PORTUGUESE POSE

 
Titta pappa , jag flyger,.tusen tack sugar daddy Wolff. 
 
 
 Mercedes tragiska såpopera om den treuddiga stjärnan på Portimao avlöpte planenligt efter manus och regi av Totomus Wolff, och en briljant insats av huvudrollsaktören Prince Hamlet of Totoland.
Prince Hamlet: "Vänster fram ser inte bra ut"= nu är det dags att byta plats, skruva ner effekten hos Claudius Bottamus.
Totomus Wolff: "Ska ske min prins från fjärran land".
 
Prince Hamlet of Totoland ökar takten på grund av att vänster fram inte ser bra ut, Claudius Bottamus får problem med överhettning och får sänka takten, "same procedure as every race" blinkar på instrumentbrädan.
 
Claudius Bottamus: "Jag vill ha mjuka däck för andra stinten"!
Totomus Wolff:"Jag hör dig och lyder, du får hårda däck".
Claudius Bottamus:"To whom it may concern, fuck you".
 
Nog skämtat, det är Shakespeare klass i allt regisserat av Wolff, inklusive Hamiltons kodmeddelanden om däckslitage som markerar när det dags att byta position ute på banan, och den sedvanliga överhettningen för Bottas del som tvingar honom att sänka farten. "Same procedure as every race" är gammal skåpmat som Wolff serverar om och om igen när guds finger regerar, det spelar ingen som helst roll om Bottas av någon anledning lyckas ta sig förbi Hamilton, det sistnämndas sugar daddy sockrar alltid slutresultatet till förmån för sin skyddsling. 
 
Racet på Portimao hade ett visst underhållningsvärde förknippat med däcktemperatur hos olika gummiblandningar, några av de som började racet med mjuka däck tog sig upp genom starfältet under de inledande varven, däribland Kimi som gjorde ett briljant race i sin motorsvaga AR. Sainz, som startade från sjätte rutan med mjuka däck, ledde racet under några varv innan Mercedes duon fick upp temperaturen i sina medium, och tog sig förbi spanjoren, Norris var uppe på en fjärde plats, Kimi på femte och så vidare. Väl i mål var ordningen återställt, Mercedes, Mercedes, RBR, Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc gjorde bra jobb i sin Ferrari och blev fyra före Gasly, som åter igen visade vem är näst bäst bland Red Bull förare. Sainz slutade på en sjätte plats före Perez, vars däck tog slut några varv från mål, Ocon slog Ricciardo för en gångs skull, och sista poängen gick till Vettel som lyckades ta sig förbi Kimi vars däck hade gjort sitt några varv från målflaggan.
 
Albon var helt vilse åter igen, hans chanser att få stanna i F1 nästa säsong är minimala, Norris klantade till det på egen hand, Russel var uppe på en poängplats men föll tillbaka, Giovinazzi kunde inte alls hänga med i Kimis tempo, Magnussen och Grosjean sitter i startfältets sämsta bil, Latifi hör inte hemma i F1, och Kvyat och Stroll ägnade sig åt att samla på sig tidstraff.
 
 

Så värst mycket mer finns det inte att säga om racet på Portimao, men de här DRS omkörningar hör inte hemma i riktig racing, och har inget som helst att göra med förarens körskicklighet, vem som helst kan trycka på en knapp, F1 borde göra sig av med skiten.
 
 
Dagens grid girls är inte imponerade av Hamiltons sugar daddy, för mycket socker ger en ojämn sockerkurva.
 
Amen,..må sockerdricka vara med er.   
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Benjamin

Förstod inte grejen med att Mercedes bytte däck i Q3, var de snabbare på hårda eller trixades detså Ham skulle få en fördel? Är ju lite lätt konspirstorisk när det kommer till mygelwolfen.

skriven
#2: Putte

Börjar det inte bli väl mycket konspirationsteorier här nu. Du får gärna förklara för mig hur det går till exakt! Det är ju ganska uppenbart att Wolf inte är din favorit men att det skulle fixas i bakgrunden på detta vis känns svårt att ta in, jag har väldigt svårt att se de. Att Hamilton (plus alla andra nr.1 förare) får fördelar det förstår jag med men att gå såhär långt som du nu vill påskina....men jag kanske är naiv! Tycket mer att i detta race så var det ganska uppenbart för mig att Bottas bil inte tog hand om däcken lika bra som Hamiltons.......menar du att detta också var uppgjort från början eller har det med race-inställningar att göra. Har för mig att du ibland (vid något enstaka tillfälle) berömt Hamilton för att han är känslig men bra på att ta hand om däcken. Om Bottas hade fått sin vilja igenom om de soft-däcken så hade han varit mer efter än han blev nu. De funkade ju inte alls som förväntat.......så det var väl ett bra val som Mercedes gjorde. Som Benjamin skriver ovan......om det var konspiratoriskt.....Bottas fick ju själv välja både vilket däck han fick åka på och om han skulle köra ett eller två kval-varv. Hur får man in kospirationsterorin i det...??

Svar: Att köra bilen med soft i början eller slutet av racet är två helt olika saker på grund av bränslemängd, det skulle ha fungerat alldeles utmärkt med mjuka för Bottas. Hamilton är duktig, men däckhantering handlar om inställningar, precis som Hamilton själv sa efter racet, och Hamilton delar inte med sig av sina inställningar, eller rättare sagt inställningar gjorda av hans ingenjör. Kvalet var något annat, Bottas valde själv att bara satsa på ett varv med lite bränsle, Hamilton på fler varv med mer bränsle.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Kul med Hamlet :)

Det som är lite tråkigt är att Mercedes är så förbaskat bra och mycket av det kan de tacka Toto Wolf för. Han har gjort det så bra att vilken top 6 förare som helst skulle vinna VM i Mercedes som förstaförare. Så jag är övertygad om att Bottas skulle vunnit om han var nr1. Hamilton hade dock inte accepterat det och skapat ett helvete för Bottas på banan och utanför och krävt att han själv är nr 1. Det är därför han är nr 1 idag för att han är så pass bra och för att han kräver det. Det är så mästare gör och det har andra gjort i andra sporter också. Kolla bara serien om Bulls och Jordan på Netflix. Brandon har skrivit om det tidigare och många andra har gjort det också.

Tyvärr får vi aldrig veta hur bra Hamilton är för de tävlar inte i lika material men han är en stor mästare och det går inte att förneka.

skriven
#4: Janne

Vilket första varv av Kimi, helt underbart att se.
Här ser man skillnaden i "rumpkänsla" när det blir lite svårkört.
Håller med dig om Bottas, det är inte lätt att ha Toto emot sig.
Ge Kimi en vinnarbil utan stallorder får vi se att åldern inte spelar så stor roll.
Tack Brandon att du fortsätter att blogga.

skriven
#5: Json

Rbr ger upp albon. Behöver ngn som kan köra en bil som passar max... nu ligger dom i förhandlingar med kimi, det är därför det dröjer med info från de tre teamen i botten, då detta ställer till planerna lite för bla alfa... eller, det är min lilla gissning, tror detta skulle gynna rbr...

Svar: Vore kul, men kommer inte att hända, dock har Kimi haft mycket samarbete med Red Bull tidigare.
Brandon Lee

skriven
#6: tombau

Bottas blir alltid bromsad,för att Hamilton ska vinna,enda gångerna Bottas får köra som han kan,är om Hamiltons bil har exploderat,eller något annat,enkelt att slå rekord på rekord,när man sitter i bästa bilen,och har all hjälp som finns att få,nästa säsong kommer Toto att radiostyra Bottas bil,och svänga av banan varje gång Ham är bakom..eller spränga loss bakhjulen..endera blir det

skriven
#7: Majken

Hatar konspirationer, det var samma skitsnack när Mackan körde mot Leclerk, att man ”skruvade ner” Mackans bil för att han inte skulle vinna. Vilket stall skulle medvetet släppa poäng på det viset, inte ens MB med sitt försprång

Svar: Det handlar inte om några konspirationsteorier, utan hur det hela funkar i praktiken inom F1 cirkusen, fixade resultat är vardagsmat i F1, det bara sättet hur man fixar det som varierar. Ha det Lena.
Brandon Lee

skriven
#8: tombau

det skitsnacket kom bara från oberfuhrer blomqvist blogg,med självaste översteprästen blomman som underblåste hatet mot alla som körde mot ericsson..dvs ericsson var defacto överlägsen alla,men fick stryk tack vare fusk från sauber..osv osv..det hatet fortsätter mot nollan ericsson i indy..bara gå in och läs,alltid någon annans fel än herr marcus..och alla hatar Bottas där inne inklusive parkeringsvakten herr blomqvist..största hataren efter kombiracern..mr N71 skriver som om han är gud själv.och gud hatar finska förare..svinsjukt folk..på hela idiotsajten!!

Svar: Inget att bry sig om vad några mer eller mindre efterblivna kläcker ur sig, världen är full av idioter som dras med svårartad avundsjuka.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS
Det var härligt att se Kimis speed i loppet.Nog är det löjligt att se hur enkelt det är att komma förbi med DRS,men man får väl anta att det kommit till för att kompensera för att det ej går att slipstreama med dagens överkänsliga bilar.Tror du inte Brandon att detta kommer att försvinna när 2022 års regelemente införs?Ska inte Ground effect systemet komma tillbaka då?Sedan kan man ju undra över varför stallorder över radion förbjöds men förmågan att manipulera bilen från stallens depå är tillåtet.Det är ju faktiskt ett mycket tillförlitligare sätt att få stopp på exempelvis Bottas, än att förlita sig till att föraren lyder order via radion.Enda skillnaden är ju att nu behöver inte hela världen få reda på vad för skit dom sysslar med.Man har ju hört några gånger när Bottas intervjuas efter racet att han förklarar att han inte hade någon fart idag.Som jag ser det så är väl det ett förtäckt sätt att tala om de skruvade ner motoreffekten när Princen hade lite svårt att hänga med.

Svar: Hur det kommer att se ut 2022 är det svårt att sia om, FIA vågar sällan eller aldrig ta hela steget ut utan kommer med halvhjärtade designlösningar. 2022 års bilar blir en kompromiss mellan en ground effect bil och den nuvarande, jag hade velat se en fullblods ground effect bil utan framvinge och med en liten bakvinge= minimalt med drag, maximalt med downforce= lätt att ligga nära både på rakor och genom kurvpartier= många ställen att försöka sig på en omkörning. Apropå Bottas, han kommer inte få en ärlig chans att köra om titeln så länge Hamilton finns kvar hos Mercedes, det finns många sätt att sätta käppar i hjulen för honom utan att det syns, utan att åskådare märker det=Mercedes och F1 i nötskal.
Brandon Lee

skriven
#10: Carl

hej håller nog med om att bottas får stå tillbaka vi har ju alla hört underliga meddelande mellan förare o team.trots allt är han väl anställd som andreförare o Mercedes som team har chansen att bli tidernas F1team genom hamiltons alla segrar.tror nog at det smäller högre för MB än våra rättvisekrav.Världen är inte rättvis när det blir tal om pengar.Hur som helst keep up the good work med bloggen alltid lika kul att läsa.

Svar: Fair play hör inte hemma i F1, allt handlar om pengar och PR, att hamna i ett toppstall utan chans att få köra om det är ingen bra sits, men så funkar det i F1, det sportsliga kommer i sista hand hos toppstallen. Ha det bra Carl.
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Det är klart att MB var ute efter att ta rekordet med 93 segrar i det här loppet. Hade ju varit fint om det är föraren som själv väljer effekt i motorn inte depån ...men det finns så många saker som kunde vara bättre. Trots allt ganska underhållande race faktiskt roligare än flygrakor a la Tilke. Kimis 54 varv på medium ja rätt bra känsla för att få det att fungera....håller med kommentar ovan släng in Kimi i RBR tillsammans Verstappen det hade varit kul!

Svar: RBR har en stark framända så Kimi skulle nog trivas i den, men han kommer avsluta karriären hos AR även om det skulle ha varit kul att se honom i en Newey bil.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :