DOPE SHOW

 
F1 cirkus är en dope show, drogen kallas för pengar, en del är vita, mer eller mindre,..
 
 
,...och en del är svarta, mer eller mindre.
 
Enligt Autosport har Renault lagt ett bud på 65 miljoner pund, ca 846 miljoner kronor för att köpa 65% av aktierna i Lotus stallet, Gerard Lopez behåller 25%, och resterande 10% går till Alain Prost.
Sant eller falskt?  Visst har Renault haft planer att köpa Lotus, men ingenting är bekräftat ännu så länge, först måste Lotus aktieägare godkänna affären, och vad det gäller köpes skillingen, så är det ju knappast så, att Autosport har varit inbjuden att ta del av förhandlingarna mellan Renault och Lotus.
 
846 miljoner låter som ett rimlig pris, Lotus faciliteter i Enstone är förhållandevis moderna, vindtunneln som jobbar med 60% skala modeller är tre år gammal, simulatorn och CFD programmet två år, och som jag nämnde tidigare, det är just Lotus faciliteter som Renault vill ta över, inte stallet Lotus, Force India, som har nämnts som ett alternativ saknar det ovannämnda, och är därmed ointressanta för Renaults del.
 
Renaults köp av Lotus skulle vara goda nyheter för Grosjean, många tippar att Maldonado får sparken om affären genomförs, jag skulle inte ta det för givet. Maldonados sponsorpaket från PDVSA är den fetaste i F1, lär ligga en bit över 400 miljoner kronor per år, och om nu Lotus blir Renaults fabriksstall, så kan det hända att PDVSA skjuter till ännu mer pengar, men i F1 vet man aldrig till 100% hur de inblandade kommer att agera, PDVSA kan lika gärna dra sig ur F1, och då tar Maldos F1 karriär slut.
 
För Renaults PU kunder kommer ovannämnda affären innebära en hel del huvudbry, RBR kan inte längre räkna med, att få de vassaste motorerna oavsett varifrån de kommer, varken Renault, Mercedes, Honda eller Ferrari är villiga att förse en konkurrent med lika vassa PU som de använder själv, något som kan åter igen öppna för alternativet att VW/Audi köper RBR, med dagens motor regler  vinner man inga titlar om man inte har tillgång till fabriksmotorer.  Toro Rosso sägs vara intresserad av att åter igen bli kund hos Ferrari, hur intresserad Ferrari är att leverera PU till Toro Rosso är svårt att säga, de har ju redan både Sauber och Haas som kunder, där den sistnämnda lär bli den som får ta del av det bästa som Ferrari har att erbjuda för sina kunder.
 
Det om Renault och Lotus, de inblandade parterna kommer att uttala sig i frågan inom kort om affären genomförs, ännu så länge är det frågan om medias tolkningar av vissa signaler ur diverse källor, media tolkar signaler inom F1 sfären på samma sätt som djävulen tolkar bibeln, man ser vad man vill se.
 
Apropå Vettels däckhaveri på Spa, Maldonado fick ju bryta på andra varvet, när han fick motorstopp efter att ha genat över kerbsen i Eau Rouge. Kraften i smällen mättes till 17 G när hans bil bottnade när den red över kerbsen, det säger en hel del om, hur hårda belastningar däcken utsätts för när man genar över kerbsen i Eau Rouge, inte nyttigt för gamla, utslitna däck med andra ord, så Vettels däckhaveri kanske inte var så oväntad, han genade friskt över kerbsen vid ett flertal tillfällen just i Eau Rouge.
 
Det har varit roande att ta del av Bottas kommentarer under de senaste dagarna, besvikelsen över att Toto vill hålla kvar honom hos Williams för att senare föra över honom till Mercedes har varit uppenbar, hur många titlar Mercedes än tar ,så är Ferrari alla förarnas våta dröm. Det är där man vill köra, det är där man vill bli mästare, Mercedes har inte samma status som Ferrari, det är en pösig gubb bil tillverkare och en legendarisk sportbil tillverkare som ställs mot varandra, man brukar ju säga, att en titel hos Ferrari är värt mer än tio hos någon annan, så Lewis behöver 8 fler titlar för att matcha en Ferrari titel.
 
Amen,.må sommarens sista soliga suck vara med er, innan hösten tar ett skamgrepp om värmen.    
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: MONEY AND THE POWER

it´s all about the Money !
Always Business, never personal..

Svar: Så är det, F1 handlar bara om affärer, no money, no honey.
Brandon Lee

skriven
#2: ironman

Det borde finnas en regel att de som levererar motorer måste leverera samma specifikation som de använder till sina kunder.

Om man vill ha jämn och rättvis racing mellan stallen måste alla kunna tävla på samma villkor enliga vissa premisser.

Men som alltid ska allt inom F1 vara alldeles för komplicerat

Svar: Det är inga problem att skapa såna regler, men det är skitsvårt att kolla om de efterlevs, det enda som skulle fungera är att alla skulle köra med enhetsmotorer från en och samma tillverkare, något som aldrig kommer att hända i F1.
Brandon Lee

skriven
#3: Rick

Ska du ner till Monza BL? Jag och polarn blir där ett tag. Är du med på en whiskey i parabolica?

Svar: Jag fick inbjudan från Röda Baronen, men det blir ingen Monza för mig, jag har ju redan hunnit med Malaysia, Kina, Bahrain, Monaco, England och Belgien. Däremot blir det både USA och Mexico,, jag åker till L.A i mitten av oktober, jag och några polare från L.A ska göra en road trip med hojar från L.A till Austin genom Arizona och New Mexico, där vi tar en paus på några dagar hos en ex Peking bo som bygger hojar åt rika knölar, sedan fortsätter vi till Texas och Austin, en road trip på ca 220 mil. Från Austin blir det flyg till Mexico City för hela gänget, det blir kul att kika på ett race på en "nygammal" bana, en snabb sådan, som är rätt så lik med Monza.
Brandon Lee

skriven
#4: Lilja

Vad tror du om Ferraris chanser nu på Monza med den nya motoruppdateringen? Har du koll på hur mycket mer kräm dom plockar ur motorn? Hur mycket tror du Ferrari plockar in på Mercedes försprång på motorsidan? Hur ser det ut för Mercedes med uppdateringar? Nu blev det mycket motor frågor, du kanske kan göra ett "Motor" inlägg en vacker dag?
Du gör ett grymt bra jobb med denna blogg.

Svar: Ingen större uppdatering, Ferrari spar på krutet till slutet av säsongen, för att kunna börja nästa års serie med en konkurrenskraftig motor, nästa år är man tillbaks med det gamla systemet, dvs inga uppdateringar är tillåtna efter februari. Merca, Honda och Renault kommer att göra likadant, dvs de kommer med en stor uppdatering i slutet av årets säsong för att vara redo för 2016.
Brandon Lee

skriven
#5: Mayol

Pösig gubblistillverkare? Jag har precis beställt en merca och jag är inte ens 50! 49 somrar gammal valde jag en merca för att den kändes sportig ;-) Skämt åsido så sätter du nog fingret på Mercedes satsning, men det krävs nog mer än ett antal framgångsrika år inom F1 för att hamna i paritet med Ferrari (förmodligen aldrig). Att komma ikapp bröderna BMW samt Audi kan dock hägra och så länge de väljer att att stanna utanför F1 så gör de ju Mercedes resa ganska problemlös, men om min kristallkula talar sanning så babblar både BMV's samt Audi's sport avdelningar oavbrutet om F1 i sömnen ;-)

Svar: Jag provkörde röda baronens 63 AMG Black, och blev inte direkt imponerad av den. En stenhård chassi som inte ens på banan ger någon märkvärdig väghållning, och en överambitiös motor på steroider, som producerar en vridmoment som man inte har någon nytta av, eftersom chassiet inte klarar av att överföra kraften på backen.Man fick en känsla av att ratta en USA muskelbil från slutet av 60 talet, massor med kraft men ingen som helst grepp, bakdäcken tar slut på nolltid,.Merca bygger drifting bilar för miljonärer, hur en bra sportbil ska vara har dem ingen aning om de gubbracer byggare som de är.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Lundahl

Mayol.Vad för Merca köpte du? Jag anser Merca inte gjort bra bilar sedan 95-96.Men senaste C klassen är inte dum alls. Sedan lite suvar också.För min del blev det BMW suv med rak 6a diesel. Får den i vinter.

Merca utan stjärnan på huven skulle jag aldrig köpa föresten.Märks det att jag är född 70 talet eller senare? haha

mvh

skriven
#7: PAPPA-TUNTURI

Nico Rosberg har blivit farsa
En flicka blev det.

Svar: Blöjbyte nästa för Nico,.undrar om han får pappaledigt av Merca;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Mayol

Magnus Lundahl.
Håller nog med dig ang. Mercedes 15 - 20 år tillbaka men CLA Shootingbrake med en rejält (låt vara 4 cylindrig turbo maskin) uppskrämd spis som faktiskt tog mig med sin charm och fräckhet. Jag tror att Mercedes väl behöver den sportiga framtoning man köper sig till via sin hejdlöst dyra f1 satsning eftersom de ju inte har lyckats tvätta bort "gubb" stämpeln tidigare. Det vore sjukt kul om Volkswagen koncernen samt BMW smidde nya F1 planer och varför inte tillsammans med Red Bull ;-)

skriven
#9: Magnus Lundahl

Mayol.
Jag måste nog hålla med dig om att merca har vänt trenden och börjat bli intressanta igen.Men jag kände inte jag hade val välja merca. fasten man inte kan säga dom är dyrare en bmw och volvo.Men svenska avundsjukan. Men blev en jäkligt fet bmw.Så det sticker hårt i avundsjukan den också.
BMW i F1 vore super kul.Men så könge dessa fisande små motorerna i F1 så tror jag inte dom är intresserade. Kanske om det vore rak 6 på 3 liter dock hihi
Audi har ju gått i sär mer från wv.Så Audi i F1 vore super kul.3 tyska tillverkare som slåss om att vara bäst vore så bra.
mvh

skriven
#10: Flash

Nu käre Brandon vill jag att du svarar mig varför kimi hatar/hatat Ron Dennis

Svar: Ron är en auktoritär översittare som förespråkar militärisk disciplin, och Kimi en bohemisk artist som inte tar order av någon,.men båda två uppskattade varandras yrkesskicklighet även om de inte tålde varandra som privatpersoner.
Brandon Lee

skriven
#11: Peter

Om man nu genar över den röda floden så att däcken går sönder varför har stallen Perelli personal i stallen var fan gör dom där ? och varför säjer dom inte ! typ att våra däck klarar inte 40 varv på denna banan som vi har lovat utan skiten fungerar enbart på vissa banor..

Svar: 40 varv var en teoretisk beräkning av livslängden, dock varierar däckslitaget från en bil till en annan, Vettel ville ha en bil med mer grepp och fick en= mer slitage på bakdäcken= kortare livslängd,.speciellt då om man kör utanför banmarkeringar.
Brandon Lee

skriven
#12: ThomasF

Strålande svar BL!!Skulle vilja se dig i större sammanhang än här.//Thomas

Svar: Jag har varit med i större sammanhang, den här bloggen kör jag bara för skojs skull.
Brandon Lee

skriven
#13: Kåre

Hallå, Brandon!

Såg i någon tidigare tråd om diskussioner kring Mercedes...
Var på Spa häromsistens och kunde konstatera att förra årets behållning var ljudet rån Mercorna - när dom drog på i tät formation i kurva tio, på gränsen till helsläpp, så var ljudet likt ett par engelska bombplan på låg höjd och "ful trottle".
Nu..... Ja nu hördes mummel om att dom var elektriska(!). Tack o lov så hördes det lite Otto-ljud när dom stampade som mest, men vad har hänt!?
Är det miljötalibanerna som har fått sin vilja igenom genom att flyga ultralätt (förra året) över banan?
BL: Förklara! Hjälp!

//Jens

Svar: Det märks alltid efter PU uppdateringar, hur volymen/karaktären av motorljudet förändras, och inte nödvändigtvis till det bättre, Mercan precis som alla andra är ute efter högre effekt, inte fränare motorljud, men det blir säkert bättre till nästa säsong om man inför de dubbla utblås som man har diskuterat om.
Brandon Lee

skriven
#14: Peter

Re Brandon enligt Perelli så var det "debris" på Banan nu . jag köper ditt resonemang ,men fråga sätter deras tekniker i depån .osv
Drar till Monza vid 12 tiden imorgon sitter på läktare 8 ,det var 35års sedan jag var där i / på Ferrari land hoppas dom har något i armen att plocka fram om inte annat så får man titta på dom små Ferrarisarna
Tempen kryper neråt.

Svar: 35 år är en skaplig paus, ta inte en till som är lika lång, år 2050 lär F ettorna vara solenergidrivna trehjulingar som rattas av 8 åriga IT nördar.
Brandon Lee

skriven
#15: Kåre

Min kommentar ang Mercorna här ovan....

Jag menade läkar-/SC-mercorna...
Förstod först inte vad du menade om PU osv.... Ljudet från F1-orna var alltså inte vad jag menade....

Varför är AMG:orna tystade?

/Jens

Svar: Ok,.jag antar att det är på grund av alla kommentarer även hos FIA, där man påpekar att det är skrattretande när SC bilen låter bättre än F ettorna.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :