BAKU BACKSTREETS

 
Dags för ännu ett stadsrace, den här gången i det stora motorsport landet Azerbajdzjan, ett race på en bana med många 90 graders svängar i snigelfart, och en start-mål raka där man kittlar varvstoppet innan man tvärnitar till första kurvan. Så, vad krävs det av bilen för att lyckas i Baku? I första hand traction och perfekt balans eftersom man kör med lite vinge, bra bromsar som inte överhettar är bra att ha liksom en bil som hanterar däcken på ett vägvinnande sätt, däcktemperaturen kan droppa utanför "fönstret" på den långa start-målrakan liksom broms dito, så det gäller att vara vaken när man ställer sig bromsen in i första kurvan. Bästa omkörningsmöjligheten öppnar sig just i slutet av start-mål rakan, får man en dålig utgång ur kurva sexton på grund av att man saknar traction, så blir man ett lätt byte i slutet av start-mål rakan.  Finns det en chans att någon eller några skulle kunna utmana RBR duon om pole och racevinst? Inte som jag kan se det, RBR har en perfekt balans och gott om traction, den har även hög toppfart när de med hjälp av  "trippel DRS" stallar bilen, Verstappen är numera snabb på alla typer av banor och Perez i sin tur är något av en stadsbana specialist, så allt annat än en RBR dubbel vore en överraskning. 
 
Pirelli har med sig de mjukaste gummiblandningarna till Baku, C3,C4 och C5, ett stopp brukar vara den vinnande melodin i Baku. Dock finns ju alltid risken eller ska vi säga chansen för ett SC ingripande, så några kommer säkert chansa på att sånt kommer inträffa och bygger  strategin på det, inte någon av toppstallen med någon eller några från mittfältet.  Baku i år är lika med spektaklet sprint race, kvalet till söndagens race körs på fredag, kvalet och racet för sprintvarianten på lördag, med andra ord, mindre fri träning till förmån för sprint race spektaklet. En positivt förändring  tycker LM och FIA, jag för min del undrar hur lyckat det är att minska tiden för den fria träningen med tanke på hur få testdagar man har numera, den fria träningen används just för att testa fram nya uppdateringar.
 
Några gillar stadsbanor...
 
...trångt värre när murarna gör närmanden, jag är inte en förespråkare av den här typen av racing, 90 gradare i 100 knyck med dagens groteskt stora och tunga bilar är i mina papper en parodi av racing, men jag antar att sånt går hem hos de "nya" F1 fansen som på kvällstidning manér är mer intresserade av demolition derby än riktig racing.
 
Det har hänt en hel del i Baku genom åren, inte minst med Pirellis däck, det blir intressant att se huruvida Pirelli har lärt sig något eller om årets däck är mer byggda för att bjuda på show än racing, däckslitage hör till i racing men inte på bekostnad av säkerheten. 
 
Det om Baku och F1, Formel E var på besök i Berlin, något som miljöaktivister hos die letzte generation utnyttjade för att protestera, dumt tyckte repsentanter för Formel E liksom racing fans, men var det verkligen så korkat som det såg ut att vara? Kanske inte, tyskarna har räknat på hur mycket miljö det kostar att tillverka och köra en elbil jämfört med en bensinare, och har kommit fram till att det faktiskt är just elbilen som är en större miljöbov än bensinbilen när man räknar ihop hela resan från det när bilen byggs till det den används dagligen. Så, miljöaktivisterna hade rätt utan att vara medvetna om det antar jag, och är man inte en fullständig idiot som bara ser det man vill se ,så bör man begripa att vi mer eller mindre är den die letzte generationen, med eller utan elbilar, att såga av grenen som man sitter på har aldrig varit en bra ide.
 
Dagens grid girls har inga elbilar, inte jag heller, vi ska rädda världen genom att blunda.
 
Amen,..må elbilen vara med er.     
 
   
 
 
    
 

Kommentarer :

#1: Jonatan

Ja nåt annat än RedBull är väl o ta i! Hoppas att de tar ut varandra så det ev blir lite mer spännande😂
Vad tror du om att Allison är tillbaks hos Mercedes? Kan de hjälpa dom på traven tro.

Alltid ett nöje att läsa:)

Svar: Visst kan Allison hjälpa till, men i första hand handlar det om nästa års bil för hans del, årets bil blir aldrig något som kan utmana om VM titlar. Jag blev mycket förvånad när Allison flyttades från jobbet som design ansvarig, snubben som ersatte honom är en medelmåtta, om Allison får jobba som han vill bör Merca till nästa år ha en bil att räkna med i kampen om VM titlar. Ha det bra Jonatan.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Har skickat mina förslag till FIA på Instagram, och fick inget svar alls tråkmånsar. Det är bara att skita i de totalt, och snacka med dig istället. Där du vet vad som är fakta, och inte filosofiskt bullshit som de lever med.

skriven
#3: Staffan

Måste vara det tråkigaste racet någonsin.
Bra jobbat FIA

skriven

Kommentera inlägget här :