EVERY PICTURE TELLS A STORY

 
 
 
 
Österrikes GP blev en ganska sömnig tillställning som räddades av Alpine duons inre stridigheter, och av Verstappens och Norris fajt under de sista femton varven efter sista depåstoppet där Verstappen tog begagnade medium och Norris nya medium. Norris desperata jakt på segern påminde Verstappens körning under hans första år i F1, dumdristiga dykningar på in eller utsidan som var dömda att misslyckas i förväg, och som till slut ledde till att Norris tvingades bryta racet, och att Verstappen efter ett depåbesök för nya däck ramlade ner till en femte plats i mål. När två ungtuppar pissar revir så finns det det sällan eller aldrig en vinnare när dammet har lagt sig, utan vinnaren blir ungtuppen som höll sig utanför revirpissandet, den här gången i form av Russel som fick en seger till skänks när Verstappen och Norris tog ut varandra i en race incident där armbågarna blev alltför vassa. Det var rätt så roande att lyssna Norris gnällande efter varje misslyckat omkörningsförsök, oavsett vilken av förarna hamnade utanför banan var Verstappen den som fick bära skulden enligt Lando, både Norris och Piastri är ena riktiga gnällspikar, "han tvingade mig av banan, han korsade den vita linjen, han flyttade sig under inbromsning" och så vidare, sluta med gnällandet och bete er som man, inte som bortskämta småungar.
 
 
 Hos Alpine fortsatte den dynamiska duon med sitt inbördeskrig där Ocon ännu en gång befäste sitt rykte som en galning, jag undrar om det finns någon stallchef i F1 som är dum nog att anlita hans tjänster. Killen är helt klart lite rubbad och ställer till det oavsett vem han har som "stallkompis", jag tror inte att det finns så vårst många förare i F1 som vill vara kompisar med Ocon, snubben borde ta en pratstund med en hjärnskrynklare.
 
För övrigt kan noteras att när Verstappen i en RBR hade en fajt om segern med Norris i en McLaren, så hade Perez i en RBR en fajt med Hulkenberg och Magnussen var i sin HAAS om platserna sex till åtta, jag undrar hur mycket sponsorslantar Perez släpar med sig. Värd att noteras är även Ricciardos bedrift att för en gångs skull slå Tsunoda och samla några poäng, och att de tre bottenstallen Aston Martin, Williams och Sauber befinner sig i fritt fall.
 
Det om F1, i F2 gjorde den upphaussade Prema duon Bearman-Antonelli ingen glad, Bearman bröt racet och Antonelli lyckades med konststycket att få motorstopp när han skulle lämna depån, "megatalangen" tog sig i mål på 14 plats, jag för min del undrar om Wolff är fortfarande sugen på att ha Antonelli som en teamkompis till Russel 2025. I F3 tog Beganocic en tredje plats, för Lindblad som startade racet från andra rutan gick det sämre, han dalade ner till en sjunde plats i mål. Nästa helg är det dags för en racehelg Silverstone, ett race som man alltid ser framemot, det är en stor chans till att Verstappen och Norris åter igen passar på att ta en kukmätning genom Silverstones snabba kurvor, inte mig emot så länge det går just till utan en massa kärring gnäll.
 
 
Dagens grid girl ger tummen upp för kampen mellan Verstappen och Norris, mer sånt men helst på banan, inte utanför den, man ska hålla sig inom reviren när man pissar revir.
 
Amen,..må revirpissandet vara med er.     
 
   
 
   
 
    
 
   

RED BULL GIVES YOU WINGS

 
 
 
 
 
 
 
Grand Prix helgen på Spielberg tycks forma sig till en one man show, Verstappen för hela slanten, pole och vinst i sprint, och pole igen till morgondagens race. Under sprint kval och race stretade de andra emot, Norris till och med ledde sprintracet under en kort stund innan Max gjorde som han brukar göra och försvann i periferin. När det var dags för kval till morgondagens race blev det kattens lek med råttan, Verstappen pulveriserade motståndet, avståndet till tvåan Norris blev fyra tiondelar, en evighet på en så kort bana som Spielberg, Max lirade helt i en egen liga. Alla andraplatser måste kännas jobbiga för Norris, så nära men ändå så långt borta racehelg efter racehelg, ingenting är så mentalt jobbigt för en förare än att ständigt få nöja sig med andraplatsen. Man brukar ju säga att tvåan är den första förloraren om inte rent av den största, Norris vann ett race med tur, men stämpeln som den eviga tvåan lurar bakom hörnet, hans miss i sprintracet var amatörmässig. Nu är ju inte sprintracet mycket att skriva hem om, utan kan ses som en förlängning av den fria träningen, en eftergift för Netflix publiken som begriper noll om F1, en LM påhitt för att glädja aktieägarna i pensionsfonder, resultatet av det hittar ni på bilden här ovan.
 
Tillbaka till dagens kval, det blev blandade karameller bland toppstallen, RBR och McLaren i första ledet, Mercedes och Ferrari i det andra och det tredje, och McLaren och RBR i det fjärde. Perez fick stryk av Verstappen, Piastri av Norris, Hamilton av Russel och Leclerc av Sainz, det mest iögonfallande är avståndet mellan Verstappen och Perez med nästan nio tiondelar, stackars Sergio blir krossad av Verstappen racehelg efter racehelg. Om man kikar on board bilder med Max och Sergio, så är det en stor skillnad i hur mycket var och en får jobba bakom ratten. Max behöver knappt göra några korrigeringar med ratten, Sergio sliter och vevar med ratten som en berusad sjörövare, allt handlar om körstil och set up, för Max passar RBR som handen i handsken, för Sergio inte alls, men att Sergio blir slagen med nästan nio tiondelar är ändå lite märkligt, så mycket sämre förare är han inte än Verstappen. En annan sak som fångade min uppmärksamhet under kvalet var hur högt RBR körde sin bil jämfört med till exempel Mercedes, nu var Neweys rake inställningar i bruk igen och aerobalansen genom snabba kurvor fenomenal, hos Mercedes körde Hamilton sin bil så lågt att hela underredet släpade i backen överallt på banan, hans bil såg mer ut som en väghyvel än en F1 bil, det blir inte mycket kvar av plankan på hans lowrider i morgon om han fortsätter i samma stil. 
 
Det var 32 grader i Spielberg idag under kvalet, i morgon blir det lite svalare med 29 grader, det som blir första prioritet i racet är att ta hand om däcken, det vill säga att man unviker onödigt attackbetonad körning som får däcken att överhetta. Om Verstappen tar starten så lär han få en bekväm resa till målflaggan, RBR ser ut ruskigt välbalanserad genom snabba kurvor och är mycket stabil under inbromsningar, det enda som kan stoppa Verstappen från att ta ännu en seger är tekniska problem. 
 
Det om F1, i F2 lyckades Bearman vinna sprintracet tack vare den omvända startordningen, Antonelli var helt anonym och korsade mållinjen på en femtonde plats. I F3 gick det inget vidare för Prema duon Beganovic-Lindblad, det förstnämnda slutade på en femtonde plats i mål, och den sistnämnda fick bryta racet, i morgondagens race startar Lindblad från andra rutan, vi får väl hoppas på att han tar en podium plats imorgon. 
 
Dagens grid girl är redo med skylten för den eviga tvåan, klarar du av att slå Max Lando?
 
Amen,..må den eviga tvåan bli en vinnare en vacker dag.  
 
 
         
 
 
 
 

THE BULL RUN

 
Nu är det dags för förarna att ta sig an "ovalen" i Österrike, mycket simplare än Spielberg kan inte en bana bli, fyra raksträckor och "tjurpungen", traction och bromsar, kort varv och sprint, risk för regn och överhettande däck. Även om däckslitaget är låg måste förarna ta hand om däcken så att de inte överhettar, om det ändå händer får man garanterat svårt att försvara sig in i och ut ur första kurvan när man med överhettade däck har haft dålig utgång ut ur den sista kurvan . Nu är det ju inte enbart i första kurvan man kan sätta in ett omkörnings försök, det finns ett antal ställen som fungerar som till exempel in i och ut ur andra kurvan och några till, Spielberg är en relativt omkörningsvänlig bana. Spielberg är mer traction än aero men det skadar inte om man kan "stalla" bilen på raksträckorna, max däcktryck är satt på 23 psi fram, det vill säga betydligt lägre än senast i Barcelona, något som gör det lite lättare att styra in i kurvor när man delvis slipper den brutala understyrningen som samtliga drabbades av i Barcelona. Pirelli har åter igen valt de mjukaste gummiblandningar för Spielberg, två stopp brukar vara den vinnande melodin, och det borde inte vara alltför svårt att hitta rätt med inställningar om aerobalansen är ok. 
 
 
Väderprognoser just nu siar om både sol, höga temperaturer och åskskurar under fredag-lördag, och molnigt, lägre temperatur men upphåll på söndag, något som kan göra det normalt enkla set up arbetet till en gissningslek där man med lite tur gissar rätt.
 
Det om Spielberg, mannen på bilden här ovan med svällande biceps och magrutor har som ni redan vet blivit rådgivare hos Alpine, klippa och klistra klickbete drottningen Andersson hos AB hyllar hans comeback med rubriken "Succé för Flavio Briatore i F1", några andra har en annan syn på den gode Flavio. Den brittiska GrandPrix 247 har som rubrik "F1 Scumbag-in-chief Briatore should fuck off himself", jag håller nog med GrandPrix 247, Briatore borde hålla sig borta från F1, han är inte bara skam för sig själv utan i allra högsta grad för hela F1 cirkusen. Alpine har gjort sig av med de få duktiga ingenjörer de hade, däribland Dirk de Beer, nu satsar man istället på den övergödda fördettingen Flavio som tillsammans med annan fördetting i form av Jean Todt sjunger den höga visan om Schumacher Jrs färdigheter som förare. Att de bara orkar dessa Schumacher älskare, Schumi Jr hade sin chans och gjorde bort sig, nu finns det en chans att Sainz är dum nog att skriva på för Alpine, han är inte något värdsmästarämne, men skrotar inte heller bilar på löpande band som medelmåttan Mick. Todts påstående om att "Mick är bättre än hälften av alla förare i staruppställningen" bör man ta som sinnessvag svammel av en senil gubbe ,som borde ägna sig åt att käka spagetti tillsammans med Flavio och prata om gamla goda tider som aldrig kommer tillbaka. 
 
 
En till som borde göra sällskap med Flavio och Jean vid spagetti matbordet är Jos Verstappen, den gode Jos fick för sig att leka rallyförare i Yper rally i Belgien, gick si så där, han modifierade hjulupphängningen och lite annat en hel del, tre skitstövlar vid samma matbord vore optimalt. 
 
Dagens grid girl klarar sig utan spagetti och Briatore, det gör jag med.  
 
Amen,..må magrutorna vara med er.