På sedvanligt maner vill samtliga inblandade göra gällande, att just deras bil passar på Monacos gator, bland annat Vettel, Ricciardo och Alonso har sagt att de förväntar sig topp placeringar från kommande helgens race. McLarens stall ledning går steget längre när Eric Boullier i tvärsäkra ordalag hävdar, att McLarens chassi numera är lika bra som Mercedes och RBR dito, och bättre än Ferrari, TR och Williams chassi, jag skulle nog vilja påstå, att deras chassi är definitivt inte av RBR eller Mercedes klass, ligger något efter Ferrari, men före Williams och TR, hur bra deras chassi fungerar i Monaco återstår att se.
Apropå privatliv, det är plågsamma tider för mig på gång, Isle of Man sparkar igång den 28 med rookies provvarv verksamhet, jag lovade under en svag stund för mina vänner att jag ska hålla mig borta från racing fram till hösten, satan vad svider i mitt racinghjärta för att avstå från årets fest, men ett löfte är att hållas, jag får ta igen det med råge senare under höstveckorna på annat håll.
Tack för ännu ett bra inlägg Brandon! Det snackas en hel del om att vissa stall fifflar friskt med däcktryck under kval och race. Dvs att de startar med det tillåtna minimum värdet satt av Pirelli och FIA men väl ute på banan lyckas de sänka trycket med hjälp av någon teknisk mekanism. Fördelarna sägs vara många och detta ska vara en förklaring till varför Ferrari hade det jobbigt under senaste kvalet och i synnerhet sektor 3.
RedBull och Mercedes ska enligt rykten ligga i framkant (förvånar mig inte). Pirelli som är medvetna om problemet har lagt fram som förslag att höja minimum värdet men en sådan regeländringen lär dröja. Stämmer detta (vilket jag tror, till en viss del) har Ferrari problem. Nu sägs det att de febrilt försöker hitta svar, senast under testet i Barca men uppenbarligen är det rätt avancerade metoder som kanske tar en lång tid att utveckla?. Har du hört något om detta?