BULLS OUT

När Max är borta...
 
 
...dansar Sergio på bordet... 
 
 
...men jag är övertygad om att Max tar en podium i morgon med en start från femtonde rutan, ett drivaxelbyte är lätt fixad för RBR innan racet i morgon. Max var klart snabbast i kval ett, sedan var olyckan framme i kval två när drivaxeln havererade, och Max tvingades bryta kvalet, men årets RBR är så mycket kvickare än alla andra, så som sagt var lär det inte bli några problem för Verstappen att ta sig upp genom startfältet, kanske ända upp till en första plats i mål.  Leclerc kom nära men har en tio platsers nedflyttning till racet, Alonso i sin RBR kopia får därmed chansen att starta från första ledet, men har inte racepace att matcha RBR, samma gäller för  Russel och Mercedes liksom för Sainz som inte alls har samma tempo som Leclerc. Stroll fick stryk av Alonso, Ocon spöade Gasly , Hamilton hängde inte med i Russels tempo, och Piastri lyckades ta sig till kval tre i sitt andra kval för McLaren, hans stallkompis Norris satte sin bil i muren och tvingades bryta kvalet i kval ett. 
 
Både Ferrari och deras kundteam tycks ha vissa problem med hybridsystemet som varken samlar eller levererar extraknuff vid rätt tillfällen, förbränningsmotorn gör sitt men hybridbiten haltar, något som kostar toppfart på en snabb bana som Jeddah. Har man en bil som har hygglig balans men saknar lite downforce och därmed även drag, så kan man tjäna på det på en snabb bana som Jeddah, man kan väl kalla det för banspecifik prestanda där bilens svaga punkt blir dess styrka på samma sätt som det blev för Mercedes vid några tillfällen ifjol. När man sedan hamnar på en bana där downforce är ett måste så hamnar man i efterkälken, det är bara RBR som alstrar mycket downforce utan att samtidigt alstra mycket drag. Det blir intressant att följa om man hos AM klarar av att vidareutveckla sin kopia av fjolårets RBR, kan bli rätt svårt eftersom de saknar en designer av Neweys kaliber, att kopiera är en sak, men att vidareutveckla är något helt annat. Mercedes bil är inte ett dugg bättre än fjolårets, det enda som återstår för deras del är att försöka förbättra aerodynamiken, att börja om från början med nytt chassi och aeropaket finns inte på grund av budgettaket, de får sikta sig in på 2024 med en Allison designad bil. Alpine tycks vara känslig för varierande bantemperaturer, snabb i höga bantemperaturer men tappar prestanda när bantemperaturen sjunker, dock verkar deras bil ha en bättre balans än fjolårets. AR och HAAS är handikappade av Ferraris hybridsystem som inte håller måttet, AT har förmånen att ta del av RBRs teknik men klarar inte av att skruva ihop något vettigt av delar de köper av RBR, och Williams saknar både downforce och balans. Det var allt för idag, det blir intressant att följa hur många varv det tar för Verstappen i morgon att klättra upp till en podiumplats.
 
 
Dagens grid girls gillar sol och värme, men inte i Saudiarabien.
 
Amen,..må vårens sena ankomst vara med er.   
 
      
 
         

Kommentarer :

#1: Lost in the blåst

Att Sainz överhuvudtaget sitter kvar i Ferrarin är en gåta, han har trampat vatten länge nog nu. Hans utveckling verkar ha stannat av för längesen, glimmrar till nån enstaka gång men är på tok för ojämn för att sitta i en Ferrari

skriven
#2: Ferrari fan

Leclerc fixar biffen!

skriven

Kommentera inlägget här :