.
Nu ska man inte dra några förhastade slutsatser efter kvalet, Sakhir är mer race än kval, har man chansat med set up för att kvala bra så får man betala för det i racet i form av däckslitage, Sakhir är lika med att ta hand om däcken. Som jag misstänkte så justerade FIA däcktrycket till kval, sänkte det, något som inte händer ofta, men många hade problem med greppet så det var ett rätt beslut som några tjänade på, och några andra förlorade på beronde på vilka inställningar de hade valt. Hur det hela påverkar under racet i morgon återstår att se när bantemperaturen sjunker, det kan bli en del rätt så drastiska omkastningar i styrkeförhållanden jämfört med kvalet, dock lär McLaren sluta i topp eftersom bandesignen är som klippt och skuren för deras designkoncept.
Det om F1 kvalet, F2 hade sprintrace där Beganovic startade från andra rutan och Lindblad från ruta sexton, den förstnämnda ledde racet under några varv, men klantade till det i slutet när han låg tvåa och jagade ledningen, två förare smet förbi och Beganovic fick nöja sig med en fjärde plats i mål. Den sistnämnda slutade på en sjätte plats i mål med tur och skicklighet, i morgon har de chansen att jaga en revansch i huvudracet. I F3 startade Taponen sprintracet från ruta sju, gjorde ett bra race och knep tredje platsen i mål, hans första F3 podium, det kommer nog fler, kanske redan i morgondagens huvudrace.

Det var allt för idag, dagens grid girls tackar för visat intresse och önskar er en angenäm kväll.
Amen,..må vårens ankomst vara med er.
Heja Tuuka! Heja! Heja!
skriven