IMOLA IMAGINATION

 Imola ger en illusion om något bra i raceväg, men det blir bara en illusion, rolig bana för förare, men helt kass ur underhållningssynpunkt för publiken. Nyckeln till framgång i Imola är ett lyckat kval, missar man i kvalet blir en podium bara en avlägsen dröm, så svårt är det att ta sig förbi på Imola, banan är tok för smal för dagens groteskt stora bilar och har bara en DRS zon. I och med allt det ovannämnda öppnar sig möjligheten för RBR, Ferrari och Mercedes att utmana McLaren om podiums med lyckat kvalprestation, McLarens bromsmagi är inte lika effektiv i låga luft-bantemperaturer som i höga, men mer om det i slutet av inlägget. Att hitta rätt set up bör inte ställa till problem på Imola, allt handlar om att hitta den optimala totalbalansen, det enda som skulle kunna liva upp tillställningen är ett SC ingripande eller några regnskurar, dock siar väderprognoser just nu om sol och temperaturer mellan 19-23 grader.
 
 
För första gången i år har Pirelli har tagit med sig C6, ett stopp är det vanliga, man startar med medium och avslutar med hårda, mjuka är för kval. 
Har man misslyckats i kvalet kan man testa med att göra tvärtom, starta med hårda istället och hoppas på ett SC ingripande i slutet av racet, med lite tur kan det räcka långt. I och med att även F2 och F3 kör i Imola läggs det mycket gummi på banan, något som behövs eftersom greppnivån från asfalten är högst medioker även med de mjukaste gummiblandningar. 
 
Apropå McLarens trixande med bakbromsar, allt handlar om kylningen av bromsar, det sitter ett antal in och utluft kanaler i Mackens bakbromsar vars syfte är att hålla nere temperaturen i bromstrumman som täcker själva bromsarna,och därmed även i fälgen-däcket för att bibehålla den optimala däcktemperaturen för det optimala greppet. För det mesta brukar trixandet med bromstemperaturen handla om att värma upp däcket, här är det tvärtom, enligt FIA är Mackens system "kreativ men laglig". Under den fria träningen samlar Macken in data med en sensor för att hitta den optimala in-ut flödet för kylningen av bromsarna, under kval-race tejpar man över sensorn eftersom det är inte tillåtet att använda sensorer under kval-race att samla in data. McLaren har även lagt ner mycket arbete på den "inre aerodynamiken" inklusive placeringen av kylare, något som märktes under det föregående racet där Macken hade mycket mindre behov av att "öppna upp" bilen för bättre kylning med diverse kylkanaler, något som i sin tur innebär mindre störningar av aeroflödet som styrs av flexaero. Över ett varv spelar inte däcktemperaturen  bak en avgörande roll, men väl i racet i allra högsta grad som man fick erfara senast i Miami, när andra fick problem med greppet bak när däcken överhettade kunde Mackens dynamiska duo segla ifrån utan några som helst problem med däcktemperatur som höll sig "inom fönstret". 
 
Så, vem/vilka kan tänkas utmana McLaren i Imola? Tja, Max kommer att göra det utan tvekan, kanske även Leclerc om Ferrari hittar rätt med inställningar, Antonelli kan bli kvalets "svarta häst" och så vidare, på en bana där det är svårt att ta sig förbi kan man chansa med en ren kval set up för att ta pole ,och sedan agera en rörlig chikan under racet att hålla andra bakom sig, kvalet blir intressant att följa. Apropå förare, Doohan fick flytta på sig för Colapinto som väntat, hur länge Lawson kan behålla sin racesits återstår att se, Red Bull är sugna att testa om Lindblad håller måttet. Nu får ju Colapinto bara fem race för sig att bevisa att han förtjänar racesitsen hos Alpine, det kan bli samma visa hos RB. Lindblad får lite längre fram chansen att visa upp sina färdigheter under några race bredvid Hadjar som är en hård nöt att knäcka, lyckas han imponera stalledningen kan det bära långt, gör han inte det kan F1 karriären ta slut illa kvickt. 
 
Dagens grid girls hintar om att även Toyota är sugna på att göra en come back i F1, det lär inte dröja länge innan HAAS döps om till Toyota som vill satsa på F1 istället för WRC.
 
Amen,..må "greppet bak" vara med er.  
 
          
     

Kommentarer :

#1: Håson

På planetf1 finns en intressant artikel om just Mclarens bromskylning. Om den stämmer så är det väldigt innovativt!

Skriver inte ofta, men stort tack brandon! Alltid kul att läsa dina inlägg, du blandar f1 med allt möjligt på ett helt fantastiskt sätt!

Svar: Den teorin köper jag inte, FIA skulle slå ner på sånt, det handlar ju volym också när något går över till vätskeform. I F1 har man lekt länge med värmekonduktivitet, värmeflödet från den varma sidan till den kalla sidan, testat med olika material eftersom det handlar om materialspecifika egenskaper, det är inte bara Macken som pysslar med sånt, alla gör det, men Macken tycks ha hittat en perfekt kombination av olika material som leder bort oönskad värme. Ha det Håson.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :