PUSH ANY BUTTON

 
 
 
 
 
Några ord om diverse knappar i en F1 ratt hos Mercedes, inklusive "magic button". För att börja med så trycker man sällan eller aldrig en knapp, utan det finns en för mappning och + och - var på sin sida för finjustering.  Vi tar bromsbalans som ett exempel, BBAL knappen för val/mappning, BMIG för justering och BB- och BB+ längst ner på ratten för finjustering. Den eller rättare sagt de "magic buttons" sitter på var sin sida på baksidan av ratten, man trycker inte bara en knapp och all bromsbalans flyttas till frambromsar, mer än 75-78% brukar man inte använda för att få upp bromstemperaturen till en omstart.  Växelspaken sitter rätt så högt, så det är naturligt att föraren har vänsterhandens fingrar där uppe, men man måste klanta till det ordentligt för att av misstag trycka på den magiska knappen. Om man däremot överdriver proceduren att få upp bromstemperaturen, så kan bromsarna överhetta till den grad att bromsverkan reduceras kraftigt och man åker av. Nu använder man inte enbart bromsarna för att få ner hastigheten, utan även motorbroms,  hur mycket motorbroms man använder sig av varierar från förare till förare.
 
Några andra knappar/reglage som används flitigt av föraren är de för justering av diffpåverkan, det finns tre av dem. Det röda till vänster med texten ENTRY för att aktivera, och det blåa till höger med texten HI SPEED för justering genom snabba kurvor för att motverka över/understyrning för bättre balans, samt ett  vit reglage av samma typ med bokstäverna MID, som står vertikalt längre ner i ratten på vänster sida för justering genom medelsnabba -långsamma kurvor av samma skäl, även de här följer samma mönster ur användingssynpunkt, val-justering -finjustering-vänster-höger, snabb kurva-medel/långsam. Diffen i en F1 bil skiljer sig något från en "svetsdiff" i en Volvo 740, den jobbar febrilt för att maximera grepp/traction/balans in i-genom-ut ur varenda kurva enligt förarens önskemål och körstil när han justerar diffen. 
 
Längst upp till höger har vi en gul knapp med bokstäverna PL, "farthållaren" när man kommer in i depån , den lila +1 knappen är att bläddra i LCD skärmen ett steg i taget för kontrol av sensorer i bil-PU, och den orange knappen med PC sänder en  signal från bilen till depån för att varna pit crew om något är på gång med bilen ute på banan. Den blåa knappen med OT är lika med övertagande, push to pass, TALK är för konversation med depån, radioknappen. Längst upp till vänster har vi den blåa knappen med N för neutralläge för växellådan,håller man in knappen lite längre så aktiveras backläget,  den lila +10 är för snabbkontrol av sensorer bil-PU, och den gula med bokstäverna DRS är givetvis för DRS. Om vi fortsätter neråt på den vänstra sidan av ratten, så hittar vi en svart knapp med bokstäverna MARK som gör en "mental note" i telemetrin när föraren vill göra ingenjörer uppmärksammade av något i bilen, vad den röda knappen med det vita krysset gör vet bara förarna och Mercedes. Det gula vridreglaget längst ner till vänster sköter det mesta av hybridsystemet som till exempel energisamlandet/magasinering/återanvändning, hur turbo arbetar under olika delar av varvet och så vidare, det finns ett antal inställningar för föraren att välja mellan beroende på om man till exempel vill attackera, försvara sig, spara bränsle, man skulle väl kunna kalla det gula vridreglaget för ett strategireglage. Det lila vridreglaget mellan det gula och det blåa ger tillgång till olika menyer, och den blåa till höger är i första hand avsedd för justering av olika PU inställningar, ingenjören berättar vilka inställningar  föraren ska välja under olika skeden av racet, så även om det numera är förbjudet att justera inställningar från depån gör man det ändå via föraren.
 
 
 
Bilden längst ner visar en textpåminnelse om hur förarna ska agera under en omstart, STRAT 3.0+ O/T läge för vridreglaget längs ner till vänster och avaktivera "brake magic", det vill säga det som Hamilton eventuellt missade. Men som sagt var, är bromsarna överhettade så försvinner bromseffekten och man åker av, huruvida det var så i fallet Hamilton i Baku låter jag vara osagt, det kan vara så att han klantade till det med "magic button", men det kan också vara så att han överdrev när han försökte få upp bromstemperaturen och bromsarna dog när han kom in i första kurvan.  Enligt Wolff gjorde Hamilton inget fel, han gör aldrig något fel enligt Wolff, något som får stå för honom, för Bottas del erkände Wolff att Valtteris bil "inte var någonstans", det vill säga, hans manskap misslyckades med att få in bilen "inom fönstret" där däcken fungerar. Det är märkligt hur svårt de har att hitta rätt set up mellan varven, men det kanske är som Wolff själv säger, att deras bil har ett extremt smal fönster där däcken fungerar optimalt, det är inte en balansfråga utan det handlar just däcktemperatur, Bottas nämnde att balansen var helt ok, men däcktemperaturen var åt skogen under hela helgen, vore kul att se vad skulle hända om Lewis och Valtteri bytte manskap.
 
Det om teknikporr och diverse ursäkter och bortförklarningar, när man lyssnar på vad Wolff har att säga om sina förare, så är det lätt att förstå en sak,nämligen att så länge Hamilton är kvar hos Mercedes, så har inte föraren som kör stallets andra bil en chans att få köra på lika villkor, och det oavsett vem föraren är, det ser Wolff till. 
 
Till sist....
 
Det finns många som gärna skulle vilja se tjejer i F1, inte mig emot, men det finns en enklare lösning, varför inte mata snubbarna med östrogen för att bejaka deras feminina sida, sedan kan de skickas till en plastikkirurg, och vips, vi har brudar i F1.
 
 
Dagens grid girl bryr sig inte om däcktemperatur, hon vill bara leva livet.
 
Amen,..må sommaren aldrig ta slut. 
 
PS. Ni som åker hoj, och har varit med ett tag...
 
...ride on. DS.       
 
          
 
     
 
   
    
 
     
 
 
       
 
      
 
 
   
 
         
 
 
          
 
 
 
 
    
 
  

Kommentarer :

#1: Krister

Som vanligt intressant inlägg Brandon, vilket väcker en fråga? Jag citerar dig nedan:

"Det om teknikporr och diverse ursäkter och bortförklaringar, när man lyssnar på vad Wolff har att säga om sina förare, så är det lätt att förstå en sak, nämligen att så länge Hamilton är kvar hos Mercedes, så har inte föraren som kör stallets andra bil en chans att få köra på lika villkor, och det oavsett vem föraren är, det ser Wolff till."

Fullt möjligt, rentav sannolikt att du har helt rätt, vilket ju leder till en fundering? Hur länge håller Hamilton på? För att han skulle gå till ett annat stall är väl inte troligt? Och vad händer sedan hos Mercedes?

Svar: Lewis stannar nog några år till för fylla på plånboken, det sägs att han kräver helt sjuka bonuspengar för en VM titel nu när förarlönerna reduceras, och att Wolff alltid ser Hamilton som en självskriven förstaförare har väl ingen missat. En kul grej från Baku, man säger från Mercedes håll att Bottas valde själv mer framvinge än hans ingenjörer rekommenderade, och att Lewis hade mindre framvinge som var det rätta alternativet, men, när Lewis kom in till däckbyte så skruvade man mer framvinge på hans bil, ibland tycks Merca gänget prata ren goja,.;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Hej på dig BL,
Bara en liten rättelse, du nämner att det vanligtvis är bromsbalans på 75-78%. Det är helt fel, för att hetta upp från broms till fälg till luft/däckinner så går går man upp i minst 85%, gärna upp till 90% för bästa verkningseffekt.
Sedan kan man inte säga att inställningar/rattar/reglage är på ett speciellt sett. Allt är individanpassat efter förarönskemål. Ingen ratt är den andra lik så att säga.
Har har själv arbetat under många år med just transport av termisk energi.
Ha en bra dag BL.

Svar: Jag pratar om bromsar, du pratar om hur man använder värmen från bromsar att få upp däcktemperaturen,Lewis låg på nivåer du skriver om, överhettade bromsarna och tappade dem, när man går över den kritiska punkten för kolfiber så har man ingen bromseffekt kvar. Min text handlar om ratten på bilderna, ingen annan, givetvis är rattar individanpassade, men jag har liksom ingen lust att skriva om 20 olika varianter.
Brandon Lee

skriven
#3: Christer

Shysst och intressant inlägg. När det gäller rattar så kan man ju undra varför Williams kör med den ratt som dom gör? Sista bilden gör ju nästan att man längtar efter att bli gammal :)
Ha det gött och keep up the good work

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Jag tillhör ju den gruppen som upplevde det "glada"60-70 talet.Ja,det fanns även då diverse uppiggande substanser, men på den tiden var det näst intill legalt så länge det bara nyttjades för eget bruk.Kanske inte enligt lagen men för gemene man så var det så det uppfattades.Hur hamnade jag här i mitt resonemang på en fullfjädrad motorblogg?Jo,det var pensionärshojen som väckte upp gamla minnen.På den tiden var en Kawasaki det vassaste som gick att uppbringa.Undrar var den tog vägen,längesen man hörde något om den.Jag hade en kompis som de flesta som såg honom skulle kalla för en Hippie och som gick under namnet Kalle Indian p.g.a. att han ofta grenslade en gammal India-motorcykel,men han hade även en Kawasaki 900 som gick som ett spjut.På den tiden var det ju populärt med en Triumph,Norton eller Bsa som man var tvungen att dra åt diverse muttrar och skruvar ibland p.g.a.alla vibrationer.Men jag har inte glömt hur imponerade vi blev när han ställde en cigarett på tanklocket på kawan och varvade upp motorn rejält och att ciggen stod kvar.Det var väl ungefär där som en ny era gjorde entrè i bikingvärlden.

skriven
#5: ThomasF

Grattis Marcus o tack o lov att det gick bra för Felix!Det är för mig obegripligt hur man kan klara sig från sånna här smällar,även Grosejeans brand.Iallafall kul med en seger för ME o nu börjar ju även F1 vara lite mer spännande i toppen.Jag tror Bottas behöver till ett annat team för att visa sina kvaliteter.Som vanligt tack för dina skrivningar Brandon så vi får lite mer inblick i F1.

Svar: Ja, kul att Mackan fick till det, och jävla tur att Felix kom undan utan svåra skador. Jämt värre i F1 och RBR tackar och bockar när Merca klantar till det. Att sitta i den andra bilen bredvid Hamilton är inte lätt, man får ingenting gratis och får nöja sig med smulor från Wolffs bord, det finns mycket bättre ställen att vara i F1. Ha det Thomas, och håll dig undan från Covid 19.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :