
En del beskriver Monaco som att flyga med helikopter i vardagsrummet, jag för min del tycker att det mer liknar att köra husbil med trasig styrväxel i ett parkeringshus, just till Monaco byter man styrväxel i F1 för kunna trixa sig runt alla serpentin kurvor alá parkeringshus. Klyschan för Monacos del är "det är kvalet som är grejen med Monaco, spännande värre". Det må vara så, men hur bra man än kvalar delas det inte ut några poäng för det, Monaco är och kommer alltid förbli synonym för följa John, köbildning av tredje graden. Till i år försöker FIA liva upp tristessen med två påtvingade depåstopp, jag för min del har svårt att begripa varför man inte återinför det enklaste knepet som finns att ruska liv i DRS tåg fenomenet oavsett bana, nämligen tankstoppet. FIAs argumentation om det farliga och kostnadskrävande med tankstoppet håller inte, det finns många andra serier som kör med tankstopp, ett bra sätt att skapa lite spänning, lite dynamik, öppna upp för olika strategier. I Monaco kör man med så mycket vinge som det går att hitta, downforce är grejen liksom traction i form av mekanisk grepp, man skulle kunna genomföra racet med ett set däck eftersom belastningen av däcken är minimal. Greppnivån i början av racehelgen är usel på den släta stadsasfalten men ju mer gummi det läggs ner desto mer grepp går det att hitta, att även F2 och F3 kör i Monaco under racehelgen hjälper till att fixa mer grepp, men risken för graining finns där. Väderprognoser just nu siar om halvklart och temperaturer mellan 13-19 grader under racehelgen, men risken för skurar finns ju alltid där när havet ligger nära, i och med de två obligatoriska stoppen får teamen tillgång ett extra set av regndäck .
Att kvala bra är givetvis viktigt i Monaco, nära hälften av alla race har vunnits från pole och kring femton procent från andra startrutan, med lite tur med eventuella VSC-SC ingripanden finns chansen att vinna även från en mer blygsam startposition, men då gäller det att man är på rätt del av banan när VSC-SC dyker upp. I och med de förväntade låga temperaturer och det låga däckslitaget lär inte McLaren få mycket nytta av sitt trixande med bromsar för att hålla nere däcktemperaturen bak, om trixandet nu finns kvar överhuvudtaget. Inför det föregående racehelgen i Imola kom nämligen FIA med två direktiv, dels att de skulle slå ner på all form av trixande för att hålla nere däcktemperaturen bak, och dels att teamen inte skulle trixa med materialet till "skid plates"i syfte att kunna köra bilen lägre utan att plankan skulle utsättas för mer slitage, det kan hända att de här direktiven drabbade Macken mer än några andra.
De fyra stora lär hålla sig framme i Monaco i vanlig ordning, långsamma kurvor har inte varit RBRs melodi, men med Max bakom ratten vet man aldrig, han har förmågan att leverera det lilla extra, men jag tippar Leclerc som polemannen. Visst har Ferrari varit svaga i kval, men Monaco är ingen vanlig bana, utan där ökar betydelsen av förarens insats när bilen kan inte briljera aerodynamisk genom snabba kurvor eller stalla på långa flygrakor. På så sätt är Monaco mer förarbana än några "riktiga" banor, dock skulle jag personligen inte sörja en sekund om Monaco försvinner ur racekalendern, vill jag se köbildning så kan jag besöka parkeringshus.


All nödvändig information inför racehelgen hittar ni på bilderna här ovan, om det smäller redan under första varvet och SC dyker upp, så kommer alla dyka in i depån för att göra sig kvitt med det första, obligatoriska stoppet och därmed punktera den tilltänkta nyttan ur underhållnings synpunkt med två depåstopp, vi får väl vänta och se hur det artar sig för FIAs nymodighet för Monaco att skapa lite spänning.

Dagens grid girl bryr sig inte om att åka till Monaco, det kostar mer än det smakar, det kommer riktiga banor lite längre fram som är mer värda att besöka än rikemans armhålan vid medelhavet.
Amen,..må den frånvarande sommaren vara med er.
Har sett på Tik Tok att man ska göra en Formel 1 Musse Pig serie, fy fan. Nu vill man marknadsföra F1an för småbarn mellan 4-9 år allt detta i jakten på pengar. Kul att F1 blir populärare men det ska inte marknadsföras inom en vis ålder, utan istället för alla i alla åldrar som gillar bilar och bilsport istället
skriven