![](https://cdn2.cdnme.se/4534315/9-3/dope_money-2439_55e2a963e087c33ce2bae871.jpg)
F1 cirkus är en dope show, drogen kallas för pengar, en del är vita, mer eller mindre,..
![](https://cdn2.cdnme.se/4534315/9-3/dope-money1_55e2aa19ddf2b359aca603b8.jpg)
,...och en del är svarta, mer eller mindre.
Enligt Autosport har Renault lagt ett bud på 65 miljoner pund, ca 846 miljoner kronor för att köpa 65% av aktierna i Lotus stallet, Gerard Lopez behåller 25%, och resterande 10% går till Alain Prost.
Sant eller falskt? Visst har Renault haft planer att köpa Lotus, men ingenting är bekräftat ännu så länge, först måste Lotus aktieägare godkänna affären, och vad det gäller köpes skillingen, så är det ju knappast så, att Autosport har varit inbjuden att ta del av förhandlingarna mellan Renault och Lotus.
846 miljoner låter som ett rimlig pris, Lotus faciliteter i Enstone är förhållandevis moderna, vindtunneln som jobbar med 60% skala modeller är tre år gammal, simulatorn och CFD programmet två år, och som jag nämnde tidigare, det är just Lotus faciliteter som Renault vill ta över, inte stallet Lotus, Force India, som har nämnts som ett alternativ saknar det ovannämnda, och är därmed ointressanta för Renaults del.
Renaults köp av Lotus skulle vara goda nyheter för Grosjean, många tippar att Maldonado får sparken om affären genomförs, jag skulle inte ta det för givet. Maldonados sponsorpaket från PDVSA är den fetaste i F1, lär ligga en bit över 400 miljoner kronor per år, och om nu Lotus blir Renaults fabriksstall, så kan det hända att PDVSA skjuter till ännu mer pengar, men i F1 vet man aldrig till 100% hur de inblandade kommer att agera, PDVSA kan lika gärna dra sig ur F1, och då tar Maldos F1 karriär slut.
För Renaults PU kunder kommer ovannämnda affären innebära en hel del huvudbry, RBR kan inte längre räkna med, att få de vassaste motorerna oavsett varifrån de kommer, varken Renault, Mercedes, Honda eller Ferrari är villiga att förse en konkurrent med lika vassa PU som de använder själv, något som kan åter igen öppna för alternativet att VW/Audi köper RBR, med dagens motor regler vinner man inga titlar om man inte har tillgång till fabriksmotorer. Toro Rosso sägs vara intresserad av att åter igen bli kund hos Ferrari, hur intresserad Ferrari är att leverera PU till Toro Rosso är svårt att säga, de har ju redan både Sauber och Haas som kunder, där den sistnämnda lär bli den som får ta del av det bästa som Ferrari har att erbjuda för sina kunder.
Det om Renault och Lotus, de inblandade parterna kommer att uttala sig i frågan inom kort om affären genomförs, ännu så länge är det frågan om medias tolkningar av vissa signaler ur diverse källor, media tolkar signaler inom F1 sfären på samma sätt som djävulen tolkar bibeln, man ser vad man vill se.
Apropå Vettels däckhaveri på Spa, Maldonado fick ju bryta på andra varvet, när han fick motorstopp efter att ha genat över kerbsen i Eau Rouge. Kraften i smällen mättes till 17 G när hans bil bottnade när den red över kerbsen, det säger en hel del om, hur hårda belastningar däcken utsätts för när man genar över kerbsen i Eau Rouge, inte nyttigt för gamla, utslitna däck med andra ord, så Vettels däckhaveri kanske inte var så oväntad, han genade friskt över kerbsen vid ett flertal tillfällen just i Eau Rouge.
Det har varit roande att ta del av Bottas kommentarer under de senaste dagarna, besvikelsen över att Toto vill hålla kvar honom hos Williams för att senare föra över honom till Mercedes har varit uppenbar, hur många titlar Mercedes än tar ,så är Ferrari alla förarnas våta dröm. Det är där man vill köra, det är där man vill bli mästare, Mercedes har inte samma status som Ferrari, det är en pösig gubb bil tillverkare och en legendarisk sportbil tillverkare som ställs mot varandra, man brukar ju säga, att en titel hos Ferrari är värt mer än tio hos någon annan, så Lewis behöver 8 fler titlar för att matcha en Ferrari titel.
Amen,.må sommarens sista soliga suck vara med er, innan hösten tar ett skamgrepp om värmen.