Kommentarer :
Förarnivån är nog tveksam i indy car och sådant kan du såklart bäst. Men en sak som de, Amerikanarna, är bättre på är att dra publik. En halv miljon kollade på Indy 500 på plats och gubbarna i FIA skule nog dreggla över de siffrorna.
Man kan väl inte mäta Indy Car med F1 direkt när det handlar om teknik, men deras publiksiffror visar ju att de har så mycket mer än F1. Vet inte riktigt hur mkt en inträdesbiljett för Indy kostar men, kan detta bero på varför publiksiffrorna har stagnerat i F1 tack vare äcklets Eccelstones höga avgifter i sporten?
Alltid lika trevlig läsning. Peace
Peter: Stämmer att Montoya kör i indy car. Han vann väl dessutom indy 500 för en vecka sedan.
Jag kolla faktiskt större delar av tävlingen. Det var ingen direkt fröjd att se killarna köra 500 Miles på en ovalbana. Man bytte däck, justera vingarna, bilar åkte av titt som tätt då man fick spinn i någon av de två kurvorna. Ledare av tävlingen byttes några gånger då det var ett lurpassande om vem som ville leda tävlingen. Kommentatorerna till sändningen påpeka flera gånger att man egentligen inte vill leda de sista varven just pga luftmotståndet. Men montoya klara av att leda de sista 3-4 varven och vann. Väldigt odramatiskt och det blir inga fler indy tävlingar för min del.
Montoya var rolig att se på när han körde F1, lite het kanske, speciellt jämfört med Iceman som nästan knäckte honom hos Macken.
Ovalbanor-kan någon förklara hur det kan vara racing och hur kommer det sig att ovalerna drar så mycket publik i USA?
Hello,
Trist att du bommar Isle of man. En vecka på året då du vill vara fit for fight/speed och den kukade ur rejält. Hoppas du finner något utlopp för besvikelsen... :-(
Jag fattar varför det mindre seriösa mediedrevet bankar ut varenda story dom kommer över. Dom skulle oblygt publicera att någon har sett Schumi köra en moonwalk i vestibulen hemma om någon sa det till dom. Allt för uppmärksamhet och eventuella lösnummer. Jag förstår - men respekterar det självklart inte. Och vad som är så jävla sjukt är när man börjar fundera på om dom verkligen tror på det dom plitar ner.
Nåväl - nog om det. Många jublar över "madmax" men det är Sainz som rakar in poängen i bakgrunden. Någon i RBR får väl maka på sig och det blir säkert en plats tillgänglig. Det blir spännande att se hur allt löser sig. Det finns ett par saker att gilla med Red Bull i mitt tycke. Dom öser in nytt blod (på gott och ont) dom pröjsar (okej, inte allt) för sina egna produkter osv. Inget annat stall sätter fler förare på banan. Sen gillar jag att dom inte daltar med förarna för mycket. Du kan gå från klarhet till klarhet ... till köksutgången. Det enda är att hela operationen känns så panikartad och kortsiktig. Och sen verkar dom ha jävligt svårt att bita ihop när det är lite kärvt. Det gnälls något förbannat.
Funderade lite på det du skrev om kvalitén på förare i t ex Indycar. Först och främst håller jag med dig. Det enda som finns där av rätt virke är JPM. Han kan köra skiten ur formelbilar och det är en uppskattat kvalité. Sen finns det flera serier med halvdana förare som ändå ger en någonting. Det kan bli lite hårdkörning och snurrningar som ger oväntade resultat och vidare. Oavsett om bilarna har tak/täckta hjul/kör runt i lera i femtielva heat (RX) etc så brukar respektive klass ha sin tjusning.
Och F1 har ju alltid haft den där tjusningen att det går av bara helvete - det lät alltid som att bilarna låg och skrek på varvstoppet och varvrekorden knäcktes i stort sett varje år. Men nu har F1 backat något helt ofattbart ... alltså det har blivit något som knappt går att titta på. Man vet att ingen kör skiten ur bilarna - man sparar motor/däck/soppa till förbannelse. Man har elmotorer och USB-uttag fan allt möjligt jävla skit. Det känns som att någonstans runt 2005 nådde F1 sin peak där det inte kan bli bättre. Allt som har hittats på därefter har varit riktigt skit och bara förstört mer och mer.
Allvarligt - när Ecclestone dör kommer F1 kola av (om inte innan) sen vet jag inte vad jag ska hoppas på efter det. Men det jag började kika på med pappsen 1986 är inte värt namnet F1 idag.
Och sen har vi det där med Dave och gridslot-skylten... *blow me*. Det föll dom aldrig i tanke att köra varannan snubbe varannan tjej ens en gång - lattjo. Varför nämner jag detta? Jo för när en sport är och petar i såna detaljer vet man att skutan sjunker...
Ähmen ja ä 'ente bitter...
Stefan pratar i helt klart i eget syfte, publiken kommer för krascherna något annat är inte att se.
Tycker alla andra stall skulle protestera mot de dåliga däcken, blir tråkig racing med dessa.
Synd du missar IoM men det kommer ett nytt race nästa år...
Nej vad tråkigt att du inte kan tävla.Men du får tänka på det kanske fanns en mening med du inte skulle vara med just i år.
Jag tycker du är pinsamt överlägsen när det gäller kunnande i motorsport och hur bra du är på skriva och formulera dig.Du har både retoriken och kunnandet.
En av dom bästa retorikerna jag känner till är Alf Svensson.Men hans politik i sig håller jag inte så ofta med om. Men dig Brandon håller jag väldigt mycket med så länge inte handlar om Politik. Så jag ser dig som en motor kunnig Alf Svensson hahahah
Kanske därför du skriver Amen?.Är du möjligen släkt med Alf? haha
Amen!!!!
Tackar för en mycket bra blogg har varit med sedan starten.
Du skriver ingen inom Indy Car platsar i F1 kom tänka på juan pablo montoya har för mig att han kör Indy Car men kan ha mycket fel i det.
Jag gillade honnom mycket under hans F1 tid och fick en känsla att ha var mycket bra.
Om han kör Indy Car skulle han inte platsa i dagen F1 ?? eller anser du han är för dålig i dag ??