FERRARI FAIR PLAY

 
1    Vettel           Ferrari
2    Räikkönen   Ferrari
3    Ricciardo     RBR
4    Bottas          Mercedes
5    Verstappen  RBR
6    Sainz            TR
7    Hamilton      Mercedes
8    Grosjean      Haas
9    Massa          Williams
10  Magnussen Haas
11  Palmer         Renault
12  Ocon            FI
13  Perez           FI
14  Kvyat           TR
15  Stroll            Williams
 
Vandoorne, Ericsson, Button, Wehrlein och Hulkenberg bröt av olika anledningar.
 
Monaco är sig likt, först händer ingenting, sedan ingenting, och sedan är det målgång, lite som att lyssna på hissmusik, när man åker till sjuttioåttonde våningen i sällskap med dövstumma drönare, som är försedda med ögonbindel för att hissresan ska inte bli alltför spännande.
 
Fair play alá Ferrari iscensattes helt enligt  Maranello handboken för stallorder, Kimis kroppsspråk och knapphändiga kommentarer efter målgången sa allt om vad han tyckte om det, min vän Baronen sade att han skämdes att vara italienare när han var tvungen att bevittna pajaseriet på Monacos gator.
 
När jag frågade hans åsikt om Vettel, så kallade den gode Baronen Vettel för "Fitta Fica", på svenska "Hugg Fitta", dvs en bakslug feg fitta som hugger folk i ryggen på samma sätt som Ferraris stall ledning gör.  Jag kunde inte låta bli att skratta, en sanslös kul ordlek, att stallordern skulle komma var helt förväntad, och även tidpunkten när den skulle komma, Baronen var mer upprörd över det som hände än jag, Vettels rövslickeri är verkligen patetiskt att följa, han är en mer bakslug variant av Schumacher som  aldrig brydde sig om att dölja sitt rätta jag, han var en skitstövel på ett mer ärligt sätt.
 
Nog om skitstövlar, "juvelen i F1 kronan" var lika upphetsande som Monacos grid girl klädsel, Baronen undrade om tjejerna hade missat väckningen, eftersom de kom till banan klädda i morgonrockar eller om de var nattlinnen, allt är lite pensionärs stelt och ultrakonservativt i Monaco inklusive själva racet, som mest liknar en likvaka över det förflutna som lider av förstoppning och överdoserar Viagra.
 
Det enda händelsen av rang var Wehrleins snygga vertikal parkering innan tunneln när Button agerade P vakt på ett brutalt effektivt sätt, ingen bra dag för Sauber duon, båda två satte sin bil i räcket på olika sätt, vems sätt var det mest pinsamma är upp till var och en att avgöra. 
 
Det var allt vad jag hade att säga om Monacos GP, nu är det dags att kasta loss och ta sikte på Genova, därifrån fortsätter resan på hojar fram till Baronens "lilla" sommarställe uppe bland bergen för att senare under veckan ta del av hans årliga jipporace på hans privata vägar, ett substitut för Isle of Man, men bättre än ingenting,.live free, ride free.
 
Jag hör av mig när lusten faller in, det kan ta några dagar eller så innan jag återvänder till Sverige, jag lever för dagen, det är ju faktiskt det enda man kan göra.
 
Amen,..må Ferraris stall ledning ruttna i helvetet.      
 
      
 
        

Kommentarer :

#1: Classe P

Grazie ragazzi! Spaghetti, tortellini! Det var riktigt vidrigt att bevittna idag. Kräkreflexen slår till varje gång jag hör Vettel på radion efter målgång. "Well deserved" som de uttryckte sig. Handen på hjärtat så hade jag det här på känn redan innan, men likförbannat flög jag i taket när jag fattade vad som komma skulle när Kimi kom ut bakom Button och Wehrlein.

Tur jag får nog med grid girl substitut från ditt förra inlägg.

skriven
#2: Joson

Det är sorgligt att se. Alla ser det. Varför inte säga att Vet är 1:a förare i stallet. Tänkte innan loppet, att tar dom i Rai först i depå så förlorar han loppet. Ferrari hade lika gärna kunnat ta in Vet först, men då hade han varit i samma sits som Rai En normal bana så hade han varit i ledning om han gått i depå före Vet. Här hade han ingen chans när han hamnade i trafik, vilket är oundvikligt med så kort bana och trångt så att det inte går att släppa förbi överallt.Perfekt taktik för Vet så att han kunde vinna. Det är klart att Ferrari tänkte så. Sedan var det uruselt av de första förarna som skulle varvas att inte släppa förbi Rai (även Vet). Där tappade dom det uppbyggda gapet till de andra. När dom sedan skulle varva kom dom förbi direkt. Sedan var det tydligt vad Rai tänkte och kände efter depå stoppet. han höll bara 2:a platsen. Blomman och Eje trodde att han verkligen var långsammare än Vet. Och Ric var snabbare än Rai. Hoppas att han kan ta pole i Kanada och vinna loppet. Och Vet bryter med motorhaveri.

skriven
#3: Marcus

Resultatet var väl väntat även om man så klart hoppades på annat. Det tråkiga är att Ferrari inte är ärliga med vad de gör och att Kimi är OK med det. Han är väl en större man än oss alla.

skriven
#4: Mortimer Max

Hahahaha... ja jisses. Tänk att det första jag sa när Ferrari tog in Räkan för byte var att om han inte kommer ut i ledningen nu så kommer BL att koka i skallen. Oavsett om Räkan fick byta först eller efter Vettel. Är han inte i ledningen efter bytet så...

skriven
#5: Minken

Jävla pajasstall Ferrari är, den lismande blinkningen som Vettel gav Kimi efteråt säger allt......

skriven
#6: Anonym

Förstår inte hur man kan vara så jäkla glad som Vettel när man
vet att man vunnit p.g.a.en helrutten taktik.Det pratades ju om
att Kimi och Vettel är så goda vänner men det var väl kanske
bara prat.I annat fall så måste Kimi vara utrustad med en dos
överseende som tangerar det obegripliga.

skriven
#7: Andy

Tja vad var det jag sa, dem italienska rövhålen lyckades igen och äcklet vettel är fanimej likadan må fanskapet ruttna i helvetet!! Bättre chans lär kanske kimi aldrig få igen hade jag varit kimi hade jag fan bett dem dra åt helvete och lämnat det ruttna stallet... hoppas fan tom Hamilton vinner VM, rätt åt både vettel och pizzabagarna fy fan!!!!!!

skriven
#8: Nico

Jaha, det här var ju tråkigt. Eller ... precis som väntat. Man fick nästan upp hoppet när inga däck strulade vid depåstoppet. Men när man insåg vart han kom ut kontra att Vettel hade fri luft... slut på racet.
Eat a dick and go to sleep Maranello.

Erikssons sorti var väl årets miss i F1 so far.
Vem tror du ersätter Bubblegum Palmer framöver? Kan Redbull be dom testa Gasly medans Alonso förhandlar med Mercedes och puttar ut Bottas till Renault? Wolff verkar vilja ha Alonso i garaget så jäkla hårt att man kan ana att Toto vill snaska kotte!

skriven
#9: Fricco

Det var ju inte så diskret stallorder... Kimis miner efter sa väl allt. Hade han förlorat en fair fajt så hade han haft litet leende iaf
Kimi sitter i en Mercedes nästa år och pekar finger åt Ferrari

skriven
#10: Jonatan

Hoppas verkligen Kimi ryter ifrån internt!! Just nu känns det som om Ferrariledningen turas om att tänja ut o skita rätt ner i halsen på han...
Varför inte bara va ärliga!! Men de e la F1.
Vettel ja!! Jävla smilfjolla!! Han har väl tvärtemot Kimi tömt ledningen på annan vara...
Erikssons miss säkrade nog ingen sits för nästa år😶🔫
Ta't lugnt på vägarna!!

skriven
#11: M%2525E5rten

Dom hade tyst minut för terrorn i England men hade dom tyst minut när det hade hänt i Stockholm ? Kan va jag som missat men jag har för mig att jag inte såg någon sådant!?
Kass av Ferrari , men det måste väl vara lönen kimi tänker på i dessa stunder.

skriven
#12: F1 One

Mortimer Max har gått igång med att håna o ge inte helt perfekt kunskap om orsaken. Vet ingen som skriver Fettel om din favorit inte heller Räkan mer än av dig.
Anledningen var uppenbart fel om de ville hålla Kimi före Seb. Fri bana när de tog in KImi släppte ut honom i trafik, ingen SC eller gulflaggningar att skylla på som inte går att förutse. Det var knappast ngt slitage. Vilket även Eje konstaterade efteråt att det var märkligt. Säkerligen tappade han minst 2 sekunder att komma ut i trafik.
Kan försäkra dig att hade läget varit omvänt hade Seb kokat av ilska och skyllt på stallet.

skriven
#13: MagnusLundahl

Där dog F1 för mig. Däcken är ett stort skämt. Men värst är fjollerna till bortskämda förare. Finns bara några undantag.
Jag lider med alla riktiga män som gillar F1.

mvh

skriven
#14: Tomi

Själv stängde jag av direkt efter Kimis depåstopp, hela spänningen bygger ju på att man tror att det är fair racing, när det är så uppenbart uppgjort i förväg som hos Ferrari fanns det inte nån anledning att slösa tid på resten av paradåkningen i Monaco. Tror inte heller att Kimi hade maxeffekt innan depåstoppet, eller så var det uppgjort att luckan till Vettel skulle vara ca 1-2sek, med fri luft och det verkliga speeden som Kimi har hade luckan blivit större om han hade fått fria tyglar. Vore superskönt att se Kimi hos Mercedes nästa år så han fick ett år av riktig racing igen...

skriven
#15: Mortimer Max

F1 One!
Gulle dig. Läs vad jag skrev. Jag har varit tydlig väldigt länge med att jag är en fan av Vettel. Och jag blir glad när han vinner.
Vad jag konstaterade igår var att jag insåg direkt efter depåstoppet att det skulle bli en jävla massa Kimi-fans som skulle bli skitsura oavsett vad som hände om inte Kimi vann.
Jag hade nog varit sur om förhållandet hade varit det motsatta. Dock skulle jag inte orka använda så många invektiv om Kimi som många här gör om Vettel. ;)
Mitt livs glädje avgörs inte av ett depåstopp på tv.

skriven
#16: zenkert

Hej och Hallå, Eller?
Det blir lite för mycket inte-tycka-om Vettel
och Ferrari-strategi in favour of Vettel.

Man kan inte bara ha på sig sina Kimi-glasögon.
Det andra glasögon också.
Alla här verkar tro på någon slags
konspirations-teori i Ferrari gentemot Kimi.

Men så är inte fallet.
Jag har sagt det innan och jag säger det igen.
Vettel är numero Uno.
Kimi är numero Due.

Ciao

Svar: Dream on.
Brandon Lee

skriven
#17: zenkert

Sen om man tänker lite längre.
Så är det nog så att Vettel
är en bättre förare.

Det är bara att titta på statistiken.
Read your heart Out.

Att Kimi är en cool kille.
Och älskad av fans i hela världen.
Just för att han är så COOL.
Och humoristisk, fast det kanske inte
är meningen alla gånger. Fast kul blir det.
Går inte att förneka.
Men det vinner man inga mästerskap på.

Vettel är faktiskt rätt cool han också.
Humoristisk han också och håller sig
helt utanför Sociala Medier.
Han Twittrar inte.
Han använder inte Facebook.
Han gör sitt som stjärna i bilen.
Resten av hans liv är hans eget.
Starkt tycker jag.

Så dom två, Vettel och Kimi
är för mig som Grabbarna Grus.
Lika COOLA båda två :-)

Det är bara det att Vettel
är en lite bättre förare.

Och som sagt.
Vettel är faktiskt numero Uno i Ferrari.

Svar: Vettel-28 snabbaste varvKimi-45 snabbaste varv.
Brandon Lee

skriven
#18: zenkert

Ciao

skriven
#19: Forza

Appropå nåt helt annat, Brandon. Du som är rocker från den finsktalande sidan, vad tycker du om det gamla bandet The 69 eyes?

Svar: Jag tycker bra om Jyrki &co, de brukar dyka upp rätt så ofta borta i L.A.
Brandon Lee

skriven
#20: Patrik Jansson

Ja man får väl bara konstatera at Ferrari har Vetel som nummer 1 tråkigt att det är så blir ju inte kul att se på F1 då !
Stor skillnad från hur Merca gjorde tidigare iaf där dom lät dom reca varandra ok blev ju litet fel där ibland men ändå mer fair och framför allt underhållande! Ferrari tar död på spänningen tyvärr.

Svar: Hos Ferrari är man mer eller mindre desperat behov av en titel, kosta vad det kosta vill, tyvärr är det Kimi som får betala kalaset genom att få stå i skuggan av Vettel, sådant är F1, först kommer pengar och sedan det sportsliga.
Brandon Lee

skriven
#21: Corina

Älskar denna blogg. Får lära mig så mycket nytt och man blir glad ❤️

Svar: Alltid nyttigt att lära sig nya saker, bli glad och älska någon eller något;-)
Brandon Lee

skriven
#22: Ojerjo

Läste någon stans att Gustav Malja ska testa för Sauber i Budapest. Helsvenskt där 2018????
(Btw gör min första kommentar här)

Svar: Välkommen,..nope, knappast helsvenskt hos Sauber 2018, Gustav har många poäng kvar att samla ihop innan han får en superlicens.
Brandon Lee

skriven
#23: Cox

Tror jag inte, Honda vill ha in en egen, och skulle Malja ramla in så åker Marcus ut vilket är på tiden

skriven
#24: zenkert

Fasen också!!!
När nu Sauber valde att låta
en svensk köra en testdag.

Varför tog dom inte Felix Rosenqvist?

Tror knappast att Malja är aktuell för ett kontrakt.
Och frågan är om Marcus är kvar nästa år?
Vilket jag inte tror.

Ciao

Svar: Det är många som får testa så länge de betalar för sig, men väldigt få som är kallade när det gäller ett kontrakt. Mackan blir nog kvar så länge hans sponsorer betalar, Felix har ingen som vill betala för honom, köra kan han men det räcker inte i dagens F1 om de rätta kontakter och slantarna saknas.
Brandon Lee

skriven
#25: Ojerjo

Kan det vara Maljas gamla maclaren kontakter? han va ju ändå deras mest lovande 2015

Svar: Nja, det var länge sen, pröjsar man så får man testa, och Sauber tjänar en slant.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :