Kommentarer :
Såg på en highlight klipp på YouTube ifrån år 1999, gud vad F1 hade karisma hos förarna på den tiden. Mika, MSC och alla de hade allihopa sina egna unika personligheter, sa därför vad de tyckte och tänkte i alla lägen. Dagens förare som typ Leclerc och Esteban Ocon är bara PR töntar som bara tycker synd om andra, och säger aldrig vad de själva vill utan bara måste fråga sina Pr managers what they are gonna say to the press. Allt detta för att göra sponsorer och diverse sociala medier töntar nöjda och belåtna. Ja du världen blir mer och mer politiskt korrekt märker det inte minst i F1, utan även i samhället i general. Om det ska bli så, så blir F1 mer och mer som i golf eller på ett riktigt mesigt kontorsarbete. En annan sak jag kom tänka är att dagens F1 förare är inte särskilt tekniskt kunniga heller håller med dig, om det hela som typ Ronnie Peterson eller Niki Lauda var. Det är tragiskt F1 ska inte bara vara meningen att köra bara, utan även utveckla bilen med. Inte bara när de är i garaget bli behandlad som kungar som typ Verstappen gör i dag bland annat. Tror det har med junior programmen att göra för de förare som väljs där, bara gymmar och leker med simulatorer än att lära sig också hur man kan utveckla en bil. Det kanske du kan svara på om jag har fel. Vart är F1 på väg tror du?
Intressant som vanligt. Du har rätt att Nelson Piquet knappt nämns överhuvudtaget och då har det att göra med hans mindre framgångsrika son. Kanske är det inte så lyckat att låta barnen ha samma namn? :) Genc kanske har en poäng att simulatorer inte hjälper förarna att utveckla bilarna. Nicki Lauda sa väl nått om att han hade ett känsligt arsle då han kunde känna vad som var fel i bilen. Sådant lär man sig bara genom att arbeta med bilar vilket de rika F1 prospekten kanske inte sysslar med så mycket.
PS har hört rykten att Alonso ska komma tillbaks till F1, tycker det är kul om han skulle göra det för jag gillar honom men hans tid är ute redan som F1 förare. Så nej tack ta in en som är yngre än han.
Om man ska prata om förare som har haft flyt att vara på rätt plats vid rätt tid så måste väll ändå James Hunt nämnas.
ANONYMUS
Skarpa analyser som vanligt. Men den bästa föraren genom tiderna var naturligtvis svensk. Chapman fick ju ta till varenda ful-trick som gick att uppbåda för att hålla Ronnie Pettersson bakom Andrettie.Han fick köra med en tyngre bil och diverse dåliga inställningar men Andrettie var ju egentligen bara ett rundningsmärke för THE SUPERSWEDE. På den tiden behövdes det inga superingenörer för att avgöra resultatet. Det räckte gott med en girig stallchef och duktiga mekaniker som kunde manipulera bilarna så de tappade konkurrenskraften. Tycker mig aldrig ha hört Mario Andrettie tala om sin "bragd" då han knep VM-titeln. På tal om italienska klåpare, så har jag för mig att det var sådana som hjälpte till så att Ronnie lämnade jordelivet också.
@Anonym Ja du! Andretti var i mina ögon en som borde ha spelat andre fiolen. Och Ronnie som förste och vinna mästerskapet therefore. Men icke sa Nicke, så ville den där fördömda Chapman som bara ville makrnadsföra Andrettis mästertitel. Som en jävla symbol så att Lotus bilarna kunde bli mer, populärare hos Staterna. Istället för att självaste Ronnie Peterson skulle bli världsmästare, och bli en GOAT/All time great precis som t ex Senna och Häkkinen i framtiden. Hade jag varit Champman skulle jag ha gjort tvärt om redan under 1973, och låtit han ta titlar sedan dess. Synd för han förtjänade att bli det, med tanke på att var den ultimata föraren med ett stort tekniskt kunnande, racecraft och car control utöver det vanliga precis som Kimi idag.
Underbar läsning, som alltid! Längtar till varje gång Du lägger upp nytt!
Trots Ferrari-fan sedan mordersmjölken kan jag inte förstå alla dessa misstag & fel stallet gör flertalet gånger, så mycket konstigt & märkligt som händer på & vid sidan av banan. Är det en "kultur" inom stallet eller hur förklarar man det? De har ju hur mycket pengar som helst, men ändå blir det så ofta fel, särskilt på banan med märkliga & ofta helt felaktiga beslut.
Är väl mest spekulationer om att Sainz skulle ta den lediga platsen hos Ferrari, men jag undrar vad som är substansen i dessa spekulationer, vad ser Ferrari i Sainz? Även Ricciardo verkar ju ha "höga" odds inom media att vara aktuell, har väl nämnts flertalet gånger tidigare, men likadant där; vad skulle Ferrari se hos en förare som han?
Tycker Din blogg är helt fantastisk! Är magisk läsning varje gång! Att bli uppdaterad på vad som händer i nutid inför/under varje säsong är ju förstås extra kul & trevligt, men måste faktiskt säga att läsningen Du erbjuder om "gammalt" är riktigt kul & intressant. Började själv intressera mig för F1 i början av 90-talet, vilket för mig vidare till ett förslag till Din blogg; vad hände med alla dåtidens förare? Diniz? Panis? Irvine? Och många fler... Är ju lite i Din pågående "anda" om förares olika förutsättning o s v. Finns ju förstås Google, men Din läsning är fan så mycket roligare. Bara ett förslag...
Stort TACK för kanonläsning iaf!