BARCELONA BARBEQUE

 
Dags för Barcelona Barbeque med temperaturer mellan 27-29 grader och gassande sol, klarar man inte av det är man både stekt och rökt. Circuit De Catalunya är lika med "du kommer nära, men du kommer inte förbi", något som Verstappen använde sig av i sin debut för RBR när han höll Räikkönen i en Ferrari bakom sig varv efter varv och vann racet. Numera är den sista chikanen som gjorde livet surt för förarna borta, men fortfarande gäller det att vara nära nog genom sista kurvan för att eventuellt kunna ta sig förbi i slutet av start-målrakan. Dock är inte racet det mest intressanta med Barcelona, utan den fria träningen när stallen testar uppdateringar och letar efter de rätta inställningar. Det finns ingen annan bana som så brutalt avslöjar eventuella svagheter i bilens grunddesign eller för den delen bekräftar att man är på rätt väg, fungerar bilen i Barcelona så fungerar den på alla banor. 
 
Fram till nu har McLaren haft den bästa allround bilen med få svaga punkter, trixandet med bakbromsarna har hjälpt stallet att hålla temperaturen av bakdäcken "inom fönstret", hur det blir med det i Barcelona återstår att se, FIA kom ju med ett direktiv om att man kommer inte acceptera någon form av trixande för att hålla däcktemperaturen bak "inom fönstret". Samma sak gällande flexaero som man kommer att kontrollera när bilen är i rörelse ute på banan, hur mycket dessa två direktiv kommer påverka de olika stallen är svårt att sia sig om i förväg, det är först under den fria träningen man kan se vart det lutar åt. 
 
Med eller utan sina trixhjälpmedel  kommer Macken att fortfarande vara starka även i Barcelona, men man ska inte räkna bort varken Ferrari eller RBR.Den förstnämnda har faktiskt haft bra racepace under de senaste racen, och tycks även ha hittat bot för sin svaga kvalpace, den sistnämnda är som bäst på banor med snabba-medelsnabba kurvor som Barcelona, hur Merca kommer att hantera utmaningen på CTC återstår att se, höga temperaturer brukar inte riktigt vara deras grej. 
 
Bakom de "fyra stora" lär det blir en jämn kamp om de sista poängplatserna, då i första hand mellan RB och Williams, mycket hänger på hur man lyckas i kvalet, även om det sista chikanen innan start-målrakan är borta är det fortfarande svårt att sig förbi på CTC.
 
Till Barcelona har Pirelli med sig de hårdaste gummiblandningarna, banan går hårt åt däcken, belastningar är höga och de förväntade höga temperaturerna gör däckslitaget ännu värre, två stopp är det normala och förarna brukar använda samtliga tre gummiblandningar i racet. 
 
Det om Barcelona, även Indygänget har varit i farten i Indy 500, i Sverige pratades det mycket om hur Penske stallet och Newgarden hade fuskat och fick sitt välförtjänta straff, racet vanns av Palou med Mackan som god tvåa, jubel i Sverige tills det visade sig att även Andretti och Ericsson hade fuskat och Mackan flyttades ner till en trettioförsta plats. Jag gjorde mitt halvårsbesök hos Anderssons F1 blogg, för att se vilka reaktioner Mackans lika välförtjänta straff hade väckt. Det var inte mycket, varken hos bloggaren eller hos hennes sekt, lite "våra barn, andras ungar" över det hela, årets mjölkkanna race tycks ha flyttats till handlingar. Jag blir alltid lika fascinerat över det fabulöst hjärtliga stämningen i Annas gubbdagis, ordväxlingen är rå med "glimten i ögat" när man upp till 80% i kommentarer pratar om allt annat än racing, man hånar och vräker ur sig spydigheter till gubbdagis fröken Anna tar sina barn i örat och kräver att hennes undersåtar rättar sig in i ledet. Det finns några hos Anna som kan en hel del om F1, några andra som tror att de kan en hel del, Wiki-Google experterna som tror att allt som de hittar i nätet är sant, och sist men inte minst Netflix gänget, hangaround-prospect individerna som söker ljuset hos "jag har följt F1 30 år" kärnan genom att smutskasta alla andra utanför sektskapet. Rätt så roande måste man väl ändå medge när dagisfröken Anna tydligen med jämna mellanrum lättar eller skärper sina restriktioner angående språkbruket, synd bara att dessa "jag har följt F1 30 år" har inte lärt sig något om F1 under sina 30år, utan använder en F1 blogg för att vädra sina förkortakommanden i livet för allmän beskådan.
 
Nog om diverse pajaser hos Andersson, efter en avslutad Formel bil karriär kan man satsa på något annat som brummar...
 
...Kimi gjorde ett hemlig test på brittiska öarna när han fortfarande körde för Ferrari, nämligen att efter avslutad F1 karriär att satsa på åkgräsklippare racing, men brist på sponsorer satte stopp för det.
 
När talangen inte räckte till hela vägen till F1 satsade Rydel på BTCC i en Volvokombi som han ibland lånade ut till Lammers...
 
...Ericsson som oval specialist skulle kunna ha en framtid i Indien efter avslutad Indy karriär, ITTC på väldigt korta ovaler med standart bilar...
 
...en remJohan i svenska färger skulle nog bli en succé, den går ju att backa lika fort som köra framåt, en väl så viktig detalj i ovalracing när man söker luckor i trafik och slipstreamar. Vem vet, Rausing kunde vara intresserad av att sponsra igen med tanke på den lukrativa, Indiska marknaden med alla heliga kor, mjölkburkar för mer än en miljard människor är inte fy skam. 
 
Det var allt för idag "med glimten i ögat", det är fritt fram för alla pajaser att ha en åsikt om allt ovannämnda,.med "glimten i ögat" förstås. 
 
Dagens grid girl från det föregående inlägget är åter igen i tjänst, och kan även tänka sig att åka till Barcelona, så även jag.
 
Amen,..må barbeque vara med er.  
 
         
 
     

Kommentarer :

#1: Anonym

Indien oval måste väl ändå vara det sjukaste hittills ! Aldrig sett förut, hysteriskt roligt. Fortsätt skriv Brandon du har det… mvh // sigge

skriven
#2: Genc

Håller med om de nya fansen som kommer ifrån Flixen, och det är att de är ett gäng puckon som gillar att förnedra förare som har varit med om allvarliga olyckor på YouTube som Perez 2011 i Monaco och Tom Pryce dödsoylcka 1977 i Sydafrika. Pga det tycker jag att dessa idiotopater borde istället hålla sin till sitt droganvändande och drickandet av 100 ölburkar per dag på sina filmer som där istället för att förnedra våran sport med såna oacceptable dumheter som jag har sagt. Men även också kunnigheter som de ”tror sig” ha trotts att de egentligen begriper noll om F1 överhuvdtaget.

skriven

Kommentera inlägget här :