MUZZLE MEDIA

 
 
Dags för anala avgaser från F1 världens rövhål, även kallad Saudiarabien, LM och FIA slickar röv för Saudi slantar, och muzzle media har tystnadsplikt när Saudier paussar halshuggningar och hängningar över en helg, nästa vecka är man tillbaka i det normala, häng dem högt. Den så kallade banan sägs ha 27 kurvor, 16 vänster och 11 höger, men i praktiken finns det bara ett par stycken, 2 och 27, 80% av varvet går med plattan i mattan och hårda inbromsningar som skapar omkörningstillfällen lyser med sin frånvaro, så man kan inte räkna med någon typ av omkörningsfest. Angående belastningen av däcken ligger banan nästan i paritet med Suzuka och Barcelona och har lika få omkörningsvänliga banavsnitt, visst är det kul när det går fort, men om det är allt så ger det inte mycket ur underhållningaspekt. I och med det relativt enkla bandesignen borde det ändå öppna upp för flera att blanda sig i tätstriden eftersom set up arbetet blir relativt enkellt, varken downforce eller traction prioriteras utan i första hand totalbalansen när flexaero puttrar på sparlåga. En frisk PU med relativt låga mil är bra ha liksom väl tajmat elkick för att hålla konkurrenterna på behörig avstånd på alla tre DRS zoner, dock är det i stort sett bara den på start-målrakan som kan skapa problem om den bakomliggande får en bra utgång ur sista kurvan, och kommer upp jämnsides till första kurvan. 
 
Som sagt var så bör bandesignen jämna ut styrkeförhållanden, inte bara mellan toppstallen, utan även på mittfältet. I toppen har McLaren en allround bil som fungerar på alla typer av banor, men även till exempel Mercedes borde vara starka här tack vare sin PU, och Ferrari vars PU är nog den starkaste av samtliga. RBR slipper sin värsta akilleshäl i form av kurvor som kräver aerobalans utöver det vanliga och har bra knuff från Honda spisen, lyckas man i kval så finns det en chans att samla välbehövliga poäng.  Efter det föregående racet har RBR haft krismöten, Verstappen har klauseler inbakade i sitt kontrakt som låter honom lämna stallet om materialet inte håller måttet,något som stallet är plågsamt  medvetna om.  Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, nästa år kör Verstappen för AM, RBR är ett sjunkande skepp som nästa år når bottenslammet med en Ford PU som ballast. Årets mästerskap ser ut att utvecklas till ett kval mästerskap, startar man från första ledet är halva jobbet gjort, designkonceptet är inne i sitt sista år och de stora tidsdifferenser har jämnats ut, det är bara McLaren som sticker ut men är inte oslagbara längre fram under årets säsong.
 
Här ovan hittar ni all nödvändig information innan racehelgen, notera att Pirelli har med sig de mjukaste gummiblandningar och att ett stopp är det vanliga på den här banan, dock kan det öppna för alternativa strategier om SC kommer i bruk.
 
Apropå det här med "muzzle media", pratade med en polare som har koll på svensk media angående motorsport, en undangömt sportgenre i svensk media, han hade åsikter om journalister vars arbete lämnar en hel del frågetecken. Han lyfte upp ABs F1 blogg som ett exempel på "muzzle media" i sverige som stryker medhårs med diktaturer, och sätter munkavle på besökare med en allför nitisk granskning av kommentarer. När jag ifrågasatte hans påstående, så ställde han mig frågan hur ofta har bloggaren ifråga lyft upp missförhållanden angående tävlingsverksamhet i länder som inte respekterar mänskliga rättigheter. Jag funderade ett tag, och kom på, att jag har faktiskt aldrig läst ett endaste ord från Andersson där hon tar upp problemet, vad det beror på är svårt att säga, kanske är hon rädd för att stöta sig med sina sponsorer eller är den typen av människa som bara ser det hon vill se. Hur det än nu är, så är det lätt att se hennes blogg som en förlängning av FIA tänkande, sätt munkavle på dem vars åsikter inte passar dig, och blunda för allt som du inte vill se så tjänar man en liten slant. Att några journalister gömmer sig bakom "sport och politik hör inte ihop" mantran är patetisk, och ännu mer patetiskt blir det om man försöker tiga ihjäl problemen som förknippas med sporten, då är man inte ett dugg bättre än människor som är roten till det onda. 
 
Dagens grid girl har bara ett meddelande till FIA, LM, Saudiarabien och fega journalister som stoppar huvudet i arslet och blundar,.go fuck yourself. 
 
Amen,..må dussinjournalister från reakorgen med röda prislappar ruttna i helvetet.   
  
     
 
     

Kommentarer :

#1: Genc

Hade jag bestämt i F1 hade Saudi Arabien aldrig fått en plats på F1 kalendern, tillsammans med mångts andra länder som Kina och Ryssland.

skriven
#2: Genc

Hade jag bestämt i F1 hade jag aldrig låtit sporten få tävla i varken Saudia Arabien eller Ryssland t ex.

skriven
#3: Spelwilly

@Genc, de som äger och driver F1 idag gör det inte av intresse för sporten utan intressa av att tjäna pengar.

skriven
#4: Genc

@Spelwilly Tyvärr! Speciellt nu när Liberty Media ställer och styr, riktas det mer åt pk, diktatur hållet för att underhålla feminister och tonårstjejer på Tik Tok

skriven

Kommentera inlägget här :