SAUBER TALES

 
Polaren Jonas B frågade igår, huruvida jag fortfarande läser svenska F1 bloggar rent allmänt, och i synnerhet hos herr Blomqvist.  Svaret blev nej, eftersom jag inte ser Blomqvist sk expertis läsvärt, och uppskattar inte hans syn på det fria ordet, besserwisser tendenser blandade med översittarfasoner är ingen bra kombination, Blomqvist agerar efter mottot "tycker du inte som jag så tycker du fel".
 
Det visade sig, att Jonas ställde sin fråga på grund av vissa åsikter lanserade av Blomqvist om Saubers agerande i vissa strategiska beslut, där Marcus har varit involverad, och då enligt Blomqvist på ett för Marcus negativt sätt.    Konspirationsteorier är inget nytt inom bloggsfären, de förekommer hos såväl bloggare som bloggbesökare, så jag kikade in hos Blomqvist för att ta del av hans visioner, inhämtade genom en blågul nationalistisk dimma ,och färgade av vänskapen med Marcus.
 
Rätt så maffigt material, där diverse konspirationsteorier avlöser varandra, allt från avsiktligt  sabotage under depåbesök till felaktiga, strategiska beslut fattade av okunniga raceingenjörer, och det som ryms däremellan.  Sånt ska helst bemötas i bloggen i fråga, men Blomqvist svartflaggade mig för länge sedan, så den möjligheten finns inte för min del, Blomqvist ogillade mitt sätt att ifrågasätta hans expertis, och bestämde sig att svartflagga mig enligt sin "tycker du inte som jag så tycker du fel" filosofi.
 
Nu betyder det inte mycket för min del, eftersom jag lika gärna kan ta upp fallet Marcus här i min egen blogg.    Racestrategin grundar sig på två saker, kvalresultat och förarens förmåga att hantera däckslitage, i båda fallen är Nasr snäppet vassare än Ericsson, den rookie som han är.
 
Den strategin som Sauber använder med Nasr skulle inte fungera med Ericsson som saknar hans förmåga att ta hand om däcken, dagens F1 handlar inte om några snabba varv med nya däck, utan att hålla liv i däcken varje stint genom en racedistans, något av en stark sida hos Nasr, Ericsson i sin tur saknar samma förmåga, kan väl nämnas, att Blomqvist själv vid upprepade tillfällen påpekade just den egenskapen hos Nasr när denne kom in i F1.
 
Så, med all respekt för Marcus som förare, Nasr är lite bättre som förare, och behöver ingen hjälp av depåpersonalen för att slå sin teammate, det är inte frågan om brasse pengar eller något annat helt oväsentligt, utan ren speed, den blågula färgsättningen hos Sauber är mer brasiliansk än svensk ur såväl race som kvalpace synpunkt.
 
Amen,.må de Blomqvistiska konspirationsteorierna vara med er, nu ska jag åka till garaget och, avlägsna gipset med en vinkelslip modell mindre.   

Kommentarer :

#1: Lito

Tittar till och med hellre på en halvtaskig stream från sky än å lyssna på Blomqvist. Å Tack för en bra blogg, fortsätt så:)

Svar: Eje har mer vettiga saker att säga än Janne, vars svågerpolitik blir rätt så tröttsamt mellan varven.
Brandon Lee

skriven
#2: Anca

Jag tittar och lyssnar fortfarande på herrarna men ibland är dom helt borta så man undrar vart dom är eller vad rökt =)

Svar: Ja, ibland kan man undra om man tittar på samma race som dem enligt Jonas, kan hända att herrarna har gratis röka som löneförmån;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Crashjean

Ja, herr Blomqvist kan va ut å segla i många fall har jag också märkt, verkar vara ganska oinsatt i det tekniska vad det gäller F1 , som hos flera andra bloggare vidarebefodrar de ändast andras nyheter å tankar. Till skillnad från denhär bloggen. Och de vill gärna hylla deras favorit Mackan, så som också aftonbladet, expressen osv gör. Läste man ändast dessa totalt oinsatta skräp blaskor kunde man tro att Ericsson utmanade om världsmästar titeln efter två första racen...ok fine, klart att P8 är en bra plasering men inte destu mera nämnvärt när 11 bilar kommer i mål varav Button i Mclaren som ändast satsat på att ta sig imål kom på 11te plats..egentligen blev han nästsist Mackan..värtst av allt är att vi inte har någon bättre än just Mr. Blomkäpp i detta land att referera motorsport?! Tur vihar dig och denhär bloggenför lite riktigt ärliga och profisionella svar. Tack!

Svar: Blomman vill så gärna ,att hans polare ska kunna vara med och kriga om podiums, men Marcus har varken farten eller tillräckligt bra material för det. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#4: La Garonne

Hello !
Skit med armen, men förmodar att du hade kul när det skedde. Verkar gå åt rätt håll i alla fall eftersom gipset ska bort. Ja Marcus verkar ha det tufft med Nasr, tyvärr verkar det lite som om Kimmi lite är i samma situation, dock så väntar jag bara på att det smäller till och att Kimmi kommer in i flytet för jag vet att han kan. Hoppas bara att det inte blir för sent så att Ferrari börjar lyssna mera på Vettel och utvecklar mest enl hans önskemål. Hoppas och tror att så inte är fallet, tror Allison vet vad Kimi går för. Får hoppas att kommande uppgraderingar passar Kimmi bättre.
Hörde du några spännande rykten nere i Monaco som du glömt att berätta :-), uppdateringar, nya stall m.m.

Svar: Shit happens, även då när man har kul. Kimi måste kvala bättre, racepace är det inget fel på, inte i förmågan att hantera däckslitaget heller, men det kostar mer än det smakar om man kvalar dåligt och hamnar i trafik.
Inga speciella rykten i Monaco, bara lite löst prat om vem som kommer att få en sits hos Haas nästa år, många namn som nämns, bla Gutierrez, Perez, Hulken, Grosjean, Rossi osv.
Brandon Lee

skriven
#5: leif petter

hej det känns bra att veta att det inte bara jag som reagerar på att janne blir grinig så fort någon har en annan åsikt, det roliga är att om han inte kommenterar så har han sin lilla arme av ja sägare som genast talar om för dig att han minsann har rätt. min första kommentar jag skriver så jag hoppas att allt är rättstavat för på vissa sidor så kommenteras minst lilla stavfel
Leif petter

Svar: Inga språkpoliser här inte, stavar man rätt eller fel betyder ingenting, alla kommentarer är välkomna och uppskattade. Apropå Blomman, han har större ego än kunskapsnivån tillåter, en del är såna, liksom deras medlöpare. Tack för din kommentar och välkommen åter.
Brandon Lee

skriven
#6: freddie

Oj Oj Oj... tur att du är svartflaggad hos Blomman...
För jag upptäckte ju att om du säger något negativt om Mackan där så då får du alla hans ja-sägare efter dig...Du får passa dig så dom inte kommer hit som små troll....
Men visst är det som du säger TYVÄRR i svenskt vidkommande att Nasr är den bättre av dom.
bara hoppas att MEs miljoner duger nästa år också.

Behöver du hjälp med gipset har jag svart bälte i vinkelslip... har bla gjort "kortbyxor" av mina arbetsbyxor med vinkelslip.. blev iofs lite stygn... men du har ju några innan *L*

Svar: Det är mer som så, att Blomman svartflaggar sin egen kunskapsnivå, en del "jag vet alltid bäst" människor är såna, speciellt om de får ryggdunkningar i svensk media för att vara "experter" utan att förtjäna det.
Mackan är bra förare, men inte av toppnivå i F1, det lilla extra saknas, Nasr är ingen ny Senna, men kan bli något liknande som Massa och Rubens, dvs en andraförare av hög nivå.

Gipset är väck nu, har tejpat handen istället, jag ska prova om några dagar om handen håller för ett race, om inte, då måste jag avstå från årets höjdpunkt för min del, vi får se hur det blir.
Brandon Lee

skriven
#7: Doktor

Rätt kul att höra Blomman och Älgen kommentera på F1 helgerna men tycker att det blir lite för tjatigt när de målar Ericsson som en supertalang som ska slå sin teamkamrat och sen flytta vidare upp från stall till och stall tills han blir världsmästare. Tyvärr kommer detta inte ske detta årtionde. Vi får vänta och se. Så Brandon, du har alldeles rätt med att Blomman är ute och cyklar de flesta gångerna.

Kollar mest på spansk streaming, ännu roligare att höra då de har experter som är riktigt insatta i F1-tekniken. Nämnvärt är att P. de la Rosa lyckades hitta extraknäck hos de hehehehe

Peace!

Svar: Blomman lider av kompisfenomenet, vill så gärna att hans polare ska vara med och kriga om framskjutna placeringar, men i mina papper är Mackan inte tillräckligt bra att klara av det, och har inte heller material för det, jag skulle bli glad om han lyckades bevisa motsatsen, men jag tvivlar på det.
Jag streamar från lite olika källor ibland bara för att ta del av vad de tycker och tänker i olika länder, kul att jämföra vad som sägs på olika håll om vissa förare.
Brandon Lee

skriven
#8: Clarence

Hej Brandon. Kommer alltid med frågor off topic men måste passa på att fråga när någon är så pass kunnig om f1. Hur kommer det sig att det nya reglementet 2014 inte sköts upp? Jag syftar på det faktum att Renault och till viss del Ferrari hade enorma motor problem, känns lite tafatt att införa ett nytt reglemente utan att säkerställa att alla har någorlunda koll på grejorna.

Svar: FIA fattar korkade beslut utan att fråga först vad sakkunniga har att säga om deras förslag, då blir det som det blir, tråkiga bilar och tråkiga race.
Brandon Lee

skriven
#9: Captain Hindsight

Ang kommentatorduons anknytningar till ME. Nu vet inte om jag sticker ut i hakan vid fel tillfälle, men jag personligen tycker ändå att Eje är rätt kritisk för det mesta. Han är såklart konstruktiv och motiverar varför han tycker som han gör, och för det mesta är kritiken befogad och dels rätt objektiva bedömningar i mitt tycke. Sen att han kanske inte är den mest fulländade kommentatorn kan jag köpa ändå, men slutar Eje stirra svartsjukt på Eddie Jordan och hans entourage med tjejer nere i depån så kommer det också att bli lättare för honom att hänga med i racet.

Men skulle jag va ME och i behov av en mentor så skulle jag utan tvekan ta den som kritiserar min prestation istället för den som börjar diskutera konspirationsteorier i direktsändning :)

Svar: Eje är ok på sätt, att han lever i det verkliga världen, och vet på vilken nivå "hans förare" ligger, precis som alla andra förare, inte så konstigt med tanke på att han själv är en, mr Blomqvist däremot är en glad amatör från SVT drönargänget, vill mer än han kan.
Brandon Lee

skriven
#10: BomanP

Jag brukar ibland lyssna på deras podcast och tycker att Janne är rätt så ödmjuk inför Eje och hans åsikter, nu vet jag inte hur dom är på TV efter som jag inte sett F1 på svenska sedan TV4 tiden, själ har jag lite svårt med Janne på hans blogg dock, där han bland annat kan kräva folk på argument för sin åsikt trotts att han själv inte har argument för sin, men skit samma, det är hans blogg :P sen att han sitter och är partisk i svensk TV ser jag väl inte som något större fel eftersom det trotts allt är svensk TV sändning, d e ju inte så att dom e super objektiva i varken finsk TV eller på Sky, att officielt börja prata om konspirationer som mentor/manager till en kusk är inte så snyggt om nu Eje deltar i dessa funderingar!

annars Brandon, det vore kul om du till Monza i höst kunde göre ett special inlägg om Jarno Saarinen, denne fantastika TT racer som förändrade körstilen inom bike racing, men gator och parker som bär hans namn i Italien, men nästan helt bort glömd i Finland och namngett F1 kusken Trulli, Jarno gick bort på Monza 73

Svar: Eje är ok, han säger som det är även när det gäller "hans förare", att Janne ser saker och ting genom blågula glasögon är helt naturligt, men inte hans arroganta sätt att leka översittare, den mannen har höga tankar om sig själv, synd att han inte begriper att det är inte speciellt många andra som har det.
Saarinen har alltid varit en förebild, det året som han dog hade han chansen att ta titeln i två klasser, inte många som har lyckats med det, synd att han gick bort så tidigt,.och ja, det var Jarno som började med att använda kroppen att styra med som man ser i dagens Moto GP,.Jarno Trullis föräldrar var stora Saarinen fans.
Brandon Lee

skriven
#11: BeTe

BL, kan man enkelt säga att kan man inte bevara däcken är det skit detsamma vilken taktik eller strategi man använder?!
Men hur är man snabb och samtidigt bevarar däcken? Har det med framändan att göra?
Kimi kan den konsten men lyckas inte när det gäller kval, varför?
Ja, många frågor blev det men det är följden av att man läser din blogg som ger kunskap och därmed följdfrågor och skit i huvudet inte bara vad gäller brudar.....
Blomman behövs för att reta medelsvensson som därmed skaffar kunskap på denna blogg......
Lycka till med Isle of Man, för jag tror inte du kan hålla dig borta...... må vädergudarna vara med er som tävlar!!

Svar: Med dagens däck är det svårt att bevara däcken om man har "fel" körstil, tex Marcus skulle säkert klara sig bättre med de däck som Michelin vill ta fram, dvs däck som man kan attackera med genom hela stinten.
Det är inte enbart förarens körstil som påverkar däckslitaget positivt eller negativt, utan även med vilka inställningar man kör med, Nasr gör sällan riktigt snabba varvtider under race, men han gör väldigt jämna tider och lyckas bevara däcken på ett effektivt sätt.

Kimi har svårt med årets däck som har hårdare gummiblandningar än tidigare, med hans mjuka körstil ,och en bil byggt efter Allisons filosofi, dvs, en bil som är snäll mot däcken, så har Kimi svårt att få upp däckstemperaturen under kval, när man kör så få varv.

Blomman i sin tur tycks inte behöva någon alls, en rätt så självgod figur i mina ögon, och inte bara i mina ögon, men var och en lever och lär som han vill.

Jag testade idag lite med en Kawa Ninja, handleden känns ok, fingrarna si så där, går att köra med sprutor, men frakturerna i mellanhandsbenen känns allt annat än en bra, jag har svårt att greppa ordentligt och använda kopplingen, ser inte bra ut med andra ord, med all sannolikhet blir ingen IOM i år, inte mycket att göra åt, jag får ta något annat i slutet av sommaren. Må väl BeTe
Brandon Lee

skriven
#12: Stix

"Kul" att höra att det är någon mer än jag som blev svartflaggad hos Blomqvist. Skrev något om Audis potentiella ingång i F1, vilket janne sedan inte höll ett med mig ett dugg. Men tänk dig min förvåning när jag någon vecka senare såg ett blogginlägg, med exakt samma innehåll som min kommentar. När jag sedan anmärkte honom på det, så blev jag svartflaggad...

För övrigt en jävligt bra blogg, Brandon!

Svar: Känner igen hans agerande i ditt fall, ibland beter sig Blomqvist som en grinig 15 åring, som tror att han vet allt om F1 efter några timmar med ett TV spel, det finns lite av varje bland de där sk F1 journalister, herr Blomqvist står i sista starleden bland andra betalförare.
Brandon Lee

skriven
#13: Ghostface

100% support Brondon Lee..
Knulla alla andra.. ; )

skriven
#14: Bill

För å vara off topic Brandon,men ni får ursäkta mig då ja tycker att Felix Rosenqvist är en mycket bättre förare än mackan.Jag e säker på att janne blomkäpp inte håller med men det skiter jag i.Tyvärr har inte felix fått samma backning som m har fått,tack vare ejes rövslickande.
Detta e min åsikt.

Svar: Jag håller med dig, Felix har mer talang, dock kan han vara lite ojämn ibland, och som du säger, har svårt att hitta sponsorer.
Brandon Lee

skriven
#15: Bill

By the way B.Lee må du inte bryta fler ben ty hojsäsongen e för kort.Sad to see you sorrow för IOM.

Svar: Jag ska försöka att låta bli, ibland har man bara oflyt helt enkelt, shit happens.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :