KING OF MONACO

 
 
Prinsen av Monaco är nu kungen av Monaco, här följer ett kort sammandrag om vad som hände i "racet",.det hände absolut ingenting, punkt. Tio i topp från kvalet paradåkte efter varandra i 78 varv och korsade mållinjen i exakt samma positioner som i kvalet, ridå. Jag har vid upprepade tillfällen sagt och säger det igen, dumpa den här parodin på racing från kalendern. Monaco är ett dötrist vattenhål för lönnfeta gubbar, deras eskort brudar  och skattesmitare som skryter om sina tillgångar, ett passande ställe att lufta sin fotbollspelare moppe och hälla i sig bubbeldricka, men totalt opassande för racing. Jag gav upp efter 10 varv och sökte spänning i trädgården, gräset på den södra sluttningen hade tagit ledningen i racet "vem växer snabbast" före gräset på den västra och den östra, gräset på den norra hade halkat en bit efter, kan bero på felaktig set up med konstgödsel. Efter några timmars gräsrace kom jag in igen,TV  bilder från Monaco visade några snubbar på podium som sprutade Ferrari bubbeldricka, lustiga familjen var på plats, jag satt i TV fåtöljen och funderade varför rabarbern har varit så framgångsrik i år, kan det vara frågan om någon typ av hybriddopning?
 
Så, hände det ingenting i Monaco som hade något slags underhållningsvärde? Jo, faktiskt, Magnussen delade ut en dansk skalle till Perez direkt efter första kurvan på första varvet, mexaren studsade som en flipperkula mellan räcken innan det blev stopp mitt på banan. Resultatet av det hela blev att vi redan nu kan ta del av hur 2026 års bilar kommer se ut, de är mycket kortare, smalare och lättare, tack för det Kmag. 
 
Det om spektaklet i Monaco, på andra sidan av Atlanten pågick ett annat spektakel, Indy 500 med fyra svenskar i startfältet. Gick lite sisådär för dem, Ericsson och de tre kvistarna. Tom Blomqvist klantade till det direkt in i första kurvan och tog med sig Ericsson i fallet, Linus Lundqvist kom några tiotal varv innan han hamnade i muren på samma ställe, den tredje kvisten Rosenqvist kom betydlig längre innan Honda spisen i hans bil gav upp, svenskarna försvann en efter en som tio små *****pojkar, blev avkvistade så att säga, det är bara att bita ihop och komma igen nästa år. 
 
Dagens grid girl har ingen åsikt om "racet" i Monaco, hon var upptagen med att dricka bubbeldricka på soldäcket i en kukförlängare i hamnen,.skål!
 
Amen,..må gräsracet och rabarbern vara med er.    
 
   
 
    

PRINCE OF MONACO

 
 
Prinsen av Monaco klarade av att ta pole idag, men kommer han klara av att vinna racet imorgon och bli kungen av Monaco? Charles är en monegask, men en monegask med franska nerver, något som lite då och då resulterar besök i muren när han är pressad. Nu är ju inte Charles den enda som kan missa under press, Max gjorde det idag när han kom lite för långt ut till vänster in i första kurvan i sitt sista försök i kval tre, kysste muren lite lätt, och en möjlig plats i första ledet förvandlades till en sjätte ruta i tredje ledet. Piastri slog teamkompisen Norris och tog andra rutan, Sainz fick stryk av Leclerc och hamnade i tredje, Russel kvalade ut Hamilton, Tsunoda slog åter igen Ricciardo och startar racet från åttonde rutan, Albon gjorde det samma med Sargeant, den sista platsen i kval tre gick till Gasly.
 
Kvalet i Monaco blev en otrolig jämn historia, i kval ett skilde det bara en halv sekund mellan ettan Leclerc och den artonde placerade Perez, det var bara Sauber duon som hamnade en hel sekund i efterkälken, mästerdesigner James Keys uppdateringar tycks innebära nedgraderingar, Sauber blir bara sämre för varje "uppdatering". Det mest uppseendeväckande under kval ett var dock att både Perez och Alonso åkte ut direkt. Att Perez gör det lite då och då är inget nytt, men att även Alonoso gör det är definitivt det. Kan det vara som så, att nu när Alonso har säkrat ett nytt kontrakt så har motivationen hamnat i lä, och han nöjer sig med att söndagsåka hela vägen till banken med pensionspengarna med ett leende på läpparna.
 
RBRs tycks lida av samma problem i Monaco som den har gjort tidigare i år på andra stadsbanor med den mjukaste gummiblandningen, det saknas lite grepp bak, kanske på grund av att de inte riktigt hittar rätt med inställningar. Det i sin tur kan ha samband med Neweys "interna cardening leave", det vill säga att han inte längre tillåts vara med på första parketten. I början av racehelgen gick han omkring "civilklädd", till idag hade han RB uniformen på men var inte med på depådisken. Horner har uttalat sig om att RBR kommer klara sig utmärkt utan Newey som nu ska koncentrera sig på RBRs hyperbil tills han lämnar stallet, jag för min del tror att det är bara Adrien som fullt ut begriper hur årets bil ska ställas in för att fungera perfekt. Horners självgodhet i samband med Neweys "intern cardening leave"  utfrysning kan bli en kostsam affär för RBR och Verstappen, att fasa ut stallets viktigaste resurs i form av Newey i förtid är kortsiktigt tänkande av Horner, som vill framstå som den stora ledaren som är en garanti för stallets fortsatta framgångar.
 
Det om kvalet och slöseriet med resurser, silly season för förare fortsätter, häromdagen var Bottas på väg till Willams enligt "säkra källor", nu är det Sainz som är på väg dit, vem blir nästa man, Perez? Jag har aldrig riktigt förstått det här hysterin med vem ska köra var, det kommer visa sig var förarna hamnar när alla kontrakt är skrivna, ballast är bara ballast ovsett namn. Apropå 2026 års bilar, FIA fortsätter med att hitta briljanta lösningar. Halva effekten ska ju komma från förbränningsmotorn 2026, den andra halvan från batteriet. Bilen ska bli kortare, smalare och lättare, cirka 40 kilo ska bort, problemet är att det nya batteriet väger 35 kilo mer än det gamla, så totalvikten bantas med bara 5 kilo, att de bara orkar, FIA utan knuff.
 
 
Dagens grid girls vänder ryggen åt morgondagens F1 lämmeltåg och vandrar hem till mig.
 
Amen,..må lämmeltåget vara med er.   
 
     
 
     

MONACO MUCK UP

 
 
Dags för årets trafikstockning i Monaco, det bästa under racehelgen brukar vara kvalet, inte racet som för det mesta handlar om ett F1 lämmeltåg i snigelfart, dock kan ett SC ingripande med lite tur sätta lite färg på spektaklet, öppna upp för en alternativ depåstrategi. Även lämpligt tajmade regnskurar brukar liva upp följa John tristessen, men som det ser ut just nu finns det bara en liten risk för någon skur under lördag, fredag och söndag bjuder sol och lite drygt tjugo grader. 2022 vann Perez i Monaco, 2023 Verstappen med Alonso som tvåa och Ocon som trea, Verstappen lär ha en bra chans att vinna även i år, men vi kommer knappast se Alonso på podium, och ännu mindre Ocon. Årets race lär bli en uppgörelse mellan RBR och Ferrari om nu inte det ovannämnda med SC eller/och regn dyker upp och piggar upp tillställningen. Vill man vara med under kval och race så gäller det att chansa lite och ha närkontakt av tredje graden med räcket utan att krascha, någon eller några kommer garanterad göra det under racehelgen, i första kurvan brukar det hända saker med kalla däck.
 
Traction och downforce är bra att ha, bromsar är för fegisar och däckslitaget är minimalt, man skulle kunna köra hela racet utan att byta däck trots det att Pirelli har valt de mjukaste gummiblandningar till Monaco, jag vill minnas att Mika Salo gjorde det en gång i tiden i en Tyrrel. Greppnivån från den släta stadsasfalten är obefintlig speciellt i början av racehelgen, men förbättras undan för undan när mer gummi läggs på asfalten, dock är risken att hamna i räcket närvarande under hela racehelgen, inte ens den mjukaste gummiblandningen i form av C5 garanterar någon greppnivå utöver det vanliga. 
 
Monaco är ingen favorit i mina papper, men några ögonblick har fastnat i minnet, som till exempel Kimis promenad från bilen till båten...
 
...Schumachers fusk under kvalet 2006...
 
...och Sennas fenomenala uppvisning i en Toleman 1984, loppet bröts på grund av regn, men Senna tog in fyra sekunder per varv på ledaren innan loppet flaggades av,.vore kul med en dubbel bakvinge på dagens bilar.
 
Dagens grid girl skyltar för Sennas andra plats i mål i en Toleman 1984, kanske får vi med lite tur se någon annan förare upprepa Sennas bravur någon gång i framtiden även om jag tvivlar på det.
 
Amen,.må trafikstockningen i Monaco vara med er.