GOOD BETTER BEST PART TWO

Den meste mästaren, är det antalet titlar som avgör, eller prestationen i förhållande till materialet föraren ifråga förfogade över? Jag personligen ser det sistnämnda som en mer rättvis värdemätare, när man rangordnar förarnas prestationer genom årtionden i F1. Juan Manuel Fangio tog 5 titlar på 50 talet med fyra olika märken, Mercedes, Ferrari, Maserati och Alfa Romeo, 9 av 10 VM titlar på 50 talet togs med ovannämnda märken, så Fangio körde alltid med toppmaterial och resultaten blev därefter. 
 
På 60 talet fanns några fler vinnarbilar, Cooper, Ferrari, BRM, Lotus, Brabham och Matra, därefter har antalet av vinnarbilar successivt sjunkit genom årtionden. På 80 talet dominerade Williams, Brabham och McLaren, på 90 talet McLaren, Williams och Benetton, på 2000 talet Ferrari, Renault, McLaren och one hit wonder Brawn med hjälp av dubbeldiffuser, från 2010 till 2019 har det enbart handlat om RBR och Mercedes, med andra ord, F1 har sakta men säkert formats om från ett förarmästerskap till ett ingenjörs dito, där förarna är otroligt beronde av sina ingenjörers yrkesskicklighet.
 
 
Ayrton Senna talar man ofta om, men hur ofta nämns Nelson Piquet, även han en trefaldig världsmästare? Senna vann 41 race, tog 65 pole, 19 snabbaste varv och 80 podiums totalt på 162 race, Piquet vann 23 race, tog 24 pole, 23 snabbaste varv och 60 podiums totalt på 207 race, var Senna så mycket bättre eller satt han bara i bättre material? Enligt min mening handlade det om att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det vill säga, sitta med rätt material, alla är medvetna om hur svårt det är och alltid har varit att köra om i F1, en start från pole är halva vinsten, tar man starten och skapar en liten lucka så kan man spara på däck och bränsle och söndagsköra fram till målflaggan.
 
Senna fick ändå kämpa hårt för några av sina VM titlar eftersom han hade Prost som stallkompis, en förare som enligt min mening var en mer komplett förare än kvalspecialisten Senna. Prost vann 51 race, tog "bara" 33 pole men hade 41 snabbaste varv mot Sennas 19 och 106 podiums på 202 race, så i min ranking ligger Prost före Senna, den sistnämndas överdrivna legendstatus är delvis ett mediabygge som säljer och fortfarande går hem hos F1 fansen.
 
 
Av dem nu aktiva förare är det väl i första hand Hamilton som gärna och ofta vill lyfta fram sin legendstatus som förare, men som så många andra av dagens förare är Hamilton i händerna av ingenjör maffian i dagens ingenjörracing, man står och faller med sina ingenjörer och med det materialet de levererar inklusive inställningar, har man inte dem bästa på sin sida av garaget så vinner man inte. Nu är väl just Hamilton extra beroende av sina ingenjörer för att prestera, han gillar inte att testa och saknar teknisk know how, han är inte som Kimi, Iceman inte enbart påpekar att bilen understyr eller överstyr, utan kommer även med förslag hur ska man ändra på inställningar för att lösa problemet, något som han är rätt så ensam om bland dagens aktiva förare. Jag för min del hoppas innerligt att det kommande budgettaket leder F1 på rätt spår igen, mindre pengar till ingenjörer bör innebära att förarnas körskicklighet får en mer avgörande roll framöver, prestandaskillnader styrda av pengar som köper dem bästa ingenjörerna har blivit löjligt stora mellan stallen. Man kan tycka att Hamiltons vinstmarginal till tvåan med 88 poäng 2018 och med 87 poäng 2019 var stor, men då har man glömt Vettels dito på 2011 och 2013 med 122 och 155 poäng, så även inom stallen är det nivån av medarbetare som avgör som sagt var, rent prestandamässigt skiljer det bara några hundradelar mellan toppförarna, det är ingenjörer som gör hela skillnaden.
 
 
 
Så, vem är min favorit genom tiderna i F1? Enda mannen som tog VM titeln både med hoj och bil, John Surtees, på hoj 56,58,59 och 60 och 1964 i F1, en prestation som aldrig kommer att upprepas, John hade den rätta känslan både i högernäven och högerfoten helt utan all "anti" hokus pokus, racing på riktigt på förarens villkor.
 
 
 
En kul grej med Johns bil från 1964, man körde med två olika motorer under samma säsong, på långsamma banor med en V8 och på snabba med en flat 12. Jag skulle vilja se dagens förare i Johns Ferrari på Spa med däcken på bilden här ovan, 15 av 20 skulle sitta i muren direkt under första varvet, att köra i 280 knyck med såna däck helt utan downforce var nog skapligt skrämmande upplevelse.
 
 
Som ni säkert redan vet, så har Vettel gjort sitt hos Ferrari...
 
..och ryktas bli ersatt med Sainz till 2021, Ferrari gör som de alltid brukar göra, sparkar föraren när bilen inte räcker till och stallet gör misstag, i praktiken var Vettel körd redan då när Ferrari förlängde med Leclerc. Sainz är ungefär på samma nivå som Perez, snabb men inte av världsmästare nivå, en intetsägande andraförare som nöjer sig med ett slavkontrakt. Jag hoppas att Ferrari får valuta för pengarna i fallet Leclerc, kvalsnabb är han men har inte övertygat under race, hur han kommer att hantera situationen som en förstaförare återstår att se, hos Ferrari är det aldrig fel på bilen eller på stallet som sagt var. För Vettels del är det slut med att sitta i en vinnarbil, vill han inte köra bara för skojs skull som Kimi gör så borde han sluta i F1, att harva runt utan chans att ta en podium är inte kul om man fortfarande tar det hela på blodigt allvar. 
 
 
Dagens grid girl ville se Mika Kallio på Kymiring i juli, nu blev det inte så, men nästa år så,..
 
Amen,..må den härliga maj blötsnön vara med er.      
 
       
 
 
       
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Ferraristi_Svezia

Underbar läsning, som alltid! Längtar till varje gång Du lägger upp nytt!

Trots Ferrari-fan sedan mordersmjölken kan jag inte förstå alla dessa misstag & fel stallet gör flertalet gånger, så mycket konstigt & märkligt som händer på & vid sidan av banan. Är det en "kultur" inom stallet eller hur förklarar man det? De har ju hur mycket pengar som helst, men ändå blir det så ofta fel, särskilt på banan med märkliga & ofta helt felaktiga beslut.

Är väl mest spekulationer om att Sainz skulle ta den lediga platsen hos Ferrari, men jag undrar vad som är substansen i dessa spekulationer, vad ser Ferrari i Sainz? Även Ricciardo verkar ju ha "höga" odds inom media att vara aktuell, har väl nämnts flertalet gånger tidigare, men likadant där; vad skulle Ferrari se hos en förare som han?

Tycker Din blogg är helt fantastisk! Är magisk läsning varje gång! Att bli uppdaterad på vad som händer i nutid inför/under varje säsong är ju förstås extra kul & trevligt, men måste faktiskt säga att läsningen Du erbjuder om "gammalt" är riktigt kul & intressant. Började själv intressera mig för F1 i början av 90-talet, vilket för mig vidare till ett förslag till Din blogg; vad hände med alla dåtidens förare? Diniz? Panis? Irvine? Och många fler... Är ju lite i Din pågående "anda" om förares olika förutsättning o s v. Finns ju förstås Google, men Din läsning är fan så mycket roligare. Bara ett förslag...

Stort TACK för kanonläsning iaf!

Svar: Ferrari är som Italien är, mycket känslor och känslomässiga beslut, med brittisk manskap inklusive stall ledning skulle de har haft många fler VM titlar. Att Sainz hamnade hos Ferrari signalerar hur de tänker göra, alla resurser kommer satsas på en förare, Leclerc, det blir intressant att se om han pallar för trycket. Apropå förare från förr, det kommer mera av det lite längre fram. Ha det bra Thorbjörn,.och håll avståndet.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Såg på en highlight klipp på YouTube ifrån år 1999, gud vad F1 hade karisma hos förarna på den tiden. Mika, MSC och alla de hade allihopa sina egna unika personligheter, sa därför vad de tyckte och tänkte i alla lägen. Dagens förare som typ Leclerc och Esteban Ocon är bara PR töntar som bara tycker synd om andra, och säger aldrig vad de själva vill utan bara måste fråga sina Pr managers what they are gonna say to the press. Allt detta för att göra sponsorer och diverse sociala medier töntar nöjda och belåtna. Ja du världen blir mer och mer politiskt korrekt märker det inte minst i F1, utan även i samhället i general. Om det ska bli så, så blir F1 mer och mer som i golf eller på ett riktigt mesigt kontorsarbete. En annan sak jag kom tänka är att dagens F1 förare är inte särskilt tekniskt kunniga heller håller med dig, om det hela som typ Ronnie Peterson eller Niki Lauda var. Det är tragiskt F1 ska inte bara vara meningen att köra bara, utan även utveckla bilen med. Inte bara när de är i garaget bli behandlad som kungar som typ Verstappen gör i dag bland annat. Tror det har med junior programmen att göra för de förare som väljs där, bara gymmar och leker med simulatorer än att lära sig också hur man kan utveckla en bil. Det kanske du kan svara på om jag har fel. Vart är F1 på väg tror du?

Svar: Det ligger mycket i det du skriver, TV spel generationen saknar teknisk kunskap och rätt "rumpkänsla", och det hela blir inte bättre av det att man testar allt mindre, testkörning utvecklar "rumpkänslan" åt rätt håll och därmed också förarens förmåga att lämna vettig feedback till ingenjörer, simulator körning ger inte alls samma färdigheter.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Intressant som vanligt. Du har rätt att Nelson Piquet knappt nämns överhuvudtaget och då har det att göra med hans mindre framgångsrika son. Kanske är det inte så lyckat att låta barnen ha samma namn? :) Genc kanske har en poäng att simulatorer inte hjälper förarna att utveckla bilarna. Nicki Lauda sa väl nått om att han hade ett känsligt arsle då han kunde känna vad som var fel i bilen. Sådant lär man sig bara genom att arbeta med bilar vilket de rika F1 prospekten kanske inte sysslar med så mycket.


Svar: Nej, simulator testning är bara ett hjälpmedel i brist på bättre, det vill säga testning på bana, den data som man tar fram från vindtunnel och simulator kan vara missvisande om man litar blind på det, och kan leda till att man tar fram en bil som inte alls fungerar på banan. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#4: Genc

PS har hört rykten att Alonso ska komma tillbaks till F1, tycker det är kul om han skulle göra det för jag gillar honom men hans tid är ute redan som F1 förare. Så nej tack ta in en som är yngre än han.

skriven
#5: Antonio

Om man ska prata om förare som har haft flyt att vara på rätt plats vid rätt tid så måste väll ändå James Hunt nämnas.

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Skarpa analyser som vanligt. Men den bästa föraren genom tiderna var naturligtvis svensk. Chapman fick ju ta till varenda ful-trick som gick att uppbåda för att hålla Ronnie Pettersson bakom Andrettie.Han fick köra med en tyngre bil och diverse dåliga inställningar men Andrettie var ju egentligen bara ett rundningsmärke för THE SUPERSWEDE. På den tiden behövdes det inga superingenörer för att avgöra resultatet. Det räckte gott med en girig stallchef och duktiga mekaniker som kunde manipulera bilarna så de tappade konkurrenskraften. Tycker mig aldrig ha hört Mario Andrettie tala om sin "bragd" då han knep VM-titeln. På tal om italienska klåpare, så har jag för mig att det var sådana som hjälpte till så att Ronnie lämnade jordelivet också.

skriven
#7: Genc

@Anonym Ja du! Andretti var i mina ögon en som borde ha spelat andre fiolen. Och Ronnie som förste och vinna mästerskapet therefore. Men icke sa Nicke, så ville den där fördömda Chapman som bara ville makrnadsföra Andrettis mästertitel. Som en jävla symbol så att Lotus bilarna kunde bli mer, populärare hos Staterna. Istället för att självaste Ronnie Peterson skulle bli världsmästare, och bli en GOAT/All time great precis som t ex Senna och Häkkinen i framtiden. Hade jag varit Champman skulle jag ha gjort tvärt om redan under 1973, och låtit han ta titlar sedan dess. Synd för han förtjänade att bli det, med tanke på att var den ultimata föraren med ett stort tekniskt kunnande, racecraft och car control utöver det vanliga precis som Kimi idag.

skriven

Kommentera inlägget här :