THE SWANSONG OF FORMULA ONE

COVID 19 har satt bollen i rullning, formel 1 sporten som vi har lärt känna den sjunger sista versen av sin svansång på sin väg att förvandlas till en bakgårdsserie, och en lekstuga för miljonärsöner som vill leka F 1 förare. Överdriven pessimism från min sida? Nej, jag tror inte det, F1 handlar ju i första hand om pengar, och nu sinar diverse penningkällor på ett oroväckande sätt.
 
Renault måste spara 20 miljarder inom sin biltillverkning för att kunna få ett lån på 50 miljarder av sina aktieägare med staten i spetsen, i ett sådant läge är det knappast försvarsbart att lägga 1,5 miljarder på ett F1 stall, när Renault som biltillverkare kämpar för sin överlevnad. 
 
 
 
McLaren har byggt överdådiga faciliteter, men deras försäljning av supersportbilar går uruselt, de har tvingats att pantsätta delar av sin bilsamling, ägarna har tröttnat på att pumpa in kapital, och brittiska staten är inte villig att ge fördelaktiga lån åt McLaren group.
Nu sparkar McLaren group 1200 medarbetare från bolag inom koncernen, och 70 anställda från F1 stallet, om det går knackigt för Renault går det ännu sämre  för McLaren.
 
 
Anrika Williams står och faller med pengar från miljardären Latifi, som inom kort lär ta över stallet på samma sätt som Stroll gjorde i fallet Racing Point, och gödselmiljardären Dimitri Mazepin från Ryssland sägs vara ute efter att köpa Renaults F1 verksamhet, samma man som tidigare har försökt köpa både Williams och Force India, ja, ni ser vartåt det hela lutar.
 
 
Mercedes sägs förbereda en försäljning av sitt F1 stall efter 2021, ett förväntat scenario när den racing intresserade Zetsche ersattes med pappersvändaren Källenius. Wolff och hans polare Stroll lär vara intresserade av att ta över, hur smart det var av dessa herrar att satsa pengar på Aston Martin kan diskuteras, deras försäljning av supersportbilar går lika uselt som hos McLaren.
 
 
HAAS är med bara så länge ägaren har råd med att driva ett F1 stall liksom Alfa Romeo trots sin Ferrari anknytning, Alpha Tauri är beronde av kapital från Red Bull och så vidare, det som alltid har gett F1 luft under vingarna håller på nu att  vingklippa hela sporten när kapitalet flyger sin kos.
 
Så, kommer allt det ovannämnda som en överraskning för de inblandade? Inte alls, bilindustrin i maskopi med oljeindustrin har länge försökt förhala förbränningsmotorns gravsättning genom att sätta käppar i hjulen för utvecklingen av batteriteknik, men den dagen när en elbil klarar 100 mil utan laddning så är förbränningsmotorn stendöd liksom F1 i sin nuvarande form. Livet består av en ständigt förändring, hänger man inte med i svängarna så försvinner man, bil och oljeindustrin har satsat mycket kapital på redan föråldrad teknik i form av förbränningsmotorn, en dinosaurie på väg att utrotas när elbilen gör sitt "tillbaka i framtiden" trick.
 
Liberty Media och F1 inbillar sig, att de i det Saudiska oljebolaget Armaco har hittat en frälsare, och visst gjorde Armaco en vinst på över 1000 miljarder kronor 2019, men det var då det, nu går det inte lika bra för Armaco längre. För första gången har saudier släppt in utländska intressen i bolaget, den Saudiarabiska staten har dragit in månadspengen som har betalats ut för samtliga medborgare under många år, momsen har höjts från 5% till 15%, och oljepriset har rasat till nya bottennoteringar. Saudier börjar ana början av slutet för dem stora pengarna från oljan,  så mycket mer än en ytterst kortlivad frälsare lär inte Armaco bli för F1 cirkusen om de blir en del av F1 cirkusen.
 
Så, har jag målat upp en alltför dyster bild om F ettans vara eller icke vara? Knappast, jag tror att de inbalandade är mycket medvetna om vad som håller på att hända, så nu gäller det att fylla på sina egna fickor med så mycket pengar som möjligt och fly "tillbaka i dåtiden", det är "racing against the clock" som gäller för mycket som vill ha mer.
 
Förarna då, hur ska gå för dem? Tja, F ettans svansång drabbar inga fattiga, kan rent av vara ett läge att skaffa sig "ett riktigt jobb" för förarnas del vad nu det innebär. Just nu är det bara 7 förare som har ett kontrakt för 2021, huruvida arbetsplatsen kommer att vara kvar återstår att se. Ricciardo lämnade ett sjunkande skepp för ett annat, från Renault till McLaren, Sainz lämnade ett sjunkande skepp för ett som fortfarande flyter, från McLaren till Ferrari, Russel sitter i ett skepp som redan har sjunkit i form av Williams och så vidare.
 
Vettel sägs vara på väg både till Renault, Mercedes och pension, Bottas konsult Didier Coton har haft kontakt med Renault och RBR, Alonso är sugen på comeback och har även han förknippats med Renault etc, silly season för sitsar som inom kort kommer att försvinna pågår för fullt när F1 cirkusen blundar för verkligheten i sin lilla penningbubbla.
 
Vad kommer det att bli kvar av F1? Som sagt var, en bortglömd lekstuga för träiga rikemanssöner som inbillar sig att de kan köra en F1 bil, så nu gäller det att njuta av det som de sista riktiga förarna har att komma med på F ettans "lit de parade" innan sagan om F1 går i graven.
 
Det var allt för idag, ta hand om er och lyssna inte på dödsängeln Tegnell, den snubben har ingen aning om hur man skyddar sig från covid 19.
 
 
Dagens grid girl är tillbaka från dåtiden, 06, allt var inte bättre förr men för F ettans del det mesta.
 
Amen,.må elbilen vara med er.        
 
       
 
            
 
   
 
          
 
       
 
    

GOOD BETTER BEST PART TWO

Den meste mästaren, är det antalet titlar som avgör, eller prestationen i förhållande till materialet föraren ifråga förfogade över? Jag personligen ser det sistnämnda som en mer rättvis värdemätare, när man rangordnar förarnas prestationer genom årtionden i F1. Juan Manuel Fangio tog 5 titlar på 50 talet med fyra olika märken, Mercedes, Ferrari, Maserati och Alfa Romeo, 9 av 10 VM titlar på 50 talet togs med ovannämnda märken, så Fangio körde alltid med toppmaterial och resultaten blev därefter. 
 
På 60 talet fanns några fler vinnarbilar, Cooper, Ferrari, BRM, Lotus, Brabham och Matra, därefter har antalet av vinnarbilar successivt sjunkit genom årtionden. På 80 talet dominerade Williams, Brabham och McLaren, på 90 talet McLaren, Williams och Benetton, på 2000 talet Ferrari, Renault, McLaren och one hit wonder Brawn med hjälp av dubbeldiffuser, från 2010 till 2019 har det enbart handlat om RBR och Mercedes, med andra ord, F1 har sakta men säkert formats om från ett förarmästerskap till ett ingenjörs dito, där förarna är otroligt beronde av sina ingenjörers yrkesskicklighet.
 
 
Ayrton Senna talar man ofta om, men hur ofta nämns Nelson Piquet, även han en trefaldig världsmästare? Senna vann 41 race, tog 65 pole, 19 snabbaste varv och 80 podiums totalt på 162 race, Piquet vann 23 race, tog 24 pole, 23 snabbaste varv och 60 podiums totalt på 207 race, var Senna så mycket bättre eller satt han bara i bättre material? Enligt min mening handlade det om att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det vill säga, sitta med rätt material, alla är medvetna om hur svårt det är och alltid har varit att köra om i F1, en start från pole är halva vinsten, tar man starten och skapar en liten lucka så kan man spara på däck och bränsle och söndagsköra fram till målflaggan.
 
Senna fick ändå kämpa hårt för några av sina VM titlar eftersom han hade Prost som stallkompis, en förare som enligt min mening var en mer komplett förare än kvalspecialisten Senna. Prost vann 51 race, tog "bara" 33 pole men hade 41 snabbaste varv mot Sennas 19 och 106 podiums på 202 race, så i min ranking ligger Prost före Senna, den sistnämndas överdrivna legendstatus är delvis ett mediabygge som säljer och fortfarande går hem hos F1 fansen.
 
 
Av dem nu aktiva förare är det väl i första hand Hamilton som gärna och ofta vill lyfta fram sin legendstatus som förare, men som så många andra av dagens förare är Hamilton i händerna av ingenjör maffian i dagens ingenjörracing, man står och faller med sina ingenjörer och med det materialet de levererar inklusive inställningar, har man inte dem bästa på sin sida av garaget så vinner man inte. Nu är väl just Hamilton extra beroende av sina ingenjörer för att prestera, han gillar inte att testa och saknar teknisk know how, han är inte som Kimi, Iceman inte enbart påpekar att bilen understyr eller överstyr, utan kommer även med förslag hur ska man ändra på inställningar för att lösa problemet, något som han är rätt så ensam om bland dagens aktiva förare. Jag för min del hoppas innerligt att det kommande budgettaket leder F1 på rätt spår igen, mindre pengar till ingenjörer bör innebära att förarnas körskicklighet får en mer avgörande roll framöver, prestandaskillnader styrda av pengar som köper dem bästa ingenjörerna har blivit löjligt stora mellan stallen. Man kan tycka att Hamiltons vinstmarginal till tvåan med 88 poäng 2018 och med 87 poäng 2019 var stor, men då har man glömt Vettels dito på 2011 och 2013 med 122 och 155 poäng, så även inom stallen är det nivån av medarbetare som avgör som sagt var, rent prestandamässigt skiljer det bara några hundradelar mellan toppförarna, det är ingenjörer som gör hela skillnaden.
 
 
 
Så, vem är min favorit genom tiderna i F1? Enda mannen som tog VM titeln både med hoj och bil, John Surtees, på hoj 56,58,59 och 60 och 1964 i F1, en prestation som aldrig kommer att upprepas, John hade den rätta känslan både i högernäven och högerfoten helt utan all "anti" hokus pokus, racing på riktigt på förarens villkor.
 
 
 
En kul grej med Johns bil från 1964, man körde med två olika motorer under samma säsong, på långsamma banor med en V8 och på snabba med en flat 12. Jag skulle vilja se dagens förare i Johns Ferrari på Spa med däcken på bilden här ovan, 15 av 20 skulle sitta i muren direkt under första varvet, att köra i 280 knyck med såna däck helt utan downforce var nog skapligt skrämmande upplevelse.
 
 
Som ni säkert redan vet, så har Vettel gjort sitt hos Ferrari...
 
..och ryktas bli ersatt med Sainz till 2021, Ferrari gör som de alltid brukar göra, sparkar föraren när bilen inte räcker till och stallet gör misstag, i praktiken var Vettel körd redan då när Ferrari förlängde med Leclerc. Sainz är ungefär på samma nivå som Perez, snabb men inte av världsmästare nivå, en intetsägande andraförare som nöjer sig med ett slavkontrakt. Jag hoppas att Ferrari får valuta för pengarna i fallet Leclerc, kvalsnabb är han men har inte övertygat under race, hur han kommer att hantera situationen som en förstaförare återstår att se, hos Ferrari är det aldrig fel på bilen eller på stallet som sagt var. För Vettels del är det slut med att sitta i en vinnarbil, vill han inte köra bara för skojs skull som Kimi gör så borde han sluta i F1, att harva runt utan chans att ta en podium är inte kul om man fortfarande tar det hela på blodigt allvar. 
 
 
Dagens grid girl ville se Mika Kallio på Kymiring i juli, nu blev det inte så, men nästa år så,..
 
Amen,..må den härliga maj blötsnön vara med er.