THE HARDER THEY FALL

 
 
Max Verstappen gjorde det som förväntades av honom, tog pole på hemmaplan, inte med mycket men bra gjort av honom att knäcka kvalspecialisten Leclerc. Sainz på tredje plats blev inte långt efter han heller, det var jämt värre mellan topptrion, sedan blev det ett hopp ner till fyran Hamilton med tre tiondelar, och hela sju tiondelar till femman Perez som klantade till det i sitt sista försök och snurrade, något som i sin tur satte käppar i hjulen för dem som låg bakom mexikanaren i sina sista kvalvarv när de fick lyfta av för gulflagg.  Verstappen kvalade ut Perez, Leclerc gjorde det samma med Sainz, Hamilton slog Russel, Norris sopade banan med Ricciardo, Schumacher kvalade ut Magnussen med 3 tiondelar, Tsunoda slog Gasly, Stroll gjorde processen kort med Vettel, Ocon spöade Alonso, Zhou slog Bottas och Albon Latifi och så vidare.
 
Kval är kval, i morgon får vi veta lite mer om med vilka inställningar förarna kvalade med, i vissa fall måste man kompromissa med inställningar på grund av materialets svaga punkter, man kanske offrar några startrutor i kvalet för bättre racepace. Man måste även i förväg ta hänsyn till däckslitage när man bestämmer sig för med vilka inställningar man kvalar-kör racet med, hur bilen fungerar med olika bränslemängder och så vidare, set up arbetet är en komplicerad process där man måste göra vissa kompromisser. Vi har även kommit så långt in i säsongen, att man måste ta ett beslut om huruvida det lönar sig att uppdatera årets bil eller bör man satsa redan allt på nästa års bil. De fattiga som till exempel AR har inte mycket att välja mellan, de når ju inte ens upp till budgettaket, och måste därmed hushålla med sina tillgångar. Deras förmodligen sista uppdatering gick ut på att bli snabbare rakt fram, något som de lyckades med, men tappade samtidigt fart genom långsamma-medelsnabba kurvor, något som märktes idag på Zandvoort, har man en bil vars aerobalans punkt  "vandrar" ,så blir resultatet därefter som i fallet med AR. RBR är ARs motsats, en perfekt aerobalans tillåter dem köra bilen med mindre downforce än deras konkurrenter som måste skruva på mer downforce för att kunna konkurrera med RBR, något som i sin tur leder till mer drag som bromsar deras framfart, en catch  22 läge med andra ord där allt handlar om den ultimata aerobalansen. Några stall passar på under den fria träningen att redan testa sin bil efter nästa års regler, kör med högre rideheight för att simulera det som komma skall samtidigt som man skruvar på lite extra vinge bak för att efterlikna den extra downforce effekten som kommer från en högre diffuser nästa säsong, det ger mervärde att redan nu testa med tanke på nästa år om man inte kan förbättra sin position i konstruktörsmästerskapet.
 
Att någon skulle kunna ta ifrån Verstappen årets VM titel finns inte, han har i stort sett råd med att bryta tre race, ja, nästan fyra och ändå behålla ledningen i VM, de andra får sikta sig in på att bli best of the rest, dock brukar man säga att tvåan är den första förloraren. Det är alltid lika kul att läsa vad hobbyjournalister, "F1 experter" och fans har för åsikt efter den fria träningen, "Nu jävlar har Mercedes kommit ikapp", eller "Nu jävlar tar Ferrari det här", träning är träning, det är i kval och race det gäller, jag tror att RBR gärna låter Mercedes och Ferrari tävla om titeln "träningsmästaren".   
 
Det om kval, inställningar och träningsmästare, Piastri är nu klar för McLaren, och måste nästa år upp till bevis för att visa sig värt alla slantar som McLaren har betalt för att bli kvitt med Ricciardo och få Piastri. Det blir ingen lätt uppgift för den unga australiensaren, Norris är giftig snabb och har slagit snabba stallkompisar på löpande band, Piastri tog F2 och F3 titlarna med det bästa stallet, många är snabba när man sitter i bästa bilen, i F1 kommer han inte göra det, McLaren har en bra bit kvar att nå toppen. Gasly sägs bli hans ersättare hos Alpine, vart Ricciardo tar vägen återstår att se, några pratar om AT, något som jag inte alls tror på, de kommer nog satsa på en ung talang istället. Schumacher gör allt för att förbättra sina chanser att få stanna i F1 samtidigt som FIA och LM gärna vill se en jänkare i F1, jag antar att sponsorslantar blir en avgörande faktor, så brukar det vara i F1, no money, no honey.
 
Audi och Porsche sägs vara på väg in i F1 2026, i första hand som motorleverantörer, lite kul med tanke på att 40% av Audis vardagsbilar som hamnar på en bärgare gör det på grund av motorproblem, hur ska de kunna bygga en fungerande F1 motor när de inte ens klarar av att bygga fungerande bruksmotorer?
 
 
Det var allt för idag, dagens grid girls är inte roade av idioter från den nederländska babiankören som kastar rökfacklor ut på banan, hur tänker dessa idioter om de nu överhuvudtaget tänker något alls?
 
Amen, må den "orange armen" köra upp sina rökfacklor där bak.     
 
 
         
 
 
         
 
 
      

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Audi skulle väl inte tillverka motorn utan alla de där mgu k, x och y eller vad de nu heter igen? På tal om hobbyjournalist, jag är ju en soffpotatis journalist men känner ändå att jag är hundra gånger bättre än Viaplay:s Janne. Varenda kval, race är det ett jäkla tjatandes om Verstappen. Nu är det dags för,q3 jag tror Verstappen kommer ta det. Följt av oj LeClerc det var bra att bara vara några hundradelar efter klapp på huvudet. Usch jag kräks. Ett rövhål är vad han alltid varit och alltid kommer vara.

skriven
#2: Tomi

Jävligt roligt att se rangordningen på en riktig bana jämfört med Sandvorth eller vad banan heter vilken kalleankabana .,..skulle vara roligt att höra vad Adran N tycker om helgens bana....Brandon förklara för mig hur AR kan ha fallit igenom totalt? Tack för din blogg som vanligt...

skriven

Kommentera inlägget här :