

Jag kikade in hos Anna igår, och tog del av Lill Lövis funderingar kring F1 och Indy Car, Stefans agenda gick ut på, att Indy Car är världens bästa racing.
Det finns lite olika sätt att tolka Stefans utlåtande, man kan fundera om han talade i egenskap som en ex F1 förare, eller som manager för Indy Car föraren Scott Dixon, det vill säga, om han talade i motorsportens intresse eller i egenintresse.
För mig har Indy Car aldrig varit så mycket mer än en amerikansk bakgårdserie med låg förarstandard, de allra flesta race körs på ovalbanor av skiftande storlek ,som inte testar förarnas körskicklighet i någon större utsträckning, lika lite som stadsbanorna av stop and go karaktär, Indy Car har blivit utvisad från riktiga banor som Laguna Sega och Circuit Of The Americas, och är dömt till en tynande tillvaro på föga meriterande banor som Belle Isle Park, Reliant Park och Pocona Raceway.
Indy Car serien gjorde några halvhjärtade försök för att lansera sig i Europa och i Japan, Lausitz och Motegi, men publikintresset uteblev, och det av förståeliga skäl, igår dagens vinnare var Carlos Munoz, som vann före Marco Andretti och Simon Pagenaud, inte direkt några namn som väcker respekt bland racingfans. Faktum är, att ingen av dagens Indy Car förare skulle platsa i F1, och skulle även ha problem att hävda sig i GP2, Indy Car är hyggligt underhållande på vissa banor, men ljusår från världens bästa racing, även om Stefan hävdar motsatsen. Visst är det kul att ta del av hans funderingar, men de har en verklighets förankring av samma nivå som Zlatans berömda citat, som visade sig vara uppdiktade av en författare som skrev boken om Zlatan, allt är inte guld som glimrar.
Inom F1 pågår ryktesspridningen som vanligt, en ex Lotus anställd klämmer ur sig ett totalt grundlöst påstående, att Mercedes kommer med en stor PU uppdatering till Kanadas GP, ett antal tokens kommer att offras för bättre prestanda,och resten av media cirkusen hakar på som vanligt, sprider vidare andrahandsuppgifter uppdiktade av mediakåta föredettingar, att de bara orkar.
Några andra som har varit aktiva inom ryktesspridningen är den amerikanska,digitala nyhetssajten Bleacher Report, och den holländska De Telegraaf. Enligt de här förnäma media bevakarna är Kimi åter igen på väg ut till kylan, och kommer förmodligen ersättas med Ricciardo eller Bottas, vilkas kontrakt med deras nuvarande stall går ut efter årets säsong.
Ricciardo och Kvyat får flytta på sig till förmån för Toro Rosso duon, Ricciardo tar Kimis sits hos Ferrari, och Kvyat försvinner från F1,om det nu inte blir Bottas istället som tar Kimis sits, eller Hulken, eller Perez, eller Perez kusins höggravida fru,..ja, ni förstår på vilken nivå de här två ovannämnda mediabolag agerar, F1 expertis av den högre skolan med 100% sanningshalt.
Pajaser hos FIA fortsätter i sin tur med att ta senilrelaterade beslut för F1 sportens bästa, det blir inget däckskrig i F1, utan Pirelli får fortsatt förtroende och ensamrätt att leverera däck efter Mercedes önskemål, i och med Monacos GP lyckades Pirelli avlägsna Mercedes sista svaga punkt inom det däckrelaterade, när de lanserade sin nya supermjuka däck med hårdare gummiblandning, helt efter Mercedes ledningens önskemål,.starkt jobbat FIA, Pirelli och Mercedes.
FIA har även fattat ett annat viktigt beslut, nämligen att de vill ha ytterligare ett nytt stall redan till nästa säsong utöver Haas F1 som gör sin F1 debut. Väldigt väl genomtänkt av FIA ,när det redan finns flera stall med ekonomiska problem, och den sneda utdelningen av prispengar fortsätter, samt att det blir allt svårare att hitta nya sponsorer som vill satsa på F1 på grund av vikande publikintresse,.kloka gubbar hos FIA, den gråa eminensen, och speciellt då Jean Todt, som säger att F1 mår bra och har inga problem.
Jag för min del har gett upp tanken att delta i årets Isle of Man, frakturerna i mellanhandsbenen är inte läkta ordentligt, jag har svårt att greppa och använda kopplingen, det svider i mitt racinghjärta att vara tvungen att avstå, speciellt med tanke på ,att jag vurpade på grund av ren otur, när den andra snubben drabbades av teknisk haveri, men sånt är livet, inget att göra åt.
Amen,.må världens bästa racing vara med er, helt efter tycke och smak.