MADE IN ITALY

 Dags för F1 cirkusen att återvända till Imola efter många års frånvaro, senast man körde här var året 2006,  19 av dagens förare har aldrig kört en F1 bil på Imola i race sammanhang, det är bara Kimi som har gjort det. Imola är en "riktig" bana byggt på 50 talet, långt innan Tilke tristessen satte sina spår i F1, varvet går "mot klockan", Gasly och Kvyat körde några varv på Imola med sina AT, och hade bara gott att säga om klassikern.
 
Pirellis Imola preview säger det mesta om banans karaktär, att hitta en väl fungerande set up bör inte vara en alltför problematisk uppgift, gammaldags banor är mer rytmiska än dagens Tilke skapelser, den här typen av bana är en fröjd att ta sig an i en välbalanserad bil. Var man kan sätta in ett omkörningsförsök återstår att se, eftersom man saknar data om greppnivån från asfalten, men rent generellt finns det ett antal lämpliga ställen såväl in i liksom ut ur vissa kurvpartier, och det utan assistans av DRS.
 
Väderprognoser siar om klart till halvklart väder med temperaturer kring 17-18 grader och svaga vindar, något som säkert tas emot med tacksamhet med tanke på hur vindkänsliga dagens F1 bilar är, svaga vindar underlättar arbetet att hitta en rätt aerobalans.
 
Det om Imola, det var rätt så roande att ta del av Wolffs polemik efter Portimao angående Bottas begäran att ta mjuka däck till sista stinten. Enligt Wolff avböjde man Bottas begäran dels på grund av att "vi ville inte från stallets sida blanda oss i det hela alltför mycket", i klarspråk, man ville inte ge Bottas chansen med mjuka däck för att försöka köra ikapp och ta sig förbi eftersom Hamilton som i egenskap som ledande förare fick hårda däck, och dels på grund av att man inte trodde att mjuka skulle hålla resten av racedistansen. Vad Bottas ville var att stanna ute med medium några varv extra och ta sedan mjuka till den sista, korta stinten, det fanns liv kvar i hans medium däck, men Wolff ville annat i vanlig ordning.  Jag har tidigare påpekat, att "däckhanteringen" i första hand kommer ur en väl fungerande set up, det vill säga från en duktig ingenjör, något som Hamilton själv påpekade efter racet, så med andra ord, har man de bästa ingenjörerna på sin sida av garaget, så har man en vinnarbil som tar hand om däcken.  Att de stora stallen gynnar den ena föraren på den andras bekostnad har ingenting med konspirations teorier att göra, utan är en praxis av olika skäl, i första hand ekonomiska ur marknads och PR synpunkt, fair play och må den snabbaste föraren vinna ingår inte i F1 cirkusens DNA. 
 
Något annat som roar mig är den eviga tjatet bland F1 fansen, hur rätt det skulle vara om man ersatte Bottas med Russel, enligt dessa fans är ju Russel bevisligen en riktig supertalang som har kört skiten ur sina stallkompisar. Så sant, men hur svårt kan det vara att slå en Kubica som gjorde comeback efter 8 års frånvaro, handikappad av sina svåra skador, eller en pappas pojke i form av Latifi, en riktig medelmåtta som fick en sits med hjälp av pappas pengar?  När Bottas kom till Williams,fick han ta sig an Massa med 11 vinster, 16 poles och 41 podiums under bältet, och slog honom, så Russel har en hel del kvar att bevisa. Det har ryktats om, att Russel eventuellt får flytta på sig och ge plats åt Perez som har gott om sponsorslantar med sig. Wolffs reaktion till det var intressant, han sa att om så är fallet, så kan varken han eller Mercedes göra något att hjälpa Russel, men sa samtidigt att både Russel och Ocon är Mercedes juniorer, hur ska han ha det den gode Wolff? Jag tror att hans utlåtanden i första hand handlar om hans roll som manager åt Ocon och Russel. Wolff har satsat en slant på deras karriärer och vill ha något tillbaks, det vill säga, blåsa upp deras marknadsvärde och sälja vidare till hugade spekulanter. Titlar vinner man bara om man sitter i den bästa bilen, något som Wolff fixade till Russel i GP3 och F2 för att höja hans marknadsvärde, i F3 gick det inte lika bra eftersom Russel inte satt i den bästa bilen. 
 
Apropå titlar och den bästa bilen, Vettel var bäst från 2010 till 2013 med fyra VM titlar, under samma period var Hamilton en sopa som bara orkade med fjärde och femte platser i VM sammanhang. Från 2014 till 2019 bortsett från 2016 var Hamilton bäst och Vettel en riktig sopa som år efter år klantade till det hos Ferrari, men var det föraren som gjorde bilen eller bilen som gjorde föraren? Det sistnämnda förstås, och nu gör Mercedes allt och lite till för att skänka Hamilton flera vinster, Schumi tog 5 titlar med Ferrari, Hamilton har redan lika många med Mercedes och lär ta sin sjätte i år, så Mercedes har redan slagit Ferrari och nu matar man bara Hamiltons ego.
 
Den något lite fåniga diskussionen om vem som är den bästa föraren genom tiderna borde man slopa, att vara bäst på att köra bil handlar inte enbart om köra en F1 bil. Sätt Hamilton och Bottas i var sin WRC bil så kör Bottas skiten ur Hamilton. Är Hamilton lika snabb i en framhjulsdriven bil som i en bakhjulsdriven bil? Behärskar han en fyrhjulsdriven bil? 
 
Nej,en fånig diskussion som sagt var, inte minst om man tänker lite tillbaka i tiden, och tar till exempel 1982 års säsong som en värdemätare angånde förarnas körskicklighet.
 
 
Keke vann titeln i sin Williams FW08 Ford, men 1982 hade man 11 olika segrare i 16 race, så vem var egentligen den bästa föraren? Var det Rosberg, Prost, Lauda, Pironi, Watson, Patrese, Piquet, Arnoux, Tambay, de Angelis eller Alboreto? Vilken var den bästa bilen, Williams Ford, Ferrari, Renault, Brabham, Lotus Ford, McLaren Ford eller Tyrrel Ford, man vann ju race med samtliga? Tittar man tillbaks så får man lite distans till dagens urvattnade argumentation om vem som är bäst genom tiderna, allt handlar om att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det har funnits många förare i F1 som aldrig kammade hem titeln, men kunde likväl ha gjort det i rätt material.
 
Så, alla ni som sjunger den höga visan om Hamiltons eller Schumachers storhet, ingen av de skulle ha tagit en endaste titel i dålig material, F1 är och har alltid varit en materialsport styrt av kommersiella intressen. Den kanske inte ens förtjänar att bli kallad för sport, utan hör mer hemma i kategorin marknadsföring-PR av diverse mer eller mindre onödiga vardagsprodukter på ett föga miljövänligt sätt.
 
Ja ja, F1 må vara det ena eller det andra, men det har dykt upp ett antal mer eller mindre galna byggen genom åren, Williams 6 hjuling kördes aldrig i race men var en intressant experiment, som måste ha haft skapligt med traction.
 
Keke blev världsmästare 1982, Nico 2016, åren däremellan rymmer ett antal andra världsmästare, diskussionen vem som är den bäste eller den meste mästaren  genom tiderna lämnar jag därhän, alla har de vunnit titeln och tagit en plats i F1 historien.
 
 
Nog om F1, Indycar säsongen är över, så nu är det dags att betygsätta svenskduons insatser.
 
Ericsson lider fortfarande av sitt gamla handikapp, det vill säga, farten saknas under kvalet, något som i alla högsta grad påverkar hans raceresultat på ett negativt sätt. Hans resultatnivå skulle få godkänt om han hade kört för ett stall på mittfältet, men han körde för mästarstallet CGR där Dixon knep titeln, så han får nöja sig med en svag trea.
 
Rosenqvist dras även han med gamla synder, det vill säga, han är mycket ojämn, ger ett intryck om att vara en "inspirations förare". Vaknar han på rätt sida är han briljant, vaknar han på fel sida så är han osynlig, kanske kan det bli en ändring på det hos McLaren om han får en ledarroll som en förstaförare, Felix har sina ljusa ögonblick och får en tre plus av mig.
 
Dagens grid girl är redo att ta sig an sensommar värmen på Imola, shades on.
 
Amen,..må tugget om den bästa genom tiderna vara med er,.eller inte.     
 
       
 
 
      
 
       
 
         

Kommentarer :

#1: Tomi

Verkligen roligt med en gammaldags bana får se om det ger ett bra race med dagens styra effekt ifrån depån bilar.......
Seb har ju hamnat i ett Kimi läge hos Ferrari....tror du att Ferrari låter Seb göra ett resultat som sticker ut innan säsongen, ungefär som när de lät Kimi sticka upp under hans sista säsong i stallet när han vann i USA? Ha det gott!

Svar: Imola är en fin bana, dock med ny asfalt så man vet inte i förväg hur det blir, men man kör ju inte alls på fredag utan har bara en träning på lördag och sedan kval, kan bli spännande. Ferrari och Vettel har inga varma känslor för varandra, och bilen är designad helt efter Leclercs önskemål och passar inte alls för Vettels körstil ,så nu Vettel hur Kimi hade det hos Ferrari. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#2: Albin

Finns den möjligheten fortfarande? Dvs styra effekt från depån.
Är inte inställningar låsta enligt de nya reglerna efter kvalet?

Tack för en bra blogg brandon 👍👍

Svar: Det finns extra push man kan använda några gånger under racet för att försvara sig eller att attackera, när Bottas ville använda den att ta sig förbi Hamilton sa Wolff nej med motiveringen "vi attackerar inte varandra",.men däremot var det fritt fram för Hamilton att försvara sig med hjälp av den,.vad gör inte Wolff för att hjälpa Hamilton.
Brandon Lee

skriven
#3: peter

Skall man kalla sig "bäst" , då bör man varit det i olika stall inte i ett märke som bara var bäst vid tiden .



Svar: Håller med, precis så är det. Ha det bra Peter.
Brandon Lee

skriven
#4: ThomasF

Grattis Marcus till förlängningen med CGR!!!Det här blir bra för framtida diskussioner här på Brandons sida.

Svar: Mackan fick förlängt och Felix hamnade hos McLaren, Mackan vinkade av Felix genom att knuffa ut honom från banan i sista racet,.kan bli intressanta möten mellan de två nästa år i Indycar. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#5: Putte

James Allisons förklaring av däcken och skillnaderna i fart och varför de valde som de gjorde för Bottas. Vad är din tanke om detta Brandon?
https://www.youtube.com/watch?v=LdFv6aFWEQ8

Svar: Tja, han kan inte gärna säga att stallet valde fel för Bottas del när de bestämde sig för att ge honom hårda däck, men förarna brukar ha bra känsla för vilka däck bilen klarar av, så jag tror att de valde fel, och det kanske medvetet för att skydda Hamilton.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Kan inte annat än att hålla med och det hade varit fantastiskt kul om det hade varit mer som 1982 där fler än två stall kan vinna. När det kommer till F1 så var mycket bättre förr, tyvärr.

Jag respekterar Hamilton för hans vinnarskalle som tagit honom dit han är nu även om han haft en del tur på vägen och hamnat i rätt stall. Men någon måste ha det också. Jag är mer imponerad av Kimi som aldrig satsade på att ta sig till F1 för han trodde inte att det var möjligt och 20år + så är han fortfarande i F1. Och att han aldrig planerat sin karriär utan det som händer händer. :)

Svar: Numera finns det några stall med alltför mycket pengar bakom sig för att man ska kunna tävla på någorlunda lika villkor, man kan väl säga att de köper titlar med stålar genom att anlita de bästa inom branschen, och då menar jag i första hand den tekniska personalen, nivån bland toppförare är så jämn, att vem som helst av de skulle kunna ta titeln i en Mercedes. Hamiltons drivkraft är bekräftelsesjukan, Kimi kör F1 på grund av att han helt enkelt gillar att köra. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Vem som är bäst genom tiderna är egentligen ganska ointressant. Det intressanta är att följa resan dit. Varför är det just Lewis som slår rekordet? Hur kunde han ha en sådan fingertoppskänsla att byta stall precis när han gjorde det? Varför när Bottas är snabbast på fp1,2,3 och q1,q2 han som ändå står längst fram när loppet startar? Han sitter i bästa bilen ja och visst för fördelas han. Men det finns ändå otaliga gånger han vridit och vänt på saker till sin fördel. Han har tex vunnit med nästan _0 graders feber i kroppen. Jag har aldrig varit ett fan av Lewis. Kommer aldrig bli heller. Men har en otroligt stor respekt för allt han åstadkommit sedan liten knatte i en gokart. Finns det tex någon annan svart världsmästare i någon motorgren? Lewis kanske inte är bäst genom tiderna. Men han kommer absolut vara värd en plats i Hall of Fame den dagen han avslutar sin karriär.


Svar: Hamilton är en duktig förare, men också extrem duktig på att skaffa sig alla fördelar gentemot sina konkurrenter inom det egna stallet, något som i mina ögon sänker hans värde som förare . Han är otroligt snabb i en perfekt balanserad bil, men inte mer än medioker i en med dålig balans, han är inte den typen av förare som är alltid snabb oavsett materialet. Men för all del, han hör hemma i Hall of Fame, dock finns mina favoriter på helt annat håll inom motorsporten. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#8: peter

Skall bli intressant å så vad lördagen kan ge med försök och kval , hoppas det rör runt i grytan .

skriven
#9: ThomasF

Och då får man gratulera Felix till platsen i AMSP

skriven
#10: Anonym

ANONYMUS
Min personliga uppfattning angående Marcus är nog att han fått en stämpel på sig som en medelmåtta.Tolvteplatsen skapar väl inga ringar på vattnet, men jag tycker inte man ska glömma alla heltaskiga depåstopp med personal som skrapades ihop när alla andra var upptagna.Där missade han förmodligen många goa poäng som kunde fört honom högre upp i reultatlistan.Kvalen har inte varit bra men det sista handlade väl om 17 tusendelar för att gå vidare.I loppen tycker jag han visat att han är en riktig racer där han ofta plockat många placeringar.Nu verkar han ha fått ett stabilt kontrakt och åtminstone jag hoppas att han därmed kan få tillgång till professionell personal.Man får väl anta att stallet utvärderat vad han åstadkommit och ser en potential i honom eftersom de tecknat ett flerårigt kontrakt.Nu har tiden kommit då det är upp till bevis vad han går för,men stallpolitiken kommer naturligtvis tala sitt tydliga språk så länge Dixon finns med. Mitt betyg skulle bli en stabil trea och depå personalen skulle få en stabil en och en halva.

skriven
#11: ThomasF

Forza BOTTAS👏

skriven

Kommentera inlägget här :