Om drygt en vecka är det dags för Portimao, och årets tredje race på en bana som Mercedes fruktar och RBR älskar, mycket downforce, mycket traction, mycket bromsar och skapligt höga sidobelastningar för de lite hårdare däcken som Pirelli har valt till Portugals GP. Jag kallade ifjol racet på Portimao en rollercoaster ride, om än i ett ganska makligt tempo, höger och vänster, upp och ner, en kul bana att köra på med en hoj, men lite för långsam och smal för F1 bilar.
2020 tog Hamilton pole före Bottas och Verstappen, racet slutade i samma ordning, i år har Verstappen chansen att ta både pole och race, även Perez var snabb på Portimao ifjol med RP bilen, femma i kval och sjua i race, så Mercedes duon kommer att få slita hårt för att hålla jämna steg med RBR duon i Portugal.
Årets RBR har samma grundkaraktär som fjolårets bil, men årets Mercedes skiljer sig rätt så radikalt i vissa avseenden rent karaktärsmässigt från fjolårets bil. Mercedes har genom åren fungerat bäst under kyliga förhållanden, tills man ifjol bestämde sig att göra vissa förändringar i bakvagnsupphängningen och aeropaketet för att minska bilens aptit för däck. Årets bil har samma bakvagnsupphängning som fjolårets, men i och med den minskade golvytan har bilen ändrat sin grundkaraktär från att fungera bäst under kyliga förhållanden till att fungera bäst under varma förhållanden, och har för året ett extremt smal fönster där däcken fungerar optimalt.
Det ovannämnda gav Bottas problem i Italien när hans bil under kvalet inte höll sig inom det extremt snäva fönstret där däcken fungerar optimalt, det kan hända att hans ingenjörer inte hade hittat en perfekt set up eller att han hade kört för hårt över kerbsen och bilens balans hade förändrats, en bil med som har ett smal fönster för däcktemperatur är känslig för även små förändringar i aerobalansen. Till Portugal spås det varmare bantemperaturer, något som kan hjälpa Mercedes i kampen mot RBR, för Bottas del gäller att hans manskap hittar rätt med inställningar, dock finns de riktigt duktiga ingenjörerna på Lewis sida av garaget, så några garantier om att så kommer att ske finns inte. Om det hade varit möjligt att justera bilens inställningar under kvalet och innan racet, så hade det varit lätt för Bottas ingenjörer att rätta till bilens balans, en konstig regel det där att man inte får röra bilen set up mässigt under kvalet och innan racet. "Pecking order" mellan stallen kommer givetvis variera under året, en del banor är av rear limited sorten, andra front limited dito, en del bilar har rear limited karaktär, andra front limited, bra resultat på Portimao är inget garanti för bra resultat på Spa.
Russels "ego trip pissing contest" blev en dyr historia både för Mercedes och Williams, det försvann tiotals miljoner kronor upp i rök av pengar som kunde ha använts till utvecklingskostnader, kring 15-20 miljoner för Mercedes del och något mindre för Williams, snacka om att göra bort sig. Ifjol satte Russel sin bil i muren bakom säkerhetsbilen, i år klantade han till det igen och tog med sig Bottas i fördärvet, båda gångerna hade Boy George läge att ta sina första poäng med en Williams. Om det nu finns några bland er som läser här som tycker att det är Bottas som bär ansvaret för det inträffade så kika på videoklippet från Russels bil, det är gott om plats för Russel, Bottas till och med flyttar sig till vänster om racinglinjen, Russel sätter ett hjul på den sophala vita linjen och tappar bilen helt själv och kör in i Bottas bil, så till 100% Russels fel vad än vissa "F1 experter" i Sverige och på brittiska öarna tycker och tro sig veta.
Apropå fredagsträningar, på bilderna här ovan kan ni se hur olika aerospecs man kör med i samma stall under fredagar, Bottas och Hamilton i Imola,tex bakvinge kontra golvet, hur de lirar ihop osv. De allra flesta av F1 fansen märker inte ens hur olika specs man kör bilarna med under fredagar, och är därmed inte heller medvetna om varför man gör det, ibland testar man delar för banan man kommer att tävla på under helgen, ibland för en bana som dyker upp långt senare under säsongen, allt är inte alltid vad det ser ut att vara.
Det om F1, den dynamiska svenskduon Ericsson-Rosenqvist har avverkat årets första race i Indycar "over there" med blandade framgångar. Rosenqvist gjorde ett blekt intryck i ett kval som dominerades av hans stallkompis O´Ward, blev sedan indragen i en masskrasch i början av racet och försvann ur protokollet, för Ericsson gick det mycket bättre. Mackan knep en sjätte ruta i kvalet och slutade som åtta i mål, det kunde ha blivit ännu bättre om hans manskap hade tankat tillräckligt med soppa, Mackan fick spara bränsle och tappade därmed chansen att kriga om en mer framskjuten placering. Nu till helgen är dags igen för den dynamiska duon att jaga pallplatser, det är lite kul när man läser om Mackan och Felix och deras resultat i svensk media, en sjätte plats i kval och en åttonde plats i racet ses som en framgång i ett toppstall, gör en förare i F1 i ett toppstall liknande resultat ses det som ett misslyckande,.det finns ett antal olikfärgade glasögon att betrakta världen och racing med.
Dagens grid girl är utrustad med neutrala solglasögon utan nationell hybris, några av så kallade "F1 experter" och fans i diverse länder borde borde ta efter henne, om man alltid väljer att se vad man vill se så kan det hända att verklighetsflykten tar över och man hamnar i en fantasivärld av nationell hybris.
Amen,..må nationellneutrala solglasögon vara med er.