PISSING CONTEST

 
 
Om drygt en vecka är det dags för Portimao,  och årets tredje race på en bana som Mercedes fruktar och RBR älskar, mycket downforce, mycket traction, mycket bromsar och skapligt höga sidobelastningar för de lite hårdare däcken som Pirelli har valt till Portugals GP. Jag kallade ifjol racet på Portimao en rollercoaster ride, om än i ett ganska makligt tempo, höger och vänster, upp och ner, en kul bana att köra på med en hoj, men lite för långsam och smal för F1 bilar.   
 
2020 tog Hamilton pole före Bottas och Verstappen, racet slutade i samma ordning, i år har Verstappen chansen att ta både pole och race, även Perez var snabb på Portimao ifjol med RP bilen, femma i kval och sjua i race, så Mercedes duon kommer att få slita hårt för att hålla jämna steg med RBR duon i Portugal.  
 
Årets RBR har samma grundkaraktär som fjolårets bil, men årets Mercedes skiljer sig rätt så radikalt i vissa avseenden rent karaktärsmässigt från fjolårets bil. Mercedes har genom åren fungerat bäst under kyliga förhållanden, tills man ifjol bestämde sig att göra vissa förändringar i bakvagnsupphängningen och aeropaketet för att minska bilens aptit för däck. Årets bil har samma bakvagnsupphängning som fjolårets, men i och med den minskade golvytan har bilen ändrat sin grundkaraktär från att fungera bäst under kyliga förhållanden till att fungera bäst under varma förhållanden, och har för året ett extremt smal fönster där däcken fungerar optimalt.
 
Det ovannämnda gav Bottas problem i Italien när hans bil under kvalet inte höll sig inom det extremt snäva fönstret där däcken fungerar optimalt, det kan hända att hans ingenjörer inte hade hittat en perfekt set up eller att han hade kört för hårt över kerbsen och bilens balans hade förändrats, en bil med som har ett smal fönster för däcktemperatur är känslig för även små  förändringar i aerobalansen. Till Portugal spås det varmare bantemperaturer, något  som kan hjälpa Mercedes i kampen mot RBR, för Bottas del gäller att hans manskap hittar rätt med inställningar, dock finns de riktigt duktiga ingenjörerna på Lewis sida av garaget, så några garantier om att så kommer att ske finns inte. Om det hade varit  möjligt att justera bilens inställningar under kvalet och innan racet, så hade det varit lätt för Bottas ingenjörer  att rätta till bilens balans, en konstig regel det där att man inte får röra bilen set up mässigt under kvalet och innan racet. "Pecking order" mellan stallen kommer givetvis variera under året, en del banor är av rear limited sorten, andra front limited dito, en del bilar har rear limited karaktär, andra front limited, bra resultat på Portimao är inget garanti för bra resultat på Spa.
 
 
Russels "ego trip pissing contest" blev en dyr historia både för Mercedes och Williams, det försvann tiotals miljoner kronor upp i rök av pengar som kunde ha använts till utvecklingskostnader, kring 15-20 miljoner för Mercedes del och något mindre för Williams, snacka om att göra bort sig. Ifjol satte Russel sin bil i muren bakom säkerhetsbilen, i år klantade han till det igen och tog med sig Bottas i fördärvet, båda gångerna  hade Boy George läge att ta sina första poäng med en Williams. Om det nu finns några bland er som läser här som tycker att det är Bottas som bär ansvaret för det inträffade så kika på videoklippet från Russels bil, det är gott om plats för Russel, Bottas till och med flyttar sig till vänster om racinglinjen, Russel sätter ett hjul på den sophala vita linjen och tappar bilen helt själv och kör in i Bottas bil, så till 100% Russels fel vad än vissa "F1 experter" i Sverige och på brittiska öarna tycker och tro sig veta.
 
Apropå fredagsträningar, på bilderna här ovan kan ni se hur olika aerospecs man kör med i samma stall under fredagar, Bottas och Hamilton i Imola,tex  bakvinge kontra golvet, hur de lirar ihop osv. De allra flesta av F1 fansen märker inte ens hur olika specs man kör bilarna med under fredagar, och är därmed inte heller medvetna om varför man gör det, ibland testar man delar för banan man kommer att tävla på under helgen, ibland för en bana som dyker upp långt senare under säsongen, allt är inte alltid vad det ser ut att vara.
 
 
Det om F1, den dynamiska svenskduon Ericsson-Rosenqvist har avverkat årets första race i Indycar "over there" med blandade framgångar. Rosenqvist gjorde ett blekt intryck i ett kval som dominerades av hans stallkompis O´Ward, blev sedan indragen i en masskrasch i början av racet och försvann ur protokollet, för Ericsson gick det mycket bättre. Mackan knep en sjätte ruta i kvalet och slutade som åtta i mål, det kunde ha blivit ännu bättre om hans manskap hade tankat tillräckligt med soppa, Mackan fick spara bränsle och tappade därmed chansen att kriga om en mer framskjuten placering. Nu till helgen är dags igen för den dynamiska duon att jaga pallplatser, det är lite kul när man läser om Mackan och Felix och deras resultat  i svensk media, en sjätte plats i kval och en åttonde plats i racet ses som en framgång i ett toppstall, gör en förare i F1 i ett toppstall liknande resultat ses det som ett misslyckande,.det finns ett antal olikfärgade glasögon att betrakta världen och racing med.
 
Dagens grid girl är utrustad med neutrala solglasögon utan nationell hybris, några av så kallade "F1 experter" och fans i diverse länder borde borde ta efter henne, om man alltid väljer att se vad man vill se så kan det hända att verklighetsflykten tar över och man hamnar  i en fantasivärld av nationell hybris.
 
Amen,..må nationellneutrala solglasögon vara med er.     
 
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Man får en känsla av att det nya reglementet med ett smalare golv har gett Merca lite att fundera över.Tycker i så fall att FIA för en gång skull har gjort något vettigt.Vet inte hur du mår idag B.L,men jag själv befinner mig just nu i ett tillstånd som närmast kan kallas för dynamiskt.Vad det gäller Marcus så tycker åtminstone jag att han denna gången gjorde ett riktigt bra kval och race framtill makter som han tyvärr inte rår över själv kullkastade alla chanser till en framskjuten placering,men smaken är som röven-klöven.

Svar: Jag är full av energi som en Duracell kanin, pilsk och kry. Merca har lite finjusteringar att göra, sånt tar lite tid men helt klart är deras bil mer "on the edge" än fjolårets.Mackan gjorde helt ok första kval-race, men allt är givetvis relativt när teamkompisen vinner, vi får väl se hur det går för honom under helgen.
Brandon Lee

skriven
#2: MN71

jag håller oftast till hos min mentor janne b,och där gillar alla mitt oöverskådliga hat mot finska förare oavsett om det är på fyra hjul eller två hjul,och grus eller asfalt,jag skrattar ihjäl mig när finnjävlar kör ihjäl sig,men mest åt bottas..herregud vilken värdelös människa marcus skulle köra i åttor runt den finska orangutangen i likvärdigt material(ironi)så håller det på inne hos blommans hatsajt mot finska idrottsmän oavsett vilken sport dom pysslar med..

Svar: Varför bry sig om några onödiga livsformer vars avundsjuka förpestar deras så kallade liv, de borde skaffa sig ett riktigt liv istället och försöka lära sig lite om ämnet de uttalar sig om, dvs racing.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Snälla Brandon.. förklara på enkel svenska hur ett sprintkval går till o vad det gör med racet sen???

Svar: Man kör ett kval på fredag som bestämmer startrutan till lördagens sprintrace, placeringen från sprintracet i sin tur gäller som en startruta i söndagens normala racedistans på 300 km, sprintracet är bara 100 km.
Brandon Lee

skriven
#4: Börje

Ja jag förstår inte heller detta finskhat inom motorsport. I ishockey kan jag förstå att det finns ett nationellt intresse mot en ärkerival. Men inom motorsport är jag bara glad att det går bra för oss nordbor, att vi kan lyckas här också med så få invånare. Synd att Kevin fick sluta men det är tyvärr pengarna som styr. Utan Kimi och Valtteri i F1 och inga nya nordbor på kommande vet jag ärligt inte om man orkar följa med cirkusen mera.

Svar: Jag har alltid haft svårt för nationalismen inom motorsporten, förarna kör ju för sig själv och för sitt stall, inte för landet de är födda i, men som du du skrev, det är roligare med nordbo i startfältet.
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Jag kan förstå finskhatet, och kan känna det lite själv (dock inte som hat) - nämligen avundsjuka. Klart man blir lite sur när vårt grannland matar fram ess efter ess med samma förhållanden och färre invånare...

Svar: Avundsjuka och hat är lite olika grejer, lite avundsjuka kan fungera som en boost , hatet bara tär en och skadar mest en själv.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Kommentatorsfältet hos Blomman slutade jag läsa för länge sen.Men jag har en känsla av att det mesta av finskhatet kommer just därifrån.Blomman verkar ju vara den enda sanna guden för dem.Blomman har väl inte precis någon gudsstatus när han nämns i denna bloggen,och jag tror att det triggar hans lärjungar att spy ut sin galla över de finska förarna.Otroligt barnsliga reaktioner.Själv är jag ursvensk men jag har alltid hejat på Kimi och Häkkinen och förutom gänget hos blomman så har jag aldrig upplevt att svenskar snackar skit om de finska förarna.Kanske har jag helt fel men jag tror faktiskt inte det.

Svar: Vissa individer tycks ha problem med sig själv, sådant brukar leda till att man kastar skit på andra, små människor som gör sig ännu mindre i andras ögon med sitt beteende. Jag har varit på många race med mina svenska polare, racing skapar gemenskap, det är kul att träffa folk från olika länder, och byta åsikter och tyckande i all vänskap. Samma sak med förare, man uppskattar duktiga förare oavsett varifrån de kommer och vad de heter, Ronnie , Kimi , Lewis eller Mika, spelar ingen roll, alla förare är uppskattade bland äkta racing fans.
Brandon Lee

skriven
#7: Spelwilly

Jag har varit på många F1 race i Europa också. Motorsporten förenar och vi älskar sporten. På Monza 2018 bodde vi på campingen på banan, hälften av de som var där var Holländare med diverse påfund och träskor. Hur som helst så var det gemytlig stämmning och diverse tråkningar med glimt i blicken. Ett bra exempel var nä en Holländare frågade om jag höll på Ericsson och jag så, nej Kimi. Svaret var who don't love Kimi. Kålhuvuden kan sitta och hata medan riktiga F1 älskare kan umgås civillicerat och njuta av atmosfären. För övrigt så stod vi 20 meter ifrån där Marcus kraschade och killen med storbilds tv var svensk. Ångrar att jag inte tog hans kontaktuppgifter då vi delade några bira under helgen. Tror han heter Johan och kommer från Örebro.

Svar: Motorsporten var under en lång tid lyckligt befriad från dessa individer, vars enda intresse tycks vara att skapa osämja och hat, ivrigt påhejade av klickbete "journalister" och F1 "experter", vars Pavlov´s hundar trick går hem hos enfaldiga losers. Slakta en förare i skrift, och kasta honom till kålhuvuden, så börjar de direkt avsöndra bitterfitta-hat saliv och tugga fradga, och skyndar sig att skriva nedlåtande kommentarer hos klickjägaren, stimulus-respons. De här kålhuvuden är en social media skapelse av de ovannämnda hobbyjournalister , som medvetet sätter nivån för kommentarer redan i sina enfaldiga älska-hata texter, många av de är britter, men även vissa svenska "journalister" kör med samma metod. Som tur är, så är 95% av F1 fansen av den rätta sorten, folk som älskar racing och umgänget med andra racing fans, den här svansen av slamkrypare påminner om AIKs babiankör av korkade ligister med noll intresse för sporten, lås in dem och kasta bort nyckeln.
Brandon Lee

skriven
#8: Christoffer

Goddag på dig den gode Brandon som vågar säga som det är. Reagerade på en sak du skrev:
"en del bilar har rear limited karaktär, andra front limited"
vilka bilar är alltså rear eller front limited enligt dig?
RB front limited och Mersa rear limited eller tvärtom? Hur ser det ut med resten av fältet?

Svar: Angående RBR och Merca, tvärtom, eller ja, Merca var tidigare mer front limited än den är idag, nu är den nästan neutralstyrd med en tendens till överstyrt istället. Så, front limited=understyrt, rear limited= överstyrt. Sedan kan banor ha kurvor som är en blandning av front och rear limited såna, en front limited bil går bra genom rear limited kurvor och vice versa. Jag har inte kikat så mycket på andra bilar, eftersom uppdateringar påverkar på bilens balans och förhållandet mellan front och rear limited fenomenet, men det förekommer banspecifik resultat beroende på hur bilen ifråga passar just på en viss typ bana.
Brandon Lee

skriven
#9: Christer

Tja Brandon!
Tack för ett som vanligt bra och innehållsrikt inlägg.
Undrar vad du anser om dom här sprintracen som skall testas i år? Själv anser jag väl att det knappast kommer att gynna F1 men vem vet? Risk för försiktigt race som bara gynnar dom starka teamen?
Hälsningar
Christer

Svar: FIA och Liberty Media är ute efter mer underhållning, skrotar man bilen under lördagens sprintrace kan det kosta mer än det smakar på söndag, motorer får jobba extra osv, det mest korkade med sprintracet är att bara de tre första får poäng som lär hamna hos de stora stallen,.vi får väl se hur det hela kommer att fungera, men det luktar jippoverksamhet på långt håll.
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Det är bara god stämning bland fans under racen....faktiskt också på norra stå ....fotbollshuliganerna slåss på bestämda platser utanför arenorna har stått i black army klacken många gånger bara god stämning och sång:) Hoppas att det blir ett härligt race i helgen kul med sprint racet också i framtiden där man iaf teoretiskt kan maxa bilen ...hur är det med det Brandon kommer stallen att maxa bilen under sprintracen med tanke på att motorerna skall hålla långsiktigt eller vad tror du? Tack för bästa bloggen...!!

Svar: Om du frågar Peking bor vad de tycker om AIKs babiankör när de har varit på besök så lär du inte få höra många positiva ord om det;-) Sprint racet ser jag som jippoverksamhet där man riskerar både motorn och bilen i onödan innan söndagens race, dock har FIA sagt att man kommer att kompensera för merkostnaden, men jippoverksamhet i mina ögon.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :