
Ricciardos kroppsspråk under prisceremonin säger mer än tusen ord om vad han kände efter målgången i Monaco, för andra gången i rad skänkte det egna stallet bort en given seger för australiensarens del, något som den grymt besvikna Ricciardo inte var sent med att helt rättvist påpeka i hårda ordalag, ett oförlåtligt och amatörmässigt misstag av depåpersonalen som borde inte förekomma i ett toppstall.
Hamilton tackade och tog emot, och även om Hamilton lyfte blicken mot himlen och tackade högre makter för presenten, så var det inte en skänk från ovan utan från RBR, den första som fick smaka av vinnarchampagnen var den nya bästa vännen Justin, kan det vara snart dags för en duett för herrarna popsnören på scen?
Hamilton och Ricciardo i all ära, men dagens förare var utan tvekan Perez, som höll jämna steg med toppduon i en medioker bil och lämnade Vettel utanför podium. Ferrari ser ut att åter igen dras med gamla synder, den vill inte styra in, är baktung och saknar balans, blir man utmanövrerad av en Force India, så finns det anledning till självgranskning av tredje graden.
Nu kommer visserligen Ferraris 2017 års bil ut till testverksamhet redan i juli, så tyngdpunkten ligger redan mer eller mindre på utvecklingen av nästa års bil, men det är genant att ett förmodad toppstall med närmast obegränsade ekonomiska resurser får stryk av ett stall från mittfältet med dålig ekonomi och med medioker bemanning på ingenjörssidan.
Det var lite märkligt att Ferrari valde Vettel som testförare efter Barcelonas GP, hans feed back har lett Ferrari på ett villospår där man åter igen går i gamla fotspår med allt vad det innebär, dvs man har en Ferrari som beter sig som en Audi och plågar rakt fram i kurvor, något som Kimi fick erfara när han hamnade i räcket, ett enkelt misstag av en erfaren förare kan det tyckas, men om bilen inte vill ta styrning så hamnar man i räcket även där det går riktigt sakta.
Nu vill jag givetvis inte påstå att det är Vettel som bär skulden för Ferraris bångstyriga bil, men de egenskaper som han söker finns inte att hitta hos Ferraris bil, den är inte en Newey bil med en utsökt balans och med gränslöst mycket grepp bak, satsar man på mer grepp bak i en Ferrari, så försvinner grepp fram och därmed även balansen .

1 Hamilton Mercedes
2 Ricciardo RBR
3 Perez FI
4 Vettel Ferrari
5 Alonso McLaren
6 Hulkenberg FI
7 Rosberg Mercedes
8 Sainz TR
9 Button McLaren
10 Massa Williams
11 Bottas Williams
12 Gutierrez Haas
13 Grosjean Haas
14 Wehrlein MRT
15 Haryanto MRT
Ericsson
Nasr
Verstappen
Magnussen
Kvyat
Räikkönen
Palmer
Vettel lär knappast vara nöjd med sin fjärde plats speciellt med tanke på, att han efter kvalet påstådde att bilen var bra, Alonso var nöjd med femte platsen men inte med sin racepace, och Hulkenberg stal sjätte platsen av Rosberg i sista kurvan när den sistnämndas däck hade inget grepp kvar i halkan, Nico själv var förvånad över hur dåligt hans bil gick under blöta förhållanden, och påpekade även att han tappade tre placeringar i samband med ett långsamt depåstopp.
Sainz blev åtta före den andra McLaren bilen med Button, och den sista poängen gick till Massa som hann i mål före Bottas som åter igen blev poänglös i Monaco, han har faktiskt aldrig lyckats ta poäng i Monaco, så den smala stadsbanan lär inte höra till hans favoriter.
Gutierrez och Grosjean halkade omkring i en lättfotad Haas skuggade av MRT duon Wehrlein och Haryanto, Ericsson och Nasr krokade ihop efter en typisk race förare DNA relaterad sammanstötning där ingen vill bli omkörd samtidigt som alla vill köra om. Verstappen fortsatte sin testverksamhet när han åter igen provade hållbarheten hos armco räcket , Magnussen föll offer för Renaults i det närmaste okörbara bil, Kvyat hade tekniska problem, Kimi kastrerade framvingen i räcket när Ferrari vägrade att styra in i snigelfart med kalla däck, och Palmer fick även han erfara hur svårkörd årets Renault är när han hamnade i räcket.
Årets Monaco race blev hyggligt underhållande tack vare regnet, Kanada nästa där mästarnas mur väntar nya besökare, man får väl hoppas på att Ferrari rycker upp sig och uppdaterar sin bil åt rätt riktning, hur mycket Vettel än önskar sig en bil som kan köras med RBR set up så finns den inte att hitta hos Ferrari, men däremot en hyggligt konkurrenskraftig sådan om man överger den baktunga linjen, och åter igen satsar på en bil som styr in bra och har en bra balans, något som Ferrari hade under årets första race.
Amen,..må årets säsong bjuda flera regnblöta race.