WINNERS TAKE ALL

 
 
CGV podium, tre gånger ballast och den verkliga mästaren, RBR skulle kunna vinna utan Verstappen, men inte utan Newey, äras den som äras bör. Med det sagt så är Max utan tvekan en av de bästa förarna i F1, men som jag har påpekat vid ett flertal tillfällen, F1 är en renodlad materialsport, det är bilen som gör föraren, inte vice versa. Nu vill säkert någon lyfta fram poängställningen för förare där Verstappen leder med 195 poäng, Perez har 126 och Alonso 117, titta så långt efter Perez ligger redan i likvärdig material. Likvärdig material är ett missvisande kvällstidning påhitt, poängen är efter vilken förare materialet har anpassats, hos RBR är det Verstappen, det har även Marko erkänt, alla uppdateringar anpassas efter Verstappens önskemål och körstil, Perez får nöja sig med att göra sitt bästa med materialet han erbjöds som andraförare. Det är så det fungerar i F1, dock har det förekommit vissa undantag, tänker närmast Senna-Prost fajterna där materialet fungerade för båda två eftersom stallet varken ville eller vågade favorisera någon av sina stjärnförare på grund av vilka klausuler var inskrivna i deras kontrakt. Verstappen har samma position hos RBR som Schumacher hade hos Ferrari och som Hamilton har haft hos Mercedes, att prata om likvärdig material är ren nonsens, andraföraren får nöja sig med smulor från mästarens bord.
 
Så, hur var racet då? Inte så pjåkig, dock märks det tydligt på en bana av CGV karaktär vilka negativa egenskaper FIAs "nu kan bilarna ligga närmare varandra" design för med sig. Visst kan bilarna ligga närmare varandra, men med den nuvarande aerodesignen försvinner slipstreaming effekten nästan helt, man får ingen draghjälp av att ligga tätt bakom, allt hänger på DRS och hur mycket krut det finns i PU-hybridsystemet. Vad det gäller just PU-hybrid biten så ligger RBR-Honda i topp följt av Mercedes, Ferrari och Renault saknar ett antal hästkrafter gentemot den dynamiska duon, något som märktes tydligt på GCV. Låg man bakom en Honda eller Merca bestyckad bil hade Ferrari-Renault bestyckade bilarna förtvivlad svårt att ta sig förbi, kraften räckte inte till ens då när man använde DRS mot en bil som inte kunde utnyttja DRS, där har Ferrari och Renault en hel del kvar att jobba med.
 
Verstappen gjorde som han ville, skapade en lucka för att sedan spara materialet på väg till ännu en promenadseger, och Mercedes fick stryk av sitt kundstall AM vars RBR kopia med Alonso bakom ratten blev för svår att slå, Hamilton tog sig visserligen förbi Alonso i början av racet men Alonso kom tillbaka och tog andra platsen i mål före Hamilton. Ferraris strateger chansade rätt för en gångs skull och stallet belönades med en fjärde och en femteplats i mål, Perez orkade bara ta sig upp till en sjätte plats, Albon gjorde bra ifrån sig i en Williams som var snabb rakt fram och hade hyggligt med traction, Ocon tog åter igen några poäng åt Alpine och Stroll lyckades klämma sig sig förbi Bottas på mållinjen med några ynka tusendelar, två pinnar till Stroll och en till Bottas.
 
Norris korsade mållinjen på en poängplats, men straffades för "osportslig körning" och hamnade utanför tio i topp, Piastri har inte levt upp till stallets prat om att bli en sensation i F1, Gasly har problem med att hänga med i Ocons tempo, Tsunoda gör vad han kan i en AT som fungerar efter principen upp som en sol, ner som en pannkaka, HAAS duon med Hulkenberg i spetsen gjorde en förväntad magplask, Zhou hade en blek racehelg, De Vries och Sergeant hör inte hemma i F1, och Russel klantade till det på egen hand när han hamnade i muren. 
 
Så, vad ska de andra göra att komma i kapp RBR, kopiera deras bil? Tänk om det var så enkellt, men det är inte det.  Det fotades flitigt när spioner från andra stall fick chansen att fota RBRs golv när Perez bil hissades upp i Monaco, bilderna fingranskades sedan på sina håll, och man kom till en slutsats att det inte går att kopiera RBRs mycket komplicerade golvdesign eftersom man inte har en aning om hur golvet jobbar ihop med resten av aeropaketet. Det går inte att kopiera en viss detalj, montera den i det egna bilen och inbilla sig att den kommer fungera bra ihop med resten av aeropaketet, men däremot kan man knycka själva grundidén med en viss design, och utveckla en egen variant av den,.om man har en designer bra nog för uppgiften.
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med CGV racet, så även jag.
 
Amen,..må den kommande midsommarnattens magi vara med er.    
 
      
 
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Tack för ett fantastiskt bra jobb under helgen. Trots att F1 inte lyckas generera något som ens är i närheten av att lägga 5-6 timmar på en helg fortsätter iallafall du att leverera både med humor men framförallt kompetens. En kort fråga vet du hur tidigt man kan börja följa förare i karriären? Robin Riäkkonen börjar redan nu stapla segrar på hög och levererar precis som far sin fantastiska one liners! Hur länge behöver man vänta innan man kan följa honom på banan? Är det först F3 eller vilken väg tror du han kommer lotsas fram på? Hoppas att det inte går för fort fram men vår svenske Ferrari adept har väl inte tagit körkort än så kanske redan inom 6-7 år kanske?

skriven
#2: Spelwilly

RB:s framgång stavas Adrian, en komplett utvecklare med fötterna på jorden och ser sammanhanget av aerodynamik, mekanik, hjulupphängning, motor och förare. Han vet att om man ändrar en detalj till det bättre så blir det sämre för andra detaljer. Att kopiera något från ett foto är värdelöst om man inte ser till totalen. Adrian är den som förtjänar prispallen mest.

skriven
#3: tombau

orkar inte ens se formel ett sedan arabsvinen tog över skiten..

skriven

Kommentera inlägget här :