MCLAREN´S MAGIC MOMENT

 
 
Som jag förutspådde i det föregående inlägget, blev Miamis GP en uppgörelse mellan valda set up där dem som hade valt torr set up gick vinnande ur striden, Verstappen hade säkert dansat en regndans före racet, men regnet uteblev och med det även chansen till en racevinst, RBR bil på torrt underlag räckte bara till en fjärde plats. McLarens flexaero gav deras dynamiska duo vingar där Piastri ännu en gång drog det längsta strået när Norris ännu en gång gjorde bort sig redan i första kurvan, man brukar ju säga att man sällan eller aldrig vinner racet i första kurvan. Det är märkligt hur svårt Norris har att läsa situationen rätt ute på banan, istället att följa efter Verstappen några varv för att se var han är sårbar gör han en tjurrusning in i första kurvan som var i förväg dömt att misslyckas, han borde väl ha lärt sig att Verstappen inte flyttar på sig frivilligt, snabb är han, Norris, men kör alltför ofta med huvudet under armen, fortsätter han med det blir han aldrig världsmästare i F1.
 
Piastri tackade och tog emot, Verstappen stretade emot länge och väl i en bil som var rätt så bra genom snabba-medelsnabba kurvor, men bedrövligt dålig genom långsamma, ovillig att styra in, dålig balans och saknade allt vad traction heter, RBR räcker till över ett varv med Verstappen bakom ratten, men i racet när däckslitaget gör sig påmind tappar den allt och lite till. Russel korsade mållinjen halvminuten efter McLaren duon med Verstappen hack i häl, Mercan var inte snabb den heller, men var bättre genom långsamma kurvor än RBR, något som gav Russel tredjeplatsen i mål. Williams hade chansat med en renodlad torr set up, något som betalade sig i form av en femte plats för Albon och en nionde för Sainz, Antonelli som inte än har lärt sig hantera däcken under ett helt race blev sexa följd av Ferrari duon Leclerc-Hamilton.
 
Ferrari hade uppenbart gått mer åt regn set up hållet, något som inte fungerade i racet, dock var Hamiltons ordväxling med raceingenjören rolig att lyssna där Lewis bland annat kom med ett förslag att de skulle ta en tepaus när de funderade huruvida de skulle komma med stallorder att Leclerc skulle släppa förbi Hamilton som just då var snabbare. Efter många om och men kom stallordern, men Hamilton klarade inte av att jaga ikapp Antonelli så Ferrari duon bytte plats igen, sedan informerade stallet Hamilton om att Sainz var bara 1,5 sekunder efter, och Lewis replikerade med frågan "ska jag släppa förbi honom också"? Det är uppenbart att saker och ting hos Ferrari inte fungerar som Hamilton önskar sig, Ferrari gänget har en sällsynt förmåga att klanta till det på olika sätt, deras värsta misstag kom dock då när de bestämnde sig att inte anlita Neweys tjänster trots det att de hade åratal jagat honom för posten som chefsdesigner för stallet. Hur kom det sig? Jo, Newey hade som villkor att han ensam skulle få bestämma allt  angående designarbetet med bilen, Ferrari svarade med att hos dem jobbar man alltid i grupp och tar gemensamma beslut och drog tillbaka sitt jobberbjudande. Kan var det mest korkade beslutet någonsin i Ferraris historia, ju fler kockar desto sämre soppa, årets design grupparbete är ett fatal misslyckande, kombinationen Hamilton-Newey var värt en chans, dock inte enligt Ferraris ledningsgrupp, det blir intressant att följa hur nästa års bil artar sig hos Ferrari när deras kockar kokar soppa av titanspikar och kolfiber. 
 
Dock ska man inte dra förhastade slutsatser av det faktum att Ferrari duon fick stryk av Williams chauffören Albon, Williams hade som sagt var satsat på en renodlat torr set up, så det är inte så att Williams har hittat någon magisk uppdatering och ligger i och med det plötsligt före Ferrari, utan slutresultatet är set up relaterad, men bra jobbat av Williams, Albon och Sainz. Tsunoda hade en jobbig helg och fick i racet ett fem sekunders tidstillägg men klarade ändå av att ta den sista poängen, samarbetet mellan stallet och Tsunoda tycks inte fungera något vidare, dock sa man från stallets sida redan i början av säsongen att Tsunoda ska bara jobba som Verstappens hjälpryttare och inte försöka tävla mot honom, en normalsituation för andraföraren hos RBR.
 
Hadjar missade sista poängen med några hundradelar, om han saknade farten eller drabbades av stallorder från RBR låter jag vara osagt, Ocon var med i poängjakten ett tag men slutade till sist på en tolfte plats, Gasly i sin Alpine hittade ingen fart under racet, Hulkenberg gjorde vad han kunde, och AM duon Alonso-Stroll var lika vilse i pannkakan som vanligt. Den dynamiska klantduon Lawson-Doohan tog ut varandra ur racet och Bortoleto och Bearman tvingades bryta med PU problem. 
 
Max fick använda max bromseffekt i en bil som inte ville styra in i långsamma kurvor, en femte titel blir en alltmer avlägsen dröm med låsta bromsar. Dock ska inte McLaren gänget känna sig alltför säkra om att kamma hem årets båda titlar, till Barcelona kastreras deras främsta vapen i form av den flexande, allsmäktiga framvingen, en framvinge som styr hela aeroflödet och skapar den optimala aerobalansen. Det blir intressant att se vilket/vilka stall drabbas hårdast av kastreringen av flexaero, Macken kan stå med byxorna nere i Barcelona, och det är många race kvar av årets säsong.
 
Dagens grid girls fortsätter men rulla hatt temat, till nästa race om två veckor byter man till en keps när man landar i Europa.
 
Amen,..må magiska ögonblick vara med er.    
     
 
   
 
      

Kommentarer :

#1: Tomi

Tack för ett bra inlägg . Känns som att kunde ha gått ännu sämre för Ferrari utan SC perioder. Ja det är märkligt med Ferrari med de resurserna, de tar liksom egna lite vad skall man säga , det skall bara gå beslut trots att logiken säger nåt annat. Längesen nu , men vad var skillnaden tycker du när Ross Brawn var en del av Ferrari, det gick ju bättre då? Kimi lär ju få fortsätta att vara deras senaste världsmästare....
Tycker att det är lite överraskande med Piastri, trodde att Norris var snabbare , kan ju vända än förstås men verkar som att Piastri fått det där lilla mentala övertaget...
Ha det gott...

Svar: Ferraris största problem är att de inte har någon bra aerodynamik snubbe, McLaren har Neweys gamla parhäst från RBR, Peter Prodromou, Merca har Allison som Ferrari var dumma nog att släppa, RBR har haft Newey som Ferrari tackade nej till i sin märkliga självgodhet, de kan verkligen konsten att skjuta sig själv i foten. Piastri tjänar på Norris misstag, Norris har mer råspeed men gör dumma misstag, han skulle må bra av att ha kontakt med en idrottspsykolog. Ha det bra Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :