
Hungaroring nästa, en Kalle Anka bana av värsta sorten där ett lyckad kval betyder allt, det går att ta sig förbi en dålig bil i en bra bil, men att ta sig förbi en jämnbördig är i det närmaste en omöjlighet. Det brukar vara riktigt varmt på Hungaroring, men just nu talar väderprognoser om temperaturer mellan 23-26 grader under racehelgen och risk för regnskurar under fredagen, en väderprognos som säkert välkomnas hos Mercedes som i lite lägre temperaturer kan köra med smalare sidepods som ger en bättre aerobalans.
Hungaroring är som en karting bana, det svänger mycket och ofta i makligt tempo, dagens tunga, välväxta bilar med en extremt lång hjulbas ser malplacerade ut på Hungaroring, känner sig inte riktigt hemma i kurvor med blinda ingångar, och har en tendens att rolla vid alla hastiga kursförändringar. Några kallar Hungaroring för "Monaco utan murar", det kanske ligger något i det, båda banor hör till kategorin "rear limited", och passar därmed bäst för bilar av "front limited" karaktär.

Däcken utsätts för skapliga sidåbelastningar på Hungaroring trots de relativt låga hastigheterna, greppnivån från asfalten är hög och man kör med mycket vinge, att hitta en välfungerande set up brukar vara rätt så enkelt på Hungaroring eftersom banan saknar snabba rakor.

Den mjuka linjen regerar på Hungaroring i valet av gummiblandningar, det är bara Mercedes som nöjer sig med 8 set av mjuka, men deras bil fungerar ju bättre på de lite hårdare gummiblandningar så deras val av gummiblandningar är helt i linje vad man förväntar sig av dem.
Hungaroring ger RBR en bra chans att fortsätta med att sätta käppar i hjulen för Mercedes och Ferrari, kampen om en plats i första startledet lär komma ske med blodsmak i munnen, det blir intressant att se vem som kniper pole, det är ett antal toppförare som är revanschsugna efter en mindre lyckad racehelg i Tyskland.
Ungerns GP är lika med en enstoppare, tar man pole och gör ett problemfritt depåstopp för däcksbyte har man segern som i en liten ask, det har varit tre mycket underhållande race på raken, men den trenden lär inte hålla på Hungaroring om nu inte vädrets makter har något alldeles extra överraskande att komma med.
Det om vad som komma skall, det var roande att ta del av både mediamurvlarnas och fansens feedback efter Tysklands GP, vissa avåkningar av toppförare bagatelliserades samtidigt som andra triggade fram en pajkastning av rang. Leclerc tycks aldrig göra några fel hur klantigt han än beter sig, samma gäller Hamilton, men om Bottas gör ett misstag så sätter pajkastningen fart per omgående när diverse mer eller mindre självutnämnda "experter" skyndar på att säga sitt. Det är märkligt hur svårt dessa "experter" har att tolka rätt vad MrWolff klämmer ur sig, en sits hos Mercedes hänger inte på några enstaka raceresultat, utan det finns ett antal parametrar som räknas in och fäller avgörandet. Så, ingen Verstappen, Ocon eller Russel är på väg att ta över den ena sitsen hos Mercedes 2020, jag kan förstå att det är kul för vissa hobbyjournalister att spekulera i både det ena och i det andra i jakten på klickar, och att det finns F1 fans som lever i en fantasivärld, men faktum är att MrWolff inte alls bryr sig om vad dessa individer kläcker ur sig.
Det om F1, den svenska Indycar duon fortsätter med sitt USA äventyr med blandade resultat, det är i första hand Rosenqvist som utmärker sig positivt, Ericsson har betydligt svårare att hävda sig over there. Felix har en styrning redan klar till 2020, om det blir någon fortsättning för Ericssons del i Indycar 2020 återstår att se, han har ju inte direkt övertygad och skulle kanske passa bättre som en sportvagnschaufför, är man så medioker som kvalförare som Marcus är blir man aldrig en toppförare inom formelbil racing.

Dagens grid girls är hämtade från hojracing där man inte PK spänner ringmuskeln när rabiatfeminister ropar varg.
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.