DIE HARD

 
Lotus har enligt diverse media källor hamnat en riktigt prekär finansiell situation, ett die hard läge, där domstolsbeslut och jurister är inblandade, när Charles Pic begär ett skadestånd på 750000 euro av stallet, en liknande situation som Sauber var inblandat i tidigare, stallet har tagit emot Pics pengar, men har inte gett något alls tillbaks i form fredagskörning, så stallets all utrustning inklusive bilarna blev kvar i Belgien efter ett domstolsbeslut.  
 
Det sägs, att stallet nu för förhandlingar med Pics jurister för att hitta en lösning, samtidigt som de mer eller mindre desperat försöker med alla medel väcka Renaults intresse för att köpa stallet.  Renault i sin tur har ingen brådska att ta ett beslut i frågan, utan undersöker enligt vissa källor även möjligheten att köpa Force India, något som jag personligen inte tror på, Renault spelar bara svårflörtad för att kunna ta över Lotus så billigt som det bara är möjligt, och då inte stallet Lotus med skulder på över 2 miljarder kronor, utan enbart deras faciliteter inklusive all utrustning och deras personal.
 
 
RBR har gjort gällande, att stallet kommer ta ett medvetet straff i form av en nedflyttning i startgridden på Monza med ett PU byte, de är medvetna om, att deras möjligheter för att nå topp placeringar på Monza är begränsade, så siktet är inställt på Singapore, en bana som passar betydligt bättre för deras bil och Renaults hk svaga PU, som bör vara tämligen fräsch i Singapore med endast ett race på nacken.
 
Ordkriget mellan RBR och Renault fortsätter med oförminskad styrka, RBR sägs vilja bryta sitt motor kontrakt med Renault redan efter årets säsong, och istället köpa kundmotorer av Mercedes till 2016.
Renault i sin tur säger, att om RBR bryter kontraktet, så kommer Renault begära en ersättning på 40 miljoner euro för det, och eftersom RBR huvudsponsor Infiniti, Nissans lyxmärke som ägs just av Renault med all sannolikhet skulle då hoppa av som huvudsponsor för RBR, så skulle skilsmässan från Renault kosta RBR i storleksordning  80-90 miljoner euro, plus kostanaden för kundmotorer från Mercedes kring 25 miljoner euro per år, något som  inte ens RBR har råd med.
 
Arrivabene har sagt sitt efter all ryktesspridning angående skälen bakom förlängningen av Kimis kontrakt. Han säger, att kontraktet förlängdes inte på grund av Kimis popularitet bland fansen, inte heller för att man skulle ha fått honom billigt, eller på grund av hans ljusa hår och blåa ögon, utan för att Kimi är Ferraris senaste världsmästare, och en förare som är viktig i stallets utvecklingsarbete, samt att han jobbar och fungerar bra tillsammans med Vettel.
Jag vill tillägga, att Kimis lön under 2016 hamnar på samma nivå som i år, någonstans mellan 230-300 miljoner kronor beroende på hur många poäng han samlar ihop, en prestationsbaserad lön med andra ord precis som Kimi alltid har haft, och alltid har velat ha  genom åren.
 
Ett annat ordkrig som fortsätter med oförminskad styrka är den mellan Ferrari och Pirelli, jag vill inte ensidigt peka ut någon av de inblandade parterna som den som ensam bär skulden för Vettels däckshaveri på Spa, men jag vill påpeka följande: Det grepp som man blir av med genom att köra med så lite vinge som möjligt, försöker man alltid få tillbaks genom att använda sig av greppet i däcken maximalt, på snabba banor med hög däcksbelastning och med slitna däck innebär det att man tar en kalkylerad risk, ibland går det hem, ibland inte, så enkelt är det hela.
 
Amen,.må die hard risktagande vara med er.   
 
 
 

Kommentarer :

#1: Janne

Intressant skvaller, vi får se om Charles Pic kör den ena Lotusen i Monza? Du är lika klarsynt som alltid, Tack

Svar: Pic är inte ute efter en körning, utan han vill bara ha tillbaks sina pengar, 7 mille är ju trots allt en hel del pengar.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Intressant "skvaller"!
Brandon, vad tror du är orsaken bakom att Kimis bil, depåstopp osv osv strular i så mycket högre utsträckning än Sebs?
Använder man i större utsträckning begagnade grejor på Kimis bil eller är det något annat?
Under säsongen så har det ju blivit ett klart mönster och definitionen "otur" tror jag iaf inte på....


Svar: Tja, jag antar att Kimi helt enkelt har sämre manskap för sitt förfogande, de tycks inte vara speciellt intresserade av att ha koll på saker och ting.
Brandon Lee

skriven
#3: Mika-fan

Ganska trist det här med begränsning i antal motorer, när stall offrar race för att vara bättre i nästa. Inte så kil för dom fansen som kommer för och ska titta på sin favoritförare, när det stallet tagit ett medvetet straff. Detta gynnar inte F1. Skippa den kosta elmotorgrejen, och låt stallen ha nu motor varannat lopp iaf. Det borde minska kostnaderna, och vara mer fair n square. Sen tror jag absolut att Kimis värde bland fansen var en del av beslutet att förlänga kontraktet. Inte det avgörande faktorn, men absolut påverkade beslutet positivt iaf. Det mediala värdet, plus merchandise osv är nog astronomiskt mycket högre i Kimi än Bottas eller Hulkenberg.

Svar: Det var fränt när man en gång i tiden fick skruva dit en renodlad kvalmotor på 1200 hk, och sedan fick skruva dit en ny spis igen för race, allt det för att kunna köra så fort som möjligt, nu gör man allt för att undvika det.
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finn

Tomi eller hur? så mycket otur kan ingen ha...
Får Kimi fortfarande lön från oljebolaget oxå?och sedan måste han tjäna en bra slant på reklamintäkter.
Tänk om Arrivabene kunde börja behandla Kimi som den senaste wdc för Ferrari som han är...men inte klagar Kimi för det!

skriven
#5: Digitalt

När ska du göra en egen F1 pod Brandon =) Du verkar ha ett bra kontakt nät att disskutera med...

Svar: Jag vill inte utsätta folk för min frispråkighet, det skulle bli för många barnförbjudna diskussioner.
Brandon Lee

skriven
#6: Hell-kama

Dope Reading as Always Brandon..

Svar: We´re all stars in the dope show. Tun-turi.
Brandon Lee

skriven
#7: SOLI-FER

hehe, yes we are..
Manson thinks so too : )

skriven

Kommentera inlägget här :