

Årets vaggvisa i Monaco med "knee-jerk rules" bjöd på sömnsjuka från start till mål, de två obligatoriska depåstoppen skapade köbildning av tredje graden när stallkompisar hjälpte varandra, en gasade och den andra bromsade, depåstopp för det förstnämnda,sedan bytte de plats och upprepade samma procedur igen, RB och Williams fick resten av startfältet gå på knäna på ett tröttsamt sätt med FIAs nya knee-jerk rules. Det mest spännande i "kampen om segern" hände i första kurvan när Norris låste bromsarna, sedan hände inte mycket i topp tio jämfört med kvalet, Alonso fick bryta, Hamilton tog sig förbi Hadjar och Sainz ärvde tionde platsen, det var allt, FIAs påhitt gjorde racet ännu mer tråkig när bilarna användes som rullande chikaner för att hjälpa teamkompisen.
Norris har haft som vana att göra många små misstag både under kval och i race, idag skötte han sig, men Ferrari har lika bra racepace som McLaren, hittar de några tiondelar till under kvalet så kan det räcka långt, det blir intressant att se hur styrkeförhållanden mellan stallen påverkas av kastreringen av flexaero i Barcelona. För RBRs del var det "rätt" förare som vann, om Macken duon fortsätter att ta poäng av varandra har Verstappen chansen att hänga med i titteljakten, och om Ferrari hittar lite mer kvalpace kan det bli riktig kamp om årets förartitel om Ferrari duon tar poäng av McLaren och RBR. Verstappen hade inte farten att kriga om segern i Monaco, men hade tur när Hamilton fick tre platsers nedflyttning till racet, annars skulle han nog hamnat på en femte plats i mål.
Mercedes duon hade inte mycket att komma med efter deras misslyckade kval, i racet fastnade de bakom Williams rörliga chikan utan chans att ta sig förbi, FIA borde sätta en gräns hur sakta man får köra i ett race ur strategisk synpunkt. Strategi i all ära, men om dess enda syfte är att bromsa andra borde man göra något åt det, det som utspelades i Monaco idag gör ingen glad, varken publiken eller förarna, omkörningar bör verkställas på banan, inte på depån när teamkompisen agerar en rörlig chikan. Hadjar var med igen och lekte med de stora grabbarna, Ocon gjorde ett av sina sällsynta "jag kände för det idag" race, medelmåttan Lawson lyckades ta några poäng, och Williams duon trixade till sig några även de som sagt var.

Det om F1, i F2 fick polemannen Alex Dunne erfara den gamla sanningen att man sällan eller aldrig vinner racet i första kurvan, irländaren fick se sig passerat av Victor Martins fram till första kurvan, men ville inte ge sig utan försökte ta insidan och orsakade en kalabalik utan dess like, en tredjedel av starfältet försvann i första kurvan. När racet kom igång satte Beganovic sin bil i muren, och Lindblad sänkte sig själv genom att köra för fort i depån, i och med det förvandlades en tredje plats till en femte, som sagt var, han är för ivrig att visa sig på den styva linan, sånt kostar poäng. I F3 skrapade Taponen ihop några poäng till med sjunde plats i mål, han gjorde en helt ok första racehelg i Monaco som rookie på en bana där kunskap om banan är guld värd.
Nästa race går i Barcelona, en bana som inte direkt är känd för sina omkörningsfester, men vem vet, FIAs ständiga justeringar av regelverket kan ha en positiv påverkan på racet när vissa nymodigheter får kalla handen av FIA, den som lever får se.

Dagens grid girl hoppade över dagens race, hon satsade istället på att kika när gräset växte, lika bra det, hon missade inte mycket.
Amen,..må det växande gräset vara med er.
Förresten! Vad har du att säga om året Indy 500? Hade själv hoppas på att Schwartzman skulle vinna, så att han kunde bevisa för F1 världen hur snobbiga de har blivit nuförtiden där pengar kommer i första hand hos de istället för talang