AFTERGLOW

 
 
Vissa typer av viner har en lång eftersmak, ibland åt det lite strävare hållet, ibland åt det sötare hållet,  Monacos GP var av liknande karaktär, halsbränna för vissa, segerns sötma för några andra, för stallet Ferrari en bittersweet upplevelse som kan vara inledningen till kalla kriget mellan stallets förare.
 
Det var inte bara Kimi vars kroppsspråk med all önskvärd tydlighet visade vad han tyckte om Ferraris depåstrategi, utan även hans race ingengör Greenwood, och hans manskap som blev tagna i sängen av ett beslut som alldeles uppenbart fattades över deras huvuden uttryckte sitt missnöje, Greenwood var mäkta förbannad efter racet, Ferraris påstående om att Kimis depåstopp skedde enligt en i förhand bestämt depåstrategi är ren nonsens, som på sin höjd enbart är en trovärdig förklarning för die hard Vettel fans, och Toto Wolff.
 
Depåpersonalen förses med löpande data om bilarnas positioner ute på banan, om man tar in raceledaren i ett läge, där man helt klart och tydligt kan se att han kommer att hamna i trafik, och samtidigt ger hans teamkompis chansen att göra några snabba varv helt utan trafik, så handlar det hela om medvetna stallorder som man försöker dölja med diverse bortförklarningar på sedvanlig Ferrari manér, men det enda som Kimi kan göra åt det är att fortsätta med att kvala ut Vettel, och på så vis ge stall ledningen the finger som de mer än väl har gjort sig förtjänta av.
 
Hos Mercedes hade Hamilton kopierat Bottas set up till ingen nytta, det som fungerade i alla fall till en viss grad för Valtteri fungerade inte alls för Lewis.  Så, vad kan tänkas ligga bakom det ovannämnda?
Bottas är en "teknisk" förare som analyserar och fingranskar data, Hamilton i sin tur en naturbegåvning med råspeed  på samma sätt som Kimi, varken Lewis eller Kimi gillar flitig testkörning, utan ser sådant mest som bortkastad tid.  
 
Bottas har en förmåga att kunna "aktivera" däcken och förse de med "energi" som skapar grepp, speciellt fram, han är förmodligen den bästa av samtliga F1 förarna i det avseendet.
Hamilton saknar den förmågan, och årets däck som är för hårda oavsett gummiblandning fungerar inte med hans körstil, som går ut på att styra in redan under inbromsningen. Pirelli själv har medgett att årets däck är för hårda, kanske hade det varit nyttigt både för Lewis och Mercedes att ta del av Pirellis däcktester i slutet av förra året, när förarna hade möjligheten att testa årets däck med fjolårets bilar med extra down force, Vettel testade flitigt när han fick chansen att göra det, något som till en viss grad kan ha påverkat Ferraris nuvarande formtopp. 
 
Det är lite av ödets ironi, att Ferrari i år har satsat på en bil som arbetar däcken mer intensivt än fjolårets bil, och Mercedes på en bil som är skonsammare mot däcken än fjolårets bil, lägger man till det Pirellis för hårda gummiblandningar, så framstår Ferrari som årets vinnare i greppkriget som tycks ha just Pirellis miss i vågmästarrollen.
 
Nu är det givetvis inte enbart bilarnas och förarnas förmåga att hantera däcken på ett vägvinnande sätt som är den enda avgörande punkten, utan även aerodynamiken spelar en viktig roll i sammanhanget, Mercedes aeropaket verkar onödigt komplicerad och svårbalanserad jämfört med Ferraris dito, det blir intressant att se hur mycket av årets Ferrari design dyker upp i nästa års Mercedes nu när mannen bakom Ferraris design jobbar för Mercedes. För de vetgiriga angående aerodynamik vill jag påpeka följande: Det är inte luftflödet som sådan som skapar down force, utan down force skapas i skiktet mellan två luftflöden som strävar i samma riktning men håller olika hastighet. Förr i tiden trodde man att den så kallade strömlinje formaden var den ultima för sport/race bilen, men i själva verket var den katastrofal ur aeroaspekt som tex i den första superbilen, Lamborghini Miura, som vandrar som en asplöv i lite högre hastigheter.
 
 
Ni har säkert redan läst, att till augusti får Marcus sällskap av Gustav Malja, som får testköra för Sauber, kostar säkert en vacker slant för Gustavs sponsorer, men kan vara värt det.  Så, hur ser jag Gustav som förare jämfört med Marcus?  I mina papper är de två ungefär likvärdiga som förare, och eftersom den gode Blomqvist har gjort gällande, att Marcus är minst lika bra som Bottas eller till och med bättre, så har Sverige i så fall två förare i Marcus och Gustav som klarar av att kvala ut hela F1 fältet, vara snabbare än Hamilton, Vettel och Räikkönen,..eller,..ni har ordet, handen på hjärtat, har Blomman rätt eller har han fel?
 
 
 
Det om F1, Baronens vår race gick av stapeln idag, årets tema var retro/cafe racer hojar, Baronen har lite drygt 100 hojar i sin eminenta samling inklusive några fina cafe racers, däribland Benelli, Ducati och Moto Guzzi V8.   Jag fick äran att provköra Guzzi V8, men valde Benelli till racet, V8 är en sällsynt pärla man ska vara rädd om. Det var 12 deltagare sammanlagt, vi höll ihop tills tävlingsinstinkten tog över, jag och två andra snubbar gick loss och korsade mållinjen i en tät klunga, kul som fan att dra på lite även om det var med på ett lekfull sätt, det fina hos baronen är att samtliga bjöds på champagne efter målgång,.we`re all the winners eller något liknande.
 
 
 
Apropå hemska saker på två hjul, Wild Bill Gelbke´s Road Dog från 1965, komplett med en automatlåda och galenskap som räcker från fader till son,.jag undrar vad Svensk Bilprovning skulle ha att säga om Bill´s hoj.
 
Dagens grid girls håller andan för att rädda blusen, jag återvänder till Sverige på torsdag om Allah och Baronen så vill, plikten kallar ibland även den som lever efter mottot live free, ride free.
 
Amen,..må blusen vara med er.   
 
 
     
 
   
 

FERRARI FAIR PLAY

 
1    Vettel           Ferrari
2    Räikkönen   Ferrari
3    Ricciardo     RBR
4    Bottas          Mercedes
5    Verstappen  RBR
6    Sainz            TR
7    Hamilton      Mercedes
8    Grosjean      Haas
9    Massa          Williams
10  Magnussen Haas
11  Palmer         Renault
12  Ocon            FI
13  Perez           FI
14  Kvyat           TR
15  Stroll            Williams
 
Vandoorne, Ericsson, Button, Wehrlein och Hulkenberg bröt av olika anledningar.
 
Monaco är sig likt, först händer ingenting, sedan ingenting, och sedan är det målgång, lite som att lyssna på hissmusik, när man åker till sjuttioåttonde våningen i sällskap med dövstumma drönare, som är försedda med ögonbindel för att hissresan ska inte bli alltför spännande.
 
Fair play alá Ferrari iscensattes helt enligt  Maranello handboken för stallorder, Kimis kroppsspråk och knapphändiga kommentarer efter målgången sa allt om vad han tyckte om det, min vän Baronen sade att han skämdes att vara italienare när han var tvungen att bevittna pajaseriet på Monacos gator.
 
När jag frågade hans åsikt om Vettel, så kallade den gode Baronen Vettel för "Fitta Fica", på svenska "Hugg Fitta", dvs en bakslug feg fitta som hugger folk i ryggen på samma sätt som Ferraris stall ledning gör.  Jag kunde inte låta bli att skratta, en sanslös kul ordlek, att stallordern skulle komma var helt förväntad, och även tidpunkten när den skulle komma, Baronen var mer upprörd över det som hände än jag, Vettels rövslickeri är verkligen patetiskt att följa, han är en mer bakslug variant av Schumacher som  aldrig brydde sig om att dölja sitt rätta jag, han var en skitstövel på ett mer ärligt sätt.
 
Nog om skitstövlar, "juvelen i F1 kronan" var lika upphetsande som Monacos grid girl klädsel, Baronen undrade om tjejerna hade missat väckningen, eftersom de kom till banan klädda i morgonrockar eller om de var nattlinnen, allt är lite pensionärs stelt och ultrakonservativt i Monaco inklusive själva racet, som mest liknar en likvaka över det förflutna som lider av förstoppning och överdoserar Viagra.
 
Det enda händelsen av rang var Wehrleins snygga vertikal parkering innan tunneln när Button agerade P vakt på ett brutalt effektivt sätt, ingen bra dag för Sauber duon, båda två satte sin bil i räcket på olika sätt, vems sätt var det mest pinsamma är upp till var och en att avgöra. 
 
Det var allt vad jag hade att säga om Monacos GP, nu är det dags att kasta loss och ta sikte på Genova, därifrån fortsätter resan på hojar fram till Baronens "lilla" sommarställe uppe bland bergen för att senare under veckan ta del av hans årliga jipporace på hans privata vägar, ett substitut för Isle of Man, men bättre än ingenting,.live free, ride free.
 
Jag hör av mig när lusten faller in, det kan ta några dagar eller så innan jag återvänder till Sverige, jag lever för dagen, det är ju faktiskt det enda man kan göra.
 
Amen,..må Ferraris stall ledning ruttna i helvetet.      
 
      
 
        

ICEMAN IS BACK

 
1      Räikkönen       Ferrari
2      Vettel               Ferrari
3      Bottas             Mercedes
4      Verstappen     RBR
5      Ricciardo        RBR
6      Sainz               TR
7      Perez               FI
8      Grosjean         Haas
9      Kvyat               TR
10    Hulkenberg     Renault
11    Magnussen     Haas
12    Vandoorne      McLaren
13    Hamilton         Mercedes 
14    Massa             Williams
15    Ocon               FI
16    Palmer            Renault
17    Stroll               Williams
18    Wehrlein         Sauber
19    Ericsson         Sauber
20    Button             McLaren
 
Observera att tabellen ovan visar startpositionen i morgondagens race efter pålagda straff förflyttningar i start gridden.
 
Det var ett tag sedan när Kimi senast startade från pole, Frankrikes GP 2008, men bättre sent än aldrig brukar man ju säga, hittar han rätt med set up även på "riktiga" banor, så lär inte dagens pole bli den sista i år. Nu är det ju lättare att hitta rätt balans på en stadsbana som Monaco, jag vill se hur snabb Kimi kan vara på en bana som till exempel Spa om han får bilen som han vill, i Monaco kan man satsa lite extra på framändan på bakändans bekostnad om man har tillräckligt med mekanisk grepp bak, något som Ferrari tycks ha, Kimi kan ju leva med en viss överstyrning utan att förlora i varvtid.
 
Vettel fick nöja sig med andrarutan slagen med 45 tusendelar, och kunde med nödrop hålla Bottas bakom sig med futtiga 2 tusendelar, jämt värre mellan topptrion med andra ord.
 
För Hamilton tycks den långa hjulbasen i årets bil orsaka stora problem i fråga att hitta rätt set up och rätt balans på stadsbanor, något som märktes redan i Ryssland, startar man från 13 rutan i Monaco har man inga större chanser att blanda sig i toppstriden, kanske saknades guds kärlek till den gode Lewis i dag jämte med en fungerande set up.
 
Jag  har haft  några intressanta diskussioner med några "insiders" från diverse håll, det skulle inte alls förvåna mig om Hamilton väljer att sluta i F1 efter årets säsong, och det skulle förvåna mig mycket om Kimi inte väljer att fortsätta i F1 även nästa år.
 
Ricciardo, som koncentrerar sig mest på att gnälla på bilen fick åter igen stryk av Verstappen som tog fjärde positionen före Ricciardo, den sistnämnda borde först försöka slå sin stallkompis innan han hotar stallet med att han vill lämna RBR om inte bilen blir mer konkurrenskraftig, Sainz som blev sexa efter Ricciardo är en fullvärdig ersättare som australiensaren bör se upp med, speciellt med tanke på att varken Ferrari eller Mercedes lär vara intresserade av Ricciardos tjänster.
 
Perez tog sjunde platsen efter Sainz, Grosjean gjorde ett bra kval och blev åtta före Kvyat som hade lite oflyt med trafik, den sista startrutan i topp tio gick till Hulkenberg.
 
Årets rookies Ocon, Stroll och Vandoorne gjorde var sitt armco räcke besök under träning-kval, och av Saubers omtalade uppdateringar märktes det inte mycket av, deras uppdateringar tycks i vanlig ordning enbart fungera på det teoretiska planet. Jag för min del undrar hur mycket användbar och relevant feed back stallets förare förmår att leverera, det är inte enbart stallets ingenjörer-designers som bär ansvaret för stallets misslyckanden, utan även förarnas feed back är en viktig ingrediens i processen som leder till framgång eller brist på det.
 
Ur svensk synpunkt var det mindre lyckad att Marcus åter igen fick stryk av Wehrlein i kvalet, i mina ögon håller Wehrlein som förare ungefär samma nivå som di Resta gjorde, som var en annan inhoppare från DTM, hur bra Wehrlein egentligen är märks först då, när och om han hamnar i ett toppstall,där man måste leverera mot en toppförare som tex Bottas gör i år mot Hamilton. Bottas har visat att han klarar av det, om Wehrlein klarar av det återstår att se, Marcus som måttstock räcker inte på långa vägar, Mackan är en duktig förare men knappast en topp förare av rang.
 
För Marcus del gäller det att leverera till varje pris om han vill bli kvar i F1, och då i första hand hos Sauber med stöd från hans sponsorer, Mackans meriter räcker inte till för att väcka intresse hos stallchefer i bättre stall än Sauber.
 
Apropå tatueringar, där Lewis satsar på gud så satsar Kimi på familjen, hans son Robin har dykt upp på Kimis högerarm, nästa lär bli den nyfödda dottern Rianna, och om Kimi funderar på att skaffa sig en riktig storfamilj, så lär några porträtt så småningom hamna på spännande ställen på grund av platsbrist.
 
Så Mr Iceman, ta det lika kallt med familjeplaneringen  som med hojåkningen när snön fortfrande ligger kvar, i båda fallen blåser det kallt kring familjejuvelerna även för snubbar med mycket cojones.
 
Det var allt för idag, kvällen lär bli så lång att den förvandlas till morgon innan jag hamnar i säng, vi får se om orken räcker till att blogga i morgon med.
 
 
Dagens grid girls är både blondiner och brunetter, smaken är delad och livet är kort så kasta inte bort det genom att låta bli att välja.
 
Amen,..må livet alltid vara en fest.