

Det råder landssorg i Italien, både Ferrari duon och Antonelli åkte ut i kval två, den Italienska pratmakaren Domenicali har nog rätt, Italien behöver inte två GP, det räcker bra om Ferrari gör bort sig på en bana. Dock kan man fråga sig varför det är ok att USA har tre race eftersom mannen i fråga tycker att två race i ett och samma land är för mycket, snacka om att springa äranden åt Liberty Media.


Kvalet började i ett rasande tempo när Tsunoda redan i kval ett tog på allvar det här att Red Bull ger dig vingar, visst flög han och rullade runt, men blev bryskt vingklippt av muren, tur i oturen var att halo gjorde sitt jobb och Tsunoda fick behålla huvudet som han hade under armen, går man för högt på kerbsen i en ground effect bil så försvinner all downforce på en gång.

Briatores nya guldkalv Colapinto hos Alpine ville inte vara sämre, utan fortsatte därifrån han lämnade hos Williams och satte sin Alpine i muren i sitt första kval för sitt nya stall, jag undrar hur den goda Briatore tänkte när han ersatte en klantskalle med en annan, det enda skälet jag kan komma på är att den här klantskallen har mer pengar med sig än den föregående.
Nog om klantskallar, de flesta skötte sig med Piastri i spetsen som med några hundradelars marginal satte Verstappen på plats,trean Russel var distanserad med en futtig tiondel och den prestationsångest drabbade Norris med två, det vill sig inte för den gode Lando som tycks ha franska nerver så britt som han är. Alonso och AM spelade högt spel med medium när andra använde mjuka, en chansning som betalade sig i form av en femte ruta, man kan kanske fråga sig varför inte flera gjorde samma val eftersom det hade visat sig att medium kunde faktiskt vara snabbare än mjuka som tog slut redan efter ett halvt varv, men jag antar att man ville ha färska mediums till racet. Sainz kvalade ut Albon, värdsrekordhållaren av "åka ut i kval ett" aka Stroll tog världen med storm med sin åttonde ruta, och den franska duon Hadjar-Gasly gjorde åter igen ett bra jobb genom att ta sig till kval tre där de hamnade i ruta nio och tio.
Ferrari har haft problem när de tvingas köra bilen för högt för att undvika för mycket slitage av plankan, hög ride height är lika med förlust av downforce. Ferrari saknar en aerodynamiker av rang som kan fixa problemet, men att sluta som elva och tolva på hemmaplan bara ett stenkast från Maranello är förnedrande, de är säkert jättenöjda med sitt beslut att tacka nej till Neweys tjänster. Antonelli drabbades av det stora darret inför hemmapubliken och blev inte bättre än trettonde, men är man bara arton år gammal har man framtiden för sig, han kommer igen. Bortoleto kvalade ut Hulkenberg, Colapinto han med att sätta femtonde tiden innan han kvalade ut sig själv, klantskallen Lawson fick åter igen stryk av nykomlingen Hadjar, de sista platserna i kvalet gick till HAAS duon Ocon-Bearman där den sistnämnda hade ett bra varv men blev av med det på grund av rödflaggan, ett beslut av domarna som kan diskuteras.
I racet imorgon är det som vanligt däckshanteringen som fäller avgörandet om SC håller sig borta, tar Piastri ledningen bör han kunna klara av att hålla Verstappen bakom sig, RBR har bra bil genom snabba-medelsnabba kurvor, men Macken tar hand om däcken bättre, tar Verstappen starten kan allt hända, varken han eller Piastri flyttar på sig frivilligt.

Dagens grid girl bär Ferrari färger, men är svart i sinnet efter Ferrari duons magplask, det lär inte bli någon Ferrari förare på podium om inte halva startfältet tvingas bryta racet.
Amen,..må lördagens förlustelser vara med er.
Domenicalli är verkligen imbilisk som fan, hade jag varit han hade jag både behållt Imola och Monza, med att låta Imola vara en del av Europas GP tillsammans med Nurburgring. Medans Monza som traditionellt är Italiens GP, racen i USA som är Texas hade jag haft vart tredje år tillsammans med Road America och Indianapolis. Medans Miami hade jag tagit bort kalendern, då banan är på tok för dålig. Medans Vegas hade jag gjort en bättre version av. Som är bättre än den nuvarande som är värsta tv spels banan.
skriven