THE PRETENDERS

 
Abu Dhabi banan är mer ett skrytbygge än en riktig racetrack, en demonstration av hur mycket pengar man har tjänat med oljan, enligt min mening mer lämplig för Ferrari klubbens jippokörning än för F1, en sista gäspning innan säsongen tar slut.
 
Det känns mer eller mindre onödigt att ta upp saker som däckslitage, hur mycket vinge man kör med etc, så några ord om det framtida F1 istället.
 
De inblandade parterna har i stort sett kommit överens om 2017 års specifikationer angående det aerodynamiska, ingen revolution utan mer en evolution, det vill säga, inget ground effect koncept, utan en längre diffuser som skapar mer down force under bilen, en bredare och lägre bakvinge, bredare däck, och en överlag mer aggressiv  design. Något av en besvikelse för min del, men ett mer eller mindre förväntad slutresultat med tanke på, hur svårt de inblandade parter har haft att hitta en lösning som tilltalar samtliga, det svenska uttrycket "lagom" är väl något  som beskriver rätt så "spot on" vad 2017 för med sig i F1.
 
På motorsidan röstade F1 kommission ner förslaget om  införandet av billiga kundmotorer till 2016, kommissionen består av representanter från samtliga team, FIA, FOM, Pirelli, banägare, sponsorer, ju fler kockar desto sämre soppa, enligt min mening  är det komik på högsta nivå, när till exempel sponsorer och banägare är med ,och bestämmer om vilka motorer man bör köra med, lite som om bönder skulle få bestämma huruvida vi konsumenter bör dricka lättmjölk eller mellanmjölk.
 
Nu har ju FIA chansen att köra över F1 kommissionens beslut om de anser att det  "kan äventyra sportens framtid", men Jean Todt&co är ju biltillverkarnas knähundar, små stirriga varelser som skäller mycket ,men saknar mod och vassa tänder för att bita ifrån sig, så de oberoende motortillverkare lär vara chanslösa även fortsättningsvis  i sina försök för att kunna få in en fot som motorleverantör i F1.
 
Det är helt uppenbart, att det är Mercedes, Ferrari, Renault och Honda som har den verkliga makten i F1, från deras sida pratas det nu om betydligt enklare och mer kraftfulla motorer till 2018, motorer som låter mer och saknar det mesta av dagens hybridskräp,  det återstår att se hur mycket sanning det ligger i deras agenda, för mig låter det mer som ett försök att stänga dörren för gott för de oberoende motorleverantörerna i F1, och det med FIAs tysta välsignelse.
 
 
Apropå komik på högsta nivå, bilden här ovan talar för sig, ett Indy Car stall med kvinnlig ägare, en bil lackat i väldigt kvinnlig kulör, och en kvinnlig chaufför som heter Pippa Mann,.eh,.varför inte en kvinna så att helheten bildar ett komplett bisexuell paket.
 
Amen,..må Pippa Mann bli en vinnare åt Susan G. Komen.

Kommentarer :

#1: Cox

Haha !
Röstar för att vi döper om henne till Pippa Män !

Svar: Tänk om hon vill pippa kvinns istället,..
Brandon Lee

skriven
#2: Classe

Ja sämre soppa blir det, men jag vill tro att det inte riktigt är såhär det fungerar i dom bästa köken. Där har man en restaurangägare/kökschef som bestämmer vad som ska lagas och hur det ska lagas. Kockarna lagar, har dåligt betalt och jobbar dåliga tider. Passar det inte så skickas dom då det ändå står 100 andra på kö som vill ha deras plats. Bra restauranger som finner sin nisch överlever och kan belönas med t.ex. stjärnor. Dåliga restauranger tappar kunder och tynar bort. Formel-1 tappar sitt publikstöd och jag undrar hur lång tid det kommer ta innan det snart kan liknas vid den lokala pizzerian vars huvudsyfte är att tvätta pengar? Någon borde ta och anställa en duktig och bestämd kökschef åt Formel-1!

Svar: F1 har alltid varit ett gyllene tillfälle för pengatvätt, mängder av skummisar bland stallägare är inblandade i diverse skattehärvor, bedrägeri, obetalda skulder osv, stallen går i konkurs med miljardskulder, men stallägarnas privatförmögenhet växer, F1 är skurkarnas förlovade land som fullständigt skiter i sporten så länge pengarna rullar in.
Brandon Lee

skriven
#3: Kjell

En fundering om breda däck inför 2017. De flesta sätter säkert likhetstecken mellan breda däck och bättre grepp, men är det verkligen så? Nej påstår jag! Införandet av breda däck är enbart estetiskt nostalgiskt, påstår jag. Givet samma friktionskoefficient är det samma grepp eftersom det bredare däcket ger ett lägre marktryck. Bredare bakdäck användes när man behövde hålla nere temperaturen genom mer gummi. Detta klarar moderna däck med dagens gummi med samma dimension fram och bak. Brandon har jag fel? Förklara gärna!

Svar: Nja, bredare däck med mjukare gummiblandning ger mer mekanisk grepp, och det är precis vad F1 behöver för att öka möjligheterna för omkörningar, mer aerodynamisk grepp på fel sätt, dvs med längre diffuser samtidigt som man behåller vingarna intakt ökar inte chanserna för fler omkörningar, däremot hade ground effect konceptet tillsammans med mindre vingar gjort det, men nu blir det inte så, utan nyttan av mer mekanisk grepp tas ut av aerokonceptet.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Satans dåliga nyheter om man bestämmer sig för att behålla dagens motorer även 2017, kommer att ge ett fält där det som idag skiljer sekunder och inte hundradelar och några tiondelar mellan bilarna......

Svar: Som sagt var, det är de stora biltillverkarna som styr och ställer i F1, och de vill inte ha med frilansare som säljer billiga grejer på deras bekostnad, samma system som med bilreservdelar, en struntsak i plast som kostar 100 spänn att tillverka kostar 4-5000 kr att köpa hos märkeshandlaren.....
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Lundahl

Det ända rätta man kan göra är att inte åka se F1. Då först när ingen vill ha F1 knappt längre på deras bana. Då kommer ju det hända saker.
Jag vet inte om det vore så kul om alla hade samma märke och motorer.
Men som jag förstår kommer inget hända i rätt riktning närmaste 5-10 år.Så som det är i dag.
Åker man ser loppen och betalar för se det på tv.
Då anser jag man skjuter sig själv i foten.
Då är man indirekt medverkande till tillåta dom sköta F1 som dom gör.
Du beskriver FIA på precis samma sätt som jag beskriver EU och Bryssel.
Sverige betalar 50 miljader och det snackas om vi får massa stöd. Ja vi får tillbaka ungefär hälften. Vad är kostnaden i svinn att få tillbaka 25 tex? hahah
Dom flesta är trädgårdstomtar i EU.
Många liv mer kommer spillas och många mer kommer lida. tjänar du 100kr och efter skatt och köp du gjort.Så kanske 10kr av dom är dina. Vad får du för dom 90kr? Tomte statsminister och ÅSA R.
Ja du Brandon du kan hitta säkert mer bra saker med trädgårdstomten en du kan göra med EU.
Större chans EU faller före F1 faller.
folk är nöjda med fagbook och paradisehotell och annat total skit. Jämfört med det lär F1 vara bra eller hur?
Folk nöjer sig med kattskit och en dålig trädgårdstomte är fan bättre en kattskit.

Eller jag kanske har fel? Jag önskar jag fan inte brydde mig alls om vilket.
Finns så få seriösa människor i världen.Senna är ett av mycket få exempel.Han körde mer för sitt land och sitt folk mer en för sig själv.
Men sådan får man inte ens vara idag.vore inte PK nog.

mvh


Svar: Hmm,.F1 och EU är en intressant kombination på sätt, att några stall har klagat hos EUs konkurrensmyndighet om den sneda fördelningen av prispengar i F1,.kanske finns det en chans att få tillbaks hälften av det vad det kostar för småstallen att vara med från trägårdstomten.?,.:-)
Angoende vad Sverige betalar till EU,.småpotatis jämfört med svinnet inom landet, i Sverige försvinner varje år 200 miljarder kronor spårlöst i systemet utan att göra någon som helst nytta, så det finns gott om inhemska tjuvar i det svenska systemet, kanske vore det något man borde kika på först?
Brandon Lee

skriven
#6: zenkert

Nu blev det politik.
Det är djupa vatten att ge sig ut på . . .

Jag skickar en länk till en bild.
Att njuta av i helgen.
När män var män och f-ettor var f-ettor.

Rena porren . . . ;-)

http://onlytruecars.com/photo/im/ferrari-312/03/default.htm


Ciao

skriven
#7: Mika-fan

Eftersom loppet går i öknen, så önskas bilder på massor av "cameltoes" i nästa bloggning =) Mer intressant än sista loppet, då allting redan är avgjort.

Sen synd att dom inte kunde komma överens om ground-effect konceptet. Dom nämner heller ingenting om framvingarna som jag förstår det. Då spelar det väl ingen roll hur lång diffusor eller hur feta däck man har, när man ändå tappar allt grepp fram i kurvorna när man kommit ikapp framförvarande. Känns som att sätta ett plåster på en hjärntumör.

skriven
#8: finnjäveln

Låt oss hoppas att trädgårdsmästaren (tomten)har ett äss i ärmen! Merc ha fuskat och Ferrari fuskat lite, fia gör en 100 mil deal hemåt, alla kommer överens att hybrider skippas redan 2016. Wellcome v6 dobbel turbo!

Svar: Hoppas kan man alltid göra, men så länge trägårdstomten och FIA får styra och ställa så kommer utförsbacken bara bli brantare än brant.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

Underbart,mer politiska sanningar BL.Det här blir bara bättre o bättre.Have a Nice day!

skriven
#10: ThomasF

Som sagt innan.Politisk sanning,tack Brandon//Thomas

Svar: Politiker är mästare på att ljuga om sanningen, åker dem dit för att ljuga så säger de att dem inte ljög, utan bara råkade säga fel;-)
Brandon Lee

skriven
#11: La Garonne

Hello BL!
Bra läsning som alltid.
Håller Kimi sin position efter starten så tror jag att han kan sätta press på Hamilton och tar han en position så tror jag han kan vara aspirant på segern :-)
Trevlig helg !

skriven
#12: David

SJUKT imponerad av Rosberg. Fullständig kross av Hamilton med motor som gått dubbelt så långt och därmed lägre effekt.
Bra insats och Kimi och speciellt Perez.
Tippar på att Vettel kommer ta en 5e plats eller bättre imorgon. Vad tror ni?

Svar: Bra tippat, det blev en fjärdeplats, dock inte helt oväntat, Ferrari har så mycket bättre bil än resten av gänget bakom Merca, så Vettel gjorde det som man förväntade av honom.
Brandon Lee

skriven
#13: Marcus

Trist med politik och att det ska förstöra sporten. Nu när Rosberg inte behöver ligga bakom Hamilton så är han plötsligt den snabbare :/

Du nämnde tidigare att i MotoGP så har de inga stalorder utan det är race på banan. Men har de exakt samma motorcyklar också? Vad jag förstått så väljer förarna däck själva och kombinerar hur de vill.

Svar: Hojarna är mer eller minder identiska, men förarna väljer själv vilken gummiblandning de vill köra med, något som borde finnas även i F1.
Brandon Lee

skriven
#14: Urpo FTW

Päihitä Valte ! Kimi !

skriven
#15: OK

Bra synpunkter - känslan är att de ledande stallen (särskilt Merca) vill ha så lite förändringar som möjligt för att utnyttja nuvarande försprång. På "vår" bekostnad. F ö verkar det vän troligt att Felix får köra GP2 med Stroll nästa år?

skriven
#16: Reijo Turunen

Tänkte på en sak efter kvalet igår, Ferrari gick ut och sa att dom tabba sig som fan mot Vettel, men när samma sak hänt ett antal gånger med Kimi så har man skyllt på Kimi? Har jag rätt?

skriven
#17: Reijo Turunen

Skit tråkigt lopp. Kimi var ialla fall stabil. Trodde ett tag att dom tjabbla bort Kimis tredje plats när dom strula med höger framdäck.

skriven
#18: Jonatan

Kan inte mer än hålla med Reijo! Inget underhållande lopp. Trodde nästan att de strulade med vilje vid depåstoppet!!
Det mest underhållande va väl o höra Janne B och hans lovord över Kimi...

skriven
#19: Mika-fan

Jag kollade som vanligt på SKYs sändning av spektaklet. Kommer nog hellre titta på nån random baltisk kanal i framtiden, för deras rövslickeri gentemot Hamilton är så fruktansvärt äckligt!! T o m så Ejes stammande och virrande börjar bli som musik för öronen när man jämför med Johnny Herpes o Co. FY FAN!!

Sen noterade jag under loppet att lille max gnällde över att folk tryckte av han av banan flera gånger. Jag säger bara: " what goes around, comes around". Han ska inte tro att han kan trycka av rutinerade förare, utan att dom gör det tillbaka. Bra där av Benson Jutton att han satte ner foten och visade spolingen var båten ska stå.

Skönt iaf att detta året är över. Nu längtar jag efter en pushrod framvagn, som förhoppningsvis kommer passa Kimi bättre, än nuvarande Minardi-replika. Hoppas även Ferrari lyckas slimma ner motorn lite, så man får mer den "coca-cola flaska" formen som Brandon talat om många ggr.

Glad advent på er.

Över o ut

//Mika-fan

skriven

Kommentera inlägget här :