Vissa typer av viner har en lång eftersmak, ibland åt det lite strävare hållet, ibland åt det sötare hållet, Monacos GP var av liknande karaktär, halsbränna för vissa, segerns sötma för några andra, för stallet Ferrari en bittersweet upplevelse som kan vara inledningen till kalla kriget mellan stallets förare.
Det var inte bara Kimi vars kroppsspråk med all önskvärd tydlighet visade vad han tyckte om Ferraris depåstrategi, utan även hans race ingengör Greenwood, och hans manskap som blev tagna i sängen av ett beslut som alldeles uppenbart fattades över deras huvuden uttryckte sitt missnöje, Greenwood var mäkta förbannad efter racet, Ferraris påstående om att Kimis depåstopp skedde enligt en i förhand bestämt depåstrategi är ren nonsens, som på sin höjd enbart är en trovärdig förklarning för die hard Vettel fans, och Toto Wolff.
Depåpersonalen förses med löpande data om bilarnas positioner ute på banan, om man tar in raceledaren i ett läge, där man helt klart och tydligt kan se att han kommer att hamna i trafik, och samtidigt ger hans teamkompis chansen att göra några snabba varv helt utan trafik, så handlar det hela om medvetna stallorder som man försöker dölja med diverse bortförklarningar på sedvanlig Ferrari manér, men det enda som Kimi kan göra åt det är att fortsätta med att kvala ut Vettel, och på så vis ge stall ledningen the finger som de mer än väl har gjort sig förtjänta av.
Hos Mercedes hade Hamilton kopierat Bottas set up till ingen nytta, det som fungerade i alla fall till en viss grad för Valtteri fungerade inte alls för Lewis. Så, vad kan tänkas ligga bakom det ovannämnda?
Bottas är en "teknisk" förare som analyserar och fingranskar data, Hamilton i sin tur en naturbegåvning med råspeed på samma sätt som Kimi, varken Lewis eller Kimi gillar flitig testkörning, utan ser sådant mest som bortkastad tid.
Bottas har en förmåga att kunna "aktivera" däcken och förse de med "energi" som skapar grepp, speciellt fram, han är förmodligen den bästa av samtliga F1 förarna i det avseendet.
Hamilton saknar den förmågan, och årets däck som är för hårda oavsett gummiblandning fungerar inte med hans körstil, som går ut på att styra in redan under inbromsningen. Pirelli själv har medgett att årets däck är för hårda, kanske hade det varit nyttigt både för Lewis och Mercedes att ta del av Pirellis däcktester i slutet av förra året, när förarna hade möjligheten att testa årets däck med fjolårets bilar med extra down force, Vettel testade flitigt när han fick chansen att göra det, något som till en viss grad kan ha påverkat Ferraris nuvarande formtopp.
Det är lite av ödets ironi, att Ferrari i år har satsat på en bil som arbetar däcken mer intensivt än fjolårets bil, och Mercedes på en bil som är skonsammare mot däcken än fjolårets bil, lägger man till det Pirellis för hårda gummiblandningar, så framstår Ferrari som årets vinnare i greppkriget som tycks ha just Pirellis miss i vågmästarrollen.
Nu är det givetvis inte enbart bilarnas och förarnas förmåga att hantera däcken på ett vägvinnande sätt som är den enda avgörande punkten, utan även aerodynamiken spelar en viktig roll i sammanhanget, Mercedes aeropaket verkar onödigt komplicerad och svårbalanserad jämfört med Ferraris dito, det blir intressant att se hur mycket av årets Ferrari design dyker upp i nästa års Mercedes nu när mannen bakom Ferraris design jobbar för Mercedes. För de vetgiriga angående aerodynamik vill jag påpeka följande: Det är inte luftflödet som sådan som skapar down force, utan down force skapas i skiktet mellan två luftflöden som strävar i samma riktning men håller olika hastighet. Förr i tiden trodde man att den så kallade strömlinje formaden var den ultima för sport/race bilen, men i själva verket var den katastrofal ur aeroaspekt som tex i den första superbilen, Lamborghini Miura, som vandrar som en asplöv i lite högre hastigheter.
Ni har säkert redan läst, att till augusti får Marcus sällskap av Gustav Malja, som får testköra för Sauber, kostar säkert en vacker slant för Gustavs sponsorer, men kan vara värt det. Så, hur ser jag Gustav som förare jämfört med Marcus? I mina papper är de två ungefär likvärdiga som förare, och eftersom den gode Blomqvist har gjort gällande, att Marcus är minst lika bra som Bottas eller till och med bättre, så har Sverige i så fall två förare i Marcus och Gustav som klarar av att kvala ut hela F1 fältet, vara snabbare än Hamilton, Vettel och Räikkönen,..eller,..ni har ordet, handen på hjärtat, har Blomman rätt eller har han fel?
Det om F1, Baronens vår race gick av stapeln idag, årets tema var retro/cafe racer hojar, Baronen har lite drygt 100 hojar i sin eminenta samling inklusive några fina cafe racers, däribland Benelli, Ducati och Moto Guzzi V8. Jag fick äran att provköra Guzzi V8, men valde Benelli till racet, V8 är en sällsynt pärla man ska vara rädd om. Det var 12 deltagare sammanlagt, vi höll ihop tills tävlingsinstinkten tog över, jag och två andra snubbar gick loss och korsade mållinjen i en tät klunga, kul som fan att dra på lite även om det var med på ett lekfull sätt, det fina hos baronen är att samtliga bjöds på champagne efter målgång,.we`re all the winners eller något liknande.
Apropå hemska saker på två hjul, Wild Bill Gelbke´s Road Dog från 1965, komplett med en automatlåda och galenskap som räcker från fader till son,.jag undrar vad Svensk Bilprovning skulle ha att säga om Bill´s hoj.
Dagens grid girls håller andan för att rädda blusen, jag återvänder till Sverige på torsdag om Allah och Baronen så vill, plikten kallar ibland även den som lever efter mottot live free, ride free.
Amen,..må blusen vara med er.