COVID 19 har satt bollen i rullning, formel 1 sporten som vi har lärt känna den sjunger sista versen av sin svansång på sin väg att förvandlas till en bakgårdsserie, och en lekstuga för miljonärsöner som vill leka F 1 förare. Överdriven pessimism från min sida? Nej, jag tror inte det, F1 handlar ju i första hand om pengar, och nu sinar diverse penningkällor på ett oroväckande sätt.
Renault måste spara 20 miljarder inom sin biltillverkning för att kunna få ett lån på 50 miljarder av sina aktieägare med staten i spetsen, i ett sådant läge är det knappast försvarsbart att lägga 1,5 miljarder på ett F1 stall, när Renault som biltillverkare kämpar för sin överlevnad.
McLaren har byggt överdådiga faciliteter, men deras försäljning av supersportbilar går uruselt, de har tvingats att pantsätta delar av sin bilsamling, ägarna har tröttnat på att pumpa in kapital, och brittiska staten är inte villig att ge fördelaktiga lån åt McLaren group.
Nu sparkar McLaren group 1200 medarbetare från bolag inom koncernen, och 70 anställda från F1 stallet, om det går knackigt för Renault går det ännu sämre för McLaren.
Anrika Williams står och faller med pengar från miljardären Latifi, som inom kort lär ta över stallet på samma sätt som Stroll gjorde i fallet Racing Point, och gödselmiljardären Dimitri Mazepin från Ryssland sägs vara ute efter att köpa Renaults F1 verksamhet, samma man som tidigare har försökt köpa både Williams och Force India, ja, ni ser vartåt det hela lutar.
Mercedes sägs förbereda en försäljning av sitt F1 stall efter 2021, ett förväntat scenario när den racing intresserade Zetsche ersattes med pappersvändaren Källenius. Wolff och hans polare Stroll lär vara intresserade av att ta över, hur smart det var av dessa herrar att satsa pengar på Aston Martin kan diskuteras, deras försäljning av supersportbilar går lika uselt som hos McLaren.
HAAS är med bara så länge ägaren har råd med att driva ett F1 stall liksom Alfa Romeo trots sin Ferrari anknytning, Alpha Tauri är beronde av kapital från Red Bull och så vidare, det som alltid har gett F1 luft under vingarna håller på nu att vingklippa hela sporten när kapitalet flyger sin kos.
Så, kommer allt det ovannämnda som en överraskning för de inblandade? Inte alls, bilindustrin i maskopi med oljeindustrin har länge försökt förhala förbränningsmotorns gravsättning genom att sätta käppar i hjulen för utvecklingen av batteriteknik, men den dagen när en elbil klarar 100 mil utan laddning så är förbränningsmotorn stendöd liksom F1 i sin nuvarande form. Livet består av en ständigt förändring, hänger man inte med i svängarna så försvinner man, bil och oljeindustrin har satsat mycket kapital på redan föråldrad teknik i form av förbränningsmotorn, en dinosaurie på väg att utrotas när elbilen gör sitt "tillbaka i framtiden" trick.
Liberty Media och F1 inbillar sig, att de i det Saudiska oljebolaget Armaco har hittat en frälsare, och visst gjorde Armaco en vinst på över 1000 miljarder kronor 2019, men det var då det, nu går det inte lika bra för Armaco längre. För första gången har saudier släppt in utländska intressen i bolaget, den Saudiarabiska staten har dragit in månadspengen som har betalats ut för samtliga medborgare under många år, momsen har höjts från 5% till 15%, och oljepriset har rasat till nya bottennoteringar. Saudier börjar ana början av slutet för dem stora pengarna från oljan, så mycket mer än en ytterst kortlivad frälsare lär inte Armaco bli för F1 cirkusen om de blir en del av F1 cirkusen.
Så, har jag målat upp en alltför dyster bild om F ettans vara eller icke vara? Knappast, jag tror att de inbalandade är mycket medvetna om vad som håller på att hända, så nu gäller det att fylla på sina egna fickor med så mycket pengar som möjligt och fly "tillbaka i dåtiden", det är "racing against the clock" som gäller för mycket som vill ha mer.
Förarna då, hur ska gå för dem? Tja, F ettans svansång drabbar inga fattiga, kan rent av vara ett läge att skaffa sig "ett riktigt jobb" för förarnas del vad nu det innebär. Just nu är det bara 7 förare som har ett kontrakt för 2021, huruvida arbetsplatsen kommer att vara kvar återstår att se. Ricciardo lämnade ett sjunkande skepp för ett annat, från Renault till McLaren, Sainz lämnade ett sjunkande skepp för ett som fortfarande flyter, från McLaren till Ferrari, Russel sitter i ett skepp som redan har sjunkit i form av Williams och så vidare.
Vettel sägs vara på väg både till Renault, Mercedes och pension, Bottas konsult Didier Coton har haft kontakt med Renault och RBR, Alonso är sugen på comeback och har även han förknippats med Renault etc, silly season för sitsar som inom kort kommer att försvinna pågår för fullt när F1 cirkusen blundar för verkligheten i sin lilla penningbubbla.
Vad kommer det att bli kvar av F1? Som sagt var, en bortglömd lekstuga för träiga rikemanssöner som inbillar sig att de kan köra en F1 bil, så nu gäller det att njuta av det som de sista riktiga förarna har att komma med på F ettans "lit de parade" innan sagan om F1 går i graven.
Det var allt för idag, ta hand om er och lyssna inte på dödsängeln Tegnell, den snubben har ingen aning om hur man skyddar sig från covid 19.
Dagens grid girl är tillbaka från dåtiden, 06, allt var inte bättre förr men för F ettans del det mesta.
Amen,.må elbilen vara med er.