ICEMAN IS BACK

 
1      Räikkönen       Ferrari
2      Vettel               Ferrari
3      Bottas             Mercedes
4      Verstappen     RBR
5      Ricciardo        RBR
6      Sainz               TR
7      Perez               FI
8      Grosjean         Haas
9      Kvyat               TR
10    Hulkenberg     Renault
11    Magnussen     Haas
12    Vandoorne      McLaren
13    Hamilton         Mercedes 
14    Massa             Williams
15    Ocon               FI
16    Palmer            Renault
17    Stroll               Williams
18    Wehrlein         Sauber
19    Ericsson         Sauber
20    Button             McLaren
 
Observera att tabellen ovan visar startpositionen i morgondagens race efter pålagda straff förflyttningar i start gridden.
 
Det var ett tag sedan när Kimi senast startade från pole, Frankrikes GP 2008, men bättre sent än aldrig brukar man ju säga, hittar han rätt med set up även på "riktiga" banor, så lär inte dagens pole bli den sista i år. Nu är det ju lättare att hitta rätt balans på en stadsbana som Monaco, jag vill se hur snabb Kimi kan vara på en bana som till exempel Spa om han får bilen som han vill, i Monaco kan man satsa lite extra på framändan på bakändans bekostnad om man har tillräckligt med mekanisk grepp bak, något som Ferrari tycks ha, Kimi kan ju leva med en viss överstyrning utan att förlora i varvtid.
 
Vettel fick nöja sig med andrarutan slagen med 45 tusendelar, och kunde med nödrop hålla Bottas bakom sig med futtiga 2 tusendelar, jämt värre mellan topptrion med andra ord.
 
För Hamilton tycks den långa hjulbasen i årets bil orsaka stora problem i fråga att hitta rätt set up och rätt balans på stadsbanor, något som märktes redan i Ryssland, startar man från 13 rutan i Monaco har man inga större chanser att blanda sig i toppstriden, kanske saknades guds kärlek till den gode Lewis i dag jämte med en fungerande set up.
 
Jag  har haft  några intressanta diskussioner med några "insiders" från diverse håll, det skulle inte alls förvåna mig om Hamilton väljer att sluta i F1 efter årets säsong, och det skulle förvåna mig mycket om Kimi inte väljer att fortsätta i F1 även nästa år.
 
Ricciardo, som koncentrerar sig mest på att gnälla på bilen fick åter igen stryk av Verstappen som tog fjärde positionen före Ricciardo, den sistnämnda borde först försöka slå sin stallkompis innan han hotar stallet med att han vill lämna RBR om inte bilen blir mer konkurrenskraftig, Sainz som blev sexa efter Ricciardo är en fullvärdig ersättare som australiensaren bör se upp med, speciellt med tanke på att varken Ferrari eller Mercedes lär vara intresserade av Ricciardos tjänster.
 
Perez tog sjunde platsen efter Sainz, Grosjean gjorde ett bra kval och blev åtta före Kvyat som hade lite oflyt med trafik, den sista startrutan i topp tio gick till Hulkenberg.
 
Årets rookies Ocon, Stroll och Vandoorne gjorde var sitt armco räcke besök under träning-kval, och av Saubers omtalade uppdateringar märktes det inte mycket av, deras uppdateringar tycks i vanlig ordning enbart fungera på det teoretiska planet. Jag för min del undrar hur mycket användbar och relevant feed back stallets förare förmår att leverera, det är inte enbart stallets ingenjörer-designers som bär ansvaret för stallets misslyckanden, utan även förarnas feed back är en viktig ingrediens i processen som leder till framgång eller brist på det.
 
Ur svensk synpunkt var det mindre lyckad att Marcus åter igen fick stryk av Wehrlein i kvalet, i mina ögon håller Wehrlein som förare ungefär samma nivå som di Resta gjorde, som var en annan inhoppare från DTM, hur bra Wehrlein egentligen är märks först då, när och om han hamnar i ett toppstall,där man måste leverera mot en toppförare som tex Bottas gör i år mot Hamilton. Bottas har visat att han klarar av det, om Wehrlein klarar av det återstår att se, Marcus som måttstock räcker inte på långa vägar, Mackan är en duktig förare men knappast en topp förare av rang.
 
För Marcus del gäller det att leverera till varje pris om han vill bli kvar i F1, och då i första hand hos Sauber med stöd från hans sponsorer, Mackans meriter räcker inte till för att väcka intresse hos stallchefer i bättre stall än Sauber.
 
Apropå tatueringar, där Lewis satsar på gud så satsar Kimi på familjen, hans son Robin har dykt upp på Kimis högerarm, nästa lär bli den nyfödda dottern Rianna, och om Kimi funderar på att skaffa sig en riktig storfamilj, så lär några porträtt så småningom hamna på spännande ställen på grund av platsbrist.
 
Så Mr Iceman, ta det lika kallt med familjeplaneringen  som med hojåkningen när snön fortfrande ligger kvar, i båda fallen blåser det kallt kring familjejuvelerna även för snubbar med mycket cojones.
 
Det var allt för idag, kvällen lär bli så lång att den förvandlas till morgon innan jag hamnar i säng, vi får se om orken räcker till att blogga i morgon med.
 
 
Dagens grid girls är både blondiner och brunetter, smaken är delad och livet är kort så kasta inte bort det genom att låta bli att välja.
 
Amen,..må livet alltid vara en fest.      
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: 1014johansson

ICEMAN!!!!!!!!!!!!!!!!

skriven
#2: JoyBoy

Brandon, skippa bloggandet i morgon och gör Monaco osäkert istället. En rapport hinns ju med när vardagen återvänder igen.

skriven
#3: Andy

Yesss där satt den Kimi!... bara ber till gudarna att han lyckas ta starten och sen att inte klantskallarna i depån samt kimis efterblivna ingenjör sabbar något!.... kom igen nu kimi och kör skiten av resten lycka till!.....

skriven
#4: Peter

Då var det bara å hålla tummarna i starten imorgon ,Lycka till Kimi
Alla fyra sötnosar med risk för hjärtattack haha

skriven
#5: Patrik Jansson

Härligt Kimi :) !! Hoppas han får till det imorgon också !! Lycka till

skriven
#6: Corina

Snygga grabbar

skriven
#7: Corina

Snyggt

skriven
#8: Jonatan

Fy fan va härligt!!! Äntligen:)
Hoppas hoppas det går vägen imon!!


skriven
#9: Anonym

Så jävla magiskt. Håller tummarna för vinst imorgon

skriven
#10: 911

Fantastiskt. Var på Magny Cours 2008, och följer upp i Monaco imorgon! Äntligen.

skriven
#11: Fossi

15timmar 30minuter ungefär tills vi återigen hör tonerna till "Vårt Land, Vårt land, vårt fosterland" av Johan Ludvig Runeberg,

skriven
#12: Marcus

Så jäkla kul att Kimi äntligen fick till det och jag hoppas verkligen att allt går hans väg i loppet. Dubbelt finskt imorgon hade varit trevligt med Kimi som 1:a såklart. Ha det så kul i Monaco

skriven
#13: Magnus Blomqvist

Jaaaaaa! Underbart! Så många, många,många diskussioner med folk om Kimi och att han inte håller längre men jag har stått på mig. Även om herrn själv knappt var uppspelt så fick jag i Barcelona se med egna ögon hur stor Kimi är ute i världen och hur mycket han betyder för sporten. Vettel skall vi på intet sätt förringa men jag ljuger inte när jag påstår att på 100 personer klädda i röda färger så var fördelningen 90-10 till numero 7. Kimi bär en stor del av sporten på sina axlar och därför är det så kul att han visar att han på inget sätt är redo att gå i pension. Hoppas nu att även fru fortuna är med i morgon för trots all skicklighet och rutin så krävs det så lite för att det skall gå fel. Go Kimi!

skriven
#14: Kari Pakkanen

Kan det vara så att Kimi lyckades bra för att det inte går att köra som ett tvspel och åka vitt och brett då det sitter räcken överallt ??

skriven
#15: Tomi

Bra jobbat Kimi,tror dock att han inte vinner i dag,med Hamilton så långt ner i fältet är det alldeles på tok för bra
läge för Vettel att rycka i tabellen. Får se var Ferrari fixar pisitionsbytet. Bra ändå av Kimi som visar att han inte är långsam och slut som vissa påstår,,,

skriven
#16: Kari Pakkanen

Glömde ju rösta och idag känner jag mig girig och väljer alla underbara grids :)

skriven
#17: Fricco

Den dagen då Kimi slutar...Vem ska man heja på då?
Finns ingen i dagens startfält som är värd min beundran...jo...inhopparen Button gillar jag.

skriven
#18: Flying finn

Fitt ferrari

skriven
#19: Anonym

Borde vi bli förvånade. Teamorder till Vettels fördel. Ferrari borde låta Vettel tävla på lika villkor

skriven
#20: Ghostface

Fuck Ferrari! och Fuck Vettel Bellissimo!

skriven
#21: Janne

Det känns som dom skruvar ner effekten på Kimi´s bil, har haft den känslan hela säsongen.
Mitt i racet börjar den gå långsammare, när dom närmar sig bakifrån höjer dom lite grann.
Kimi ägde 3 kvalet och alla tre tidskval.
Han var bäst att få det att fungera första varvet.
Faaaaan.
Det jag också blir förbannad på är att blomman säger att Kimi blir utskåpad av Vettel

skriven
#22: zenkert

Basic Stuff.
Vettel is numero Uno.
Kimi is numero Due.

Sluta klaga, det lönar sig inte.

Kollar Indy 500 just nu.
Alonso gör bra ifrån sig.
Har aldrig kikat på det innan.
Men det är fan i mig COOOLT!!!

Jag fick ett sms från en av mina
förra Grid Girls som vill ha en
vecka med mig i en fjällstuga i Norge.

Vad säger ni?
Ska jag nappa eller dissa?
Tar tacksamt emot råd från
er alla "goa människor" på bloggen.

Ciao

skriven
#23: zenkert

Jaha!

Då har man genomskådat Indy 500.
Spänningen i Racet bygger på att
förarna ska KRASCHA!

Det blir ganska enahanda till sist.
En kraschar.
Och så kraschar dom ihop.
En krasch blir 2 krashar.
Och så dra en med sig en till.
Och så kraschar 4 - tillsammans.
Gnistror. Snurrar i hög hastighet.
Hollywood-style TYP.
Kraschen är underhållningsvärdet.

Synd att Alonsos motor gav upp!!!
HONDA - eeehhjjj ;-)

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :